×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
ضرورت تاسیس مرکز غیردولتی برای کاهش خسارت‌های ناشی از سیل

دکتر مکنون در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش سیلاب و پاسخ به سوالات رییس جمهور درباره سیلاب‌های سال ۱۳۹۸ – ۱۳۹۷ برگزار شد، تغییر اقلیم و بارش‌ها را یکی از مهم‌ترین پیش‌بینی‌های این کارگروه برای آینده عنوان کرد و گفت: اگر ما بتوانیم این موضوع را بپذیریم و بر اساس آن سیاست‌گذاری کنیم، طبیعتا مردم با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد. در واقع در بحث سیلاب نیز باید بگوییم که ما با شرایطی مواجه خواهیم شد که بارندگی‌های ما تحت تاثیر این تغییر اقلیم قرار خواهد گرفت، بنابراین اگر برنامه‌ریزی‌ها در این راستا باشد، جامعه با تبعات کمتری مواجه خواهد بود.

وی در ادامه براهمیت مدیریت بحران در کشور تاکید کرد و گفت: وجود یک مدیریت جامع و یکپارچه در مواقع بحران‌های زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه مدیریت یکپارچه‌ای در بحث سیل وجود نداشت و حتی در سیل اخیر سیستان و بلوچستان با این‌که ۴۸ ساعت قبل این موضوع اطلاع‌رسانی شده بود، ولی اقدامات لازم صورت نگرفت؛ در صورتی که اگر مدیریت بحرانی وجود داشت، دو برابر حجم خالی برای مدیریت سیل در این استان داشتیم. ضمن این‌که ارگان‌های مختلف که در مدیریت بحران درگیر هستند، با یکدیگر همخوانی ندارند.

مسئول کارگروه محیط زیست سیلاب‌های اخیر همچنین خاطر نشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم که هیات بررسی سیلاب‌ بر آن تاکید دارد، این است که زمین‌های کشاورزی و مراتع نقش مهمی در کاهش اثرات زیان‌بار سیل ایفا می‌کنند. بنابراین حفظ مراتع و زمین‌های کشاورزی نیز می‌تواند اهمیت قابل توجهی داشته باشد، ضمن این‌که جبران خسارت از دیگر موضوعاتی است که کارگروه محیط زیست بررسی سیلاب‌ها بر این موضوع تاکید کرد؛ این در حالی است که بیمه در پنج درصد این موارد نقش دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های ناشی از بحران‌های زیست محیطی را پرداخت کند، چرا که این بحران‌ها در بسیاری از موارد غیرقابل پیش‌بینی هستند، بنابراین حضور مردم در کاهش تبعات این بحران‌ها بسیار مهم است و باید شفافیت لازم در این مواقع اتفاق بیفتد. متاسفانه در صداوسیمای ما در بسیاری از موارد خبرهای این چنینی به دلایلی مطرح نمی‌شود، در حالی که شفاف‌سازی به شناخت دقیق مساله امر بسیار مهمی است.

دکتر مکنون بر ضرورت راه‌اندازی یک مرکز مستقل از ساختار دولتی در مواقع بحران‌های زیست‌محیطی تاکید کرد و گفت: اگر این نهاد مستقل از ساختار دولتی تاسیس شود، یقینا طی چهار تا پنج سال آینده بسیاری از مشکلات ناشی از سیل در کشور کاهش می‌یابد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در کشور ما از ۳۷ حادثه طبیعی و زیست محیطی ۲۵ حادثه اتفاق می‌افتد. باید برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌هایی صورت گیرد تا به این اندازه در برابر حوادث طبیعی شکننده نباشیم.

در ادامه دکتر فاطمی، مدیر کارگروه تامین مالی و اقتصادی هیات بررسی سیلاب‌های اخیر بر ضرورت بهبود کیفیت حکمرانی در مواقع وقوع بحران‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: لازم است در مواردی اعم از سیاست‌گذاری، اجرا و ارزیابی‌های پس از اجرای برنامه‌های مربوط به مسائل زیست محیطی بهبود کیفیت حکمرانی را مدنظر قرار دهیم.

مدیر کارگروه تامین مالی و اقتصادی هیات بررسی سیلاب‌های اخیر در ادامه تاکید کرد: باید توصیه‌های کمیته‌ها و کارگروه‌های هیات بررسی سیلاب‌های اخیر به دستگاه‌های مسئول، توسط این دستگاه‌ها به مرحله‌ اجرایی برسد، چرا که اهمیت حکمرانی در حوزه‌های مختلف موضوعی است که امروزه جای خالی آن احساس می‌شود.

 

 

منبع: ایسنا

برچسب ها : , ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.