شهرام شاهینزاده با اشاره به مهلت ۷۲ ساعتهای که اوایل مهرماه امسال به منظور اعلام نظر برای ادامه یا عدم اجرای پروژه مترو اهواز به پیمانکار این پروژه داده شده بود، اظهار کرد: شرکت کیسون، پیمانکار این پروژه برای ادامه کار اعلام آمادگی کرده اما متاسفانه به دلیل اعتصابات کارگری که بابت حقوق و دستمزد رخ داد، کیسون نتوانست کار را آغاز کند.
وی افزود: در این راستا جلساتی در شورای سازمان قطار شهری اهواز برگزار و شرکت کیسون یک برنامه زمانبندی ۳۰۰ روزه برای به پایان رساندن فاز نخست این پروژه ارائه کرد اما در این برنامه زمانبندی، زمان آغاز کار پروژه مشخص نیست.
شاهینزاده بیان کرد: در حال پیگیری حل مشکل حقوق و دستمزد کارگران پروژه مترو هستیم. شرکت کیسون مجددا دو حقوق دیگر به کارگران پرداخت کرد اما پرداخت دو حقوق به کارگری که ۱۸ ماه حقوق معوق دارد، کمک زیادی نمیکند.
مدیرعامل قطار شهری اهواز تصریح کرد: از طریق وزارت کشور نیز پیگیریهایی در حال انجام است تا شاید سریعتر در این زمینه به نتیجه برسیم.
وی در خصوص اعمال اهرم فشار به شرکت کیسون برای پرداخت سریعتر حقوق کارگران و آغاز به کار پروژه، تصریح کرد: موضوعی که به وزیر کشور و معاون رئیس جمهور کشیده میشود و شورای عالی فنی کشور به آن ورود میکند، نشان از گسترده شدن موضوع دارد. ما تمام اهرمهای فشار را در این خصوص اعمال کردیم اما جوابگو نبوده است.
شاهینزاده گفت: مرور زمان شرایط را تغییر داد. موضوع اختلاف شهرداری اهواز و شرکت کیسون در شورای عالی فنی پیش رفت و جلسه اول آن تشکیل شد. کارشناسان شورای عالی فنی به زودی از پروژه بازدید میکنند و در مدت کوتاهتر نظر خود را در این خصوص اعلام خواهند کرد.
شاهینزاده بیان کرد: امیدواریم هر چه سریعتر تکلیف متروی اهواز روشن شود زیرا این مساله تاثیر زیادی در به سرانجام رسیدن پروژه دارد.
مدیرعامل قطار شهری اهواز در خصوص خلع ید کیسون از پروژه مترو، تصریح کرد: برای خلع ید کیسون، مجموع شورای سازمان قطار شهری اهواز باید تصمیمگیری کنند و تبعات آن را در نظر بگیرند و ما، تابع سیاستهای شورای سازمان هستیم. در مقطعی از زمان شاید بهترین تصمیم، خلع ید کیسون بود اما به مرور زمان شاید بهتر باشد منتظر بمانیم که نظر شورای عالی فنی ارائه شود و بعد تصمیم بگیریم.
وی با اشاره به ادعای شرکت کیسون مبنی بر طلب یک هزار میلیارد تومانیاش، گفت: شرکت کیسون در لایحه دوم، طلب خود از شهرداری اهواز را ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرده است.
شاهینزاده گفت: با کیسون مشکلی نداریم و اصرار بر ادامه کار با این شرکت نیز نداریم. هدف اصلی ما بهرهبرداری سریع از پروژه است.
بابک دینپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقهای وزارت کشور در جلسه بررسی پروژه متروی اهواز که ۸ مهرماه در اهواز برگزار شده بود، با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف پروژه متروی اهواز گفته بود: شرکت کیسون ۷۲ ساعت مهلت دارد تا تصمیم خود را برای ادامه کار اعلام کند. در مدت ۱۰ روز پس از اعلام ادامه همکاری، شرکت کیسون باید کارگاهها را راهاندازی کند تا شهروندان شاهد به حرکت درآمدن این پروژه باشند و هیچ پیششرط یا بهانهای در این زمینه قابل قبول نیست.
عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز در سال ۸۵ در دو قرارداد به مبلغ ۷۹۰ میلیون دلار توسط شرکت کیسون کلید خورد و پروژه در روال اجرا به چهار فاز تقسیمبندی شد اما پس از گذشت ۱۳ سال، هنوز فاز نخست آن به بهرهبرداری نرسیده است.
منبع: ایسنا