×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر
وضع نگران‌کننده کارون پس از باران

دکتر مهدی حسینی‌زاده در جلسه بررسی آخرین اقدامات انجام شده در زمینه بازسازی و جبران خسارات ناشی از بارندگی شدید و آبگرفتگی آذرماه سال جاری که امروز (یکم بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان استانی بحران‌خیز است و با توجه به مخاطراتی که در حوزه آب و فاضلاب اهواز وجود دارد، معضل مضاعف‌تر و مشکلات دیگری به مشکلات خوزستان افزوده شده است.

وی با اشاره به آبگرفتگی شهرهای خوزستان در بارندگی آخر آذرماه افزود: در زمان وقوع سیل یا آبگرفتگی‌های اینچنین، ابتدا کارهای امدادی انجام می‌شود اما پس از آن، کارها ناقص یا کامل رها می‌شود و آنچه باقی می‌ماند معضلات بهداشتی و نگرانی‌های ما از حیث بیماری‌های واگیر است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه دستور داده شده بود شهرداری‌های خوزستان به چند شهر درگیر آبگرفتگی کمک کنند، کارهای خوبی آغاز شد اما متاسفانه در انتها عملیات در بحث وظایف شهرداری‌ها در اهواز و کارون به خوبی انجام نشد. البته از وضعیت عملکرد در آبادان و خرمشهر رضایت نسبی داریم.

حسینی‌زاده گفت: در اهواز و کارون هنوز مشکلاتی در خصوص لایروبی و آهک‌پاشی وجود دارد. عدم عملکرد درست شهرداری‌ها در زمینه لایروبی، آهک‌پاشی و جمع‌آوری لجن‌های کنار جوی‌ها باعث نارضایتی مردم شده است. جوی‌های روباز زیادی در منطقه کارون وجود دارد که هنوز لایروبی نشده‌اند. همچنین لجن‌های زیادی در حوزه اهواز جمع‌آوری نشده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خطاب به معاون خدمات شهری شهرداری اهواز که در این جلسه به تقدیر یکی از مسئولان مرکز بهداشت خوزستان از شهرداری اهواز در خصوص لایروبی و آهک‌پاشی مناطق آبگرفته اهواز اشاره کرد، گفت: زمانی که بحث تاثیر کنوکارپوس در بروز تنگی نفس مطرح می‌شود، عنوان می‌کنید کنوکارپوس عامل تنگی نفس اهوازی‌ها نیست و نباید هرس شود. زمانی که از لایروبی یا ساماندهی سگ‌های ولگرد صحبت می‌شود، باز هم چنین شرایطی وجود دارد، در حالی که باید بپذیرید مسئولیت‌هایی دارید و اگر اینگونه رفتار شود، مسئولیت‌ها روی زمین می‌ماند. گاهی برای اینکه از کسانی مانند شما دفاع کنم، باید ملایم صحبت کنم و مردم قانع نمی‌شوند. شهرداری عنوان می‌کند کانال روباز ندارد و آبفا هم مشکل را گردن شهرداری می‌اندازد؛ باید این مسائل تعیین تکلیف شوند.

وضعیت کارون بسیار نگران‌کننده است

در ادامه، فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در خصوص آخرین وضعیت لایروبی، شیر آهک‌پاشی و شستشوی مناطق درگیر آبگرفتگی آذرماه اظهار کرد: لایروبی، لجن‌برداری و شستشو با شیر آهک ۲۰ درصد مصوب شده بود که این موضوع شامل جوی‌های روباز واقع در مناطقی بود که همزمان درگیر بالازدگی و آبگرفتگی بودند و باقی‌مانده لجن نیز در این مناطق مانده بود اما در بسیاری از نقاط، لایروبی و شستشو انجام نشده و تنها شیر آهک‌پاشی انجام شده است.

وی افزود: در بسیاری از نقاطی که آبگرفتگی شدید داشتند، کار به صورت کامل انجام نشده و منطقه نیز گندزدایی نشده است. لایروبی و شیر آهک‌پاشی نسبتا در شرق اهواز انجام شده، اما شستشوی مناطق با شیر آهک ۲۰ درصد انجام نشده است. در غرب اهواز نیز تنها شیر آهک‌پاشی انجام شده است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری اهواز کمکی از شهرداری‌های معین نطلبید، انتظار داشتیم کار کامل انجام شود.

وی وضعیت مناطق شهرستان کارون را پس از آبگرفتگی و بالازدگی فاضلاب بسیار خطرناک دانست و افزود: در شهرستان کارون، ۱۱۵ منطقه نیازمند لایروبی و آهک‌پاشی هستند اما عملکرد ۹ شهرداری معین، در کارون رضایت‌بخش نیست.

صفدری گفت: وضعیت شهرستان کارون بسیار خطرناک است. در آستانه ورود به سال جدید هستیم و در فصل بهار با پیک اول بیماری‌های روده‌ای مواجه می‌شویم و با توجه به آبگرفتگی که آذرماه رخ داد، وضعیت کارون بسیار نگران‌کننده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.