×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازار نفت نباید تنها در اختیار آمریکا و عربستان باشد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد بازار نفت دنیا تنها در اختیار کشورهایی مانند آمریکا و عربستان باشد، گفت: باید توجه داشت که ممکن است این بازار اقتصادی در دنیا یک روز به انتهای خود برسد.

به گزارش ایرنا همایون یوسفی روز جمعه در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری خوزستان که در محل تالار اجتماعات باشگاه نفت برگزار شد، اظهارداشت: در شرایطی که در تحریم‌های ظالمانه به سر می‌بریم، همواره سنگینی کار در صنعت نفت است.

وی افزود: این صنعت حداقل طی ۱۰۰ سال اخیر پیشران اقتصادی کشور بوده و به واسطه کشف نفت مناسبات سیاسی، اقتصای اجتماعی و فرهنگی متعددی را در کشور به وجود آورده است. عضو فراکسیون نفت و نیرو با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در دیگر کشورها با محوریت منابع طبیعی، گفت: هر کشوری که دارای این منابع باشد از قدرت سیاسی بیشتر هم برخوردار است.

یوسفی ادامه داد: اما این درحالی است که در قرن ۲۱ اهمیت منابع طبیعی در دنیا کمتر خواهد شد و تنها ماده طبیعی که اهمیت خود را حفظ خواهد کرد، نفت و گاز است و هر کشوری که از این ظرفیت استفاده کند، قدرت سیاسی و اقتصادی بیشتری دارد.

هنوز قدرت از بشکه های نفت بیرون می‌آید وی با تاکید بر اینکه هنوز قدرت از بشکه‌های نفت بیرون می‌آید، گفت: ایران سومین کشور به لحاظ داشتن منابع نفتی و دومین کشور در داشتن ذخایر گازی دنیا است. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: به واسطه این ظرفیت اقتصادی کشور، دنیا و بخصوص قدرت‌های بزرگ نمی‌تواند به این ظرفیت بزرگ اقتصادی در دراز مدت هم بی‌تفاوت و هم در تقابل باشند.

وی یادآور شد: از آنجایی که بیشتر ذخایر نفت و گاز کشور در زاگرس جنوبی تمرکز دارد، آینده امنیت، سیاست و اقتصاد در حوزه زاگرس رقم زده می‌شود و اگر بخواهیم آینده بهتری را برای کشور متصور باشیم باید به این حوزه بیشتر توجه کنیم. یوسفی به برخی اقدامات برای کم کردن قدرت اوپک اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۶ همزمان با به‌روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، تلاش‌ها برای کاهش قرت نفتی کشورهای صاحب این ذخایر به‌وجود آمد و در این راستا برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده‌اند.

این عضو مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به یکی از این اقدامات اشاره کرد و گفت: برای اجرایی شدن این تلاش‌ها، آمریکا به عنوان بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده، خود را از نفت خاورمیانه بی‌نیاز کرد و کشورهای اروپایی هم به واسطه خط لوله گاز روسیه، از این سیاست پی‌روی کردند.

وی تصریح کرد: بنابر این باید به حوزه بازار آسیا توجه بیشتری کنیم و کشورهای مثل هند و اندونزی که تا سال ۲۰۵۰ به دیگر قدرت‌های اقتصادی دنیا تبدیل می‌شوند توجه بیشتری داشته باشیم تا مشتری‌های عمده ما باشند. استفاده از ظرفیت های اقتصادی نفت نیاز به ساختار دارد نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این آیین، اظهارداشت: اگر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی نفت و گاز بدون ساختار انجام شود؛ علاوه بر اینکه منجر به توسعه نمی‌شود بلکه اثرات معکوس سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را درپی خواهد داشت.

وی کشور عراق را به عنوان نمونه استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی بدون ساختار این منابع طبیعی عنوان‌کرد و گفت: این کشور طی ۱۵ سال گذشته بیش از یک‌هزار میلیارد دلار نفت فروخته است که به اندازه کل تاریخ فروش نفت ایران است.

یوسفی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم از ظرفیت نفت و گاز استفاده کنیم باید زیرساخت‌ها را در کشور فراهم کنیم؛ در غیر این صورت همانطور که این منابع طی ۱۰۰ سال گذشته گره‌گشا نبوده در آینده هم گره‌گشا نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، نمایشگاه صنعت نفت و حفاری خوزستان که با همکاری شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران و شرکت نمایشگاه های ‌ بین‌المللی خوزستان برگزار شده از ۲۲ تا ۲۵ برای بازدید مراجعه ‌کنندگان دایر است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.