×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
سازمان بهداشت جهانی: از عنوان فاصله گیری فیزیکی استفاده شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، سازمان جهانی بهداشت استفاده از عبارت «فاصله‌گیری فیزیکی» را به جای «فاصله‌گیری اجتماعی» ارائه داده است. کارشناسان از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند. فاصله گرفتن فیزیکی از دیگری برای جلوگیری از ابتلا به ویروس به معنای فاصله اجتماعی از یکدیگر نیست.
 مسئولان سازمان جهانی بهداشت در نشست خبری روزانه خود، اعلام کردند که در مقابله با کرونا حفظ فاصله فیزیکی «کاملاً ضروری» است. آن‌ها اما یادآوری کردند: «این بدان معنا نیست که از نظر اجتماعی باید از نزدیکان و بستگان خود جدا شویم.»
 شیوع سریع بیماری کووید۱۹ که برای اولین بار در دسامبر گذشته در شهر ووهان چین مشاهده شد کشورهای جهان را وادار به اعمال محدودیت‌های شدید برای عبور و مرور شهروندان‌شان، بستن راه‌ها و فرودگاه‌ها و ممنوعیت اجتماعات کرده است.
 ماریا ون کرکهوو، همه‌گیرشناس (اپیدمیولوژیست) سازمان جهانی بهداشت، گفت:
 «در حال حاضر فن‌آوری به قدری پیشرفت کرده است که ما می‌توانیم با بسیاری روش‌ها در ارتباط با دیگران بمانیم بدون آن‌که واقعاً از لحاظ فیزیکی در یک مکان قرار داشته باشیم. ما “فاصله‌گیری اجتماعی” را به “فاصله‌گیری فیزیکی” تغییر دادیم به این دلیل که می‌خواهیم مردم همچنان در ارتباط باشند.»
 از آن‌جا که کروناویروس به‌طور عمده از طریق قطرات آب دهان پخش می‌شود، به‌ویژه هنگامی که افراد سرفه یا عطسه می‌کنند، حفظ فاصله ایمن برای کاهش انتقال توصیه می‌شود.
 سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند بیش از یک متر (سه فوت) از نزدیک‌ترین فرد فاصله داشته باشید، در حالی که برخی از کارشناسان بهداشت پیشنهاد کرده‌اند فاصله با دیگران دست‌کم دو متر باشد.
 برای ایجاد فاصله فیزیکی بین افراد می‌توان اقدامات زیادی انجام داد، از جمله ماندن در خانه، کار در خانه در صورت امکان، حفظ ارتباط از راه دور با نزدیکان خود به ‌جای ارتباط حضوری، محدود کردن شمار کسانی که به خانه شما می‌آیند، جلوگیری از اجتماعات و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و دور ماندن از افراد دیگر هنگامی که در یک مکان قرار دارید.
جرمی فریز، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه استنفورد آمریکا می‌گوید:
 «فاصله‌گیری اجتماعی این احساس را برمی‌انگیزد که گویا مردم باید ارتباطات خود را قطع کنند، در حالی که ما باید تا جایی که می‌توانیم روابط اجتماعی خود را حفظ کنیم. ما باید برای حفاظت از سلامت جسم خود فاصله‌گیری فیزیکی را رعایت کنیم اما سلامت روان نیز مهم است، و انزوای اجتماعی برای سلامت روان مناسب نیست.»
مارتین باوئر، استاد روان‌شناسی اجتماعی و روش تحقیق در دانشکده اقتصاد لندن ، از تغییر این عبارت‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت استقبال کرد و گفت:
 «از ابتدا این مسئله در ذهن من بود که “فاصله‌گیری اجتماعی” یک انتخاب نادرست زبانی است در حالی‌که منظور اصلی “فاصله‌گیری فیزیکی” بود. فاصله فیزیکی با متر یا سانتی‌متر اندازه‌گیری می شود، فاصله جغرافیایی از شخص A تا شخص B است در حالی که “فاصله اجتماعی” به مرزهای اجتماعی مربوط است.»
 باوئر با تأکید بر این‌که «تفکیک بین این دو اصطلاح مهم است»، افزود:
 «خوب است که سازمان جهانی بهداشت سرانجام اشتباه استفاده از عبارت “فاصله‌گیری اجتماعی” به جای “فاصله‌گیری فیزیکی” را تصحیح کرد. در این دوران عجیب ویروس کرونا، ما می‌خواهیم فاصله فیزیکی (حداقل دو متر) داشته باشیم، اما در عین حال می‌خواهیم که افراد از نظر اجتماعی به هم نزدیک باشند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.