×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 20 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
نکاتی برای ‌سفر سالم سالمندان در پیاده‌روی اربعین

دکتر پژمان بختیاری‌نیا  با اشاره به مواردی که سالمندان برای حفظ سلامت خود در سفر اربعین باید رعایت کنند، اظهار کرد: سالمندان برای پیاده‌روی‌های طولانی نیاز به آمادگی جسمانی دارند بنابراین قبل از آغاز سفر، بهتر است با پزشک خود مشورت و بررسی کنند که آیا وضعیت سلامتی‌شان برای مشارکت در پیاده‌روی مناسب است یا خیر.

وی افزود: سالمندان نیازمند سمعک باید سمعک و سالمندان دیابتی گلوکومتر به همراه داشته باشند. برای یک پیاده‌روی موفق، بهتر است مسیر را به دقت برنامه‌ریزی کنند و به یاد داشته باشند که از تردد در مسیری که برای سالمندان مناسب نیست، خودداری کنند.

سالمندان چه وسایلی همراه ببرند؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سالمندان لباس متناسب فصل را همراه داشته باشند. بهتر است کمک‌های اضافی مانند چراغ قوه، باتری اضافی و فلاش‌لایت‌های مناسب را همراه داشته باشند. بهترین تجربه از پیاده‌روی زمانی به دست می‌آید که همراهان دلسوز و صمیمی در همه مراحل سفر همراه سالمندان باشند و به آن‌ها در مواجهه با مشکلات کمک کنند و به همین دلیل، بهتر است با دوستان یا خانواده به سفر بروند.

وی بیان کرد: به دلیل احتمال اختلال شناختی در سالمندان، توصیه می‌شود کارتی که در آن مشخصات فرد، شماره تماس خانواده، نشانی محل سکونت، بیماری‌های مزمن و داروهای مهم مانند انسولین ثبت شده باشد، همراه سالمند باشد. همچنین یک کپی از پرونده درمانی و دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشند.

بختیاری‌نیا گفت: توصیه می‌شود سالمندان در طول مراسم، محلول ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشند و به طور منظم از آن برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کنند. همچنین از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود اجتناب کنند. باید آب آشامیدنی همراه خود داشته باشد و از به اشتراک گذاشتن بطری آب خود با دیگران بپرهیزند. از مصرف غذاهای غیربهداشتی نیز خودداری شود.

وی افزود: سالمندان باید داروهای ضروری خود را همراه داشته باشد و در صورت بروز هر گونه علائم خطر بیماری زمینه‌ای، راهپیمایی را ترک کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: لازم است سالمندان به علائم خطر بیماری‌ها توجه داشته باشند و در صورت مشاهده علائم، به واحد یا پایگاه ارایه خدمات بهداشتی و درمانی مراجعه و راهپیمایی را ترک کنند.

وی افزود: همچنین از قرار گرفتن در معرض تشعشعات، دود سیگار، محیط‌های آلوده و غیربهداشتی، محیط خیلی گرم یا سرد خودداری کنند و برای پرهیز از خستگی، در ساعاتی از روز استراحت کنند یا روی صندلی مناسب بنشینند.

بختیاری‌نیا گفت: سالمندان حتما چرخ حمل بار و وسایل بهداشتی مانند اسپری ضدعفونی کننده، صابون مایع، پد بهداشتی جاذب برای سالمندانی که کنترل ادراری‌شان کم شده است و روکش توالت فرنگی یکبار مصرف همراه داشته باشند.

توجه به امنیت روانی سالمند

وی افزود: توصیه می‌شود سالمندان در طول سفر تا حد امکان تنها نمانند تا حس امنیت و راحتی داشته باشند. همراهان هم در طول سفر دقت بیشتری به غذای سالمندان داشته باشند و از مصرف غذا و خوراک شور و چرب به ‌شدت پرهیز و غذاهای تازه مصرف شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به احتمال اضطراب و بی‌قراری بیشتر سالمندان مبتلا به آلزایمر در طول سفر، خانواده این بیماران حتما قبل از مسافرت با پزشک معالج مشورت کنند. همچنین عکس جدید از بیمار مبتلا به آلزایمر داشته باشند. ایمنی محل اسکان سالمند مبتلا به اختلال شناختی نیز مهم است.

یک توصیه برای سالمندان دیابتی

وی عنوان کرد: بیماران سالمند دیابتی به درد حساس نیستند و این در حالی است که کوچک‌ترین زخم در پاها می‌تواند برایشان مشکل‌ساز شود به همین‌دلیل در طول سفر باید مدام پاها را بررسی و از کفش مناسب استفاده کنند.

 

منبع؛ ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.