×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 22 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 8 خبر
تلاش برای کاهش تولید زباله با آموزش شهروندی در اهواز/ دفن بهداشتی پسماند در سایت صفیره

محمود ثابت‌قدم اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در سال ۱۳۸۸ با تصویب اساسنامه و ابلاغ توسط وزارت کشور کار خود را آغاز کرد، در اهواز نیز سال ۱۳۹۰ یک سایت جدید با مساحتی حدود ۱۲۰ هکتار به نام سایت صفیره برای دفن روزانه ۸۰۰ تن زباله جمع‌آوری شده در سطح شهر اهواز و شهرهای اطراف با یک سلول دفن بهداشتی و یک کارخانه‌ی تفکیک و پردازش کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: اولویت کاری سازمان مدیریت پسماند فرهنگ‌سازی و کاهش تولید زباله است در مرحله دوم بازیافت پسماند یک مسئله مهم و حیاتی است بر همین اساس با برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته صورت گرفت طرح بازیافت زباله‌های خانگی در دستور کار قرار گرفت و دو پروژه‌ی مهم تعریف شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز تصریح کرد: اولین پروژه، پروژه‌ی زیرساختی و محوطه سازی کارخانه‌ی کود کمپوست با بودجه اولیه ۵۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۵۲ هزار متر مربع بود که در حال حاضر محوطه سازی آن به پایان رسیده و با تأمین اعتبار لازم روکش آسفالت آن تا دو ماه آینده انجام می‌شود علاوه بر آن دستگاه همزن زباله (ترنر) خریداری و در سایت صفیره مستقر شده است و پس از آماده‌سازی محوطه کارخانه‌ی تولید کود کمپوست به بهره‌برداری می‌رسد.

ثابت قدم اضافه کرد: در ادامه اقدامات سازمان مدیریت پسماند برای دفن بهداشتی پسماند در سایت صفیره، احداث سلول شماره‌ی دو بود که سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید، برای اینکه ظرفیت این سلول برای سال‌های آینده نیز افزایش داشته باشد طی یک قرار داد به ارزش ۵۰ میلیارد تومان دیواره‌های این سلول به پنج متر افزایش پیدا کردند.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های توسعه‌ای در سایت دفن پسماند صفیره، تاکید کرد: پروژه‌ی روشنایی و بهبود فضای سایت، و احداث پناهگاه سگ‌های بلاصاحب در حال انجام است علاوه بر آن احداث سلول شماره‌ی سه و سلول مخصوص پسماندهای عفونی نیز برنامه‌های آتی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: در راستای کاهش تولید پسماند اقداماتی مانند آموزش شهروندی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت، در این طرح که ابتدا در مدارس اجرا شد بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز آموزش‌های لازم را در حوزه پسماند دیدند و در سال جاری نیز در مناطق دو، سه و چهار شهرداری اهواز آموزش شهروندی چهره به چهره و خانه به خانه در حال انجام است و به زودی در مناطق یک و پنج نیز آغاز می‌شود.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه چند هفته پیش یک حادثه آتش‌سوزی در سایت رخ داد، اضافه کرد: به علت ترک فعل پیمانکار مربوطه برای روکش به موقع خاک و گرمای شدید بخشی از زباله‌ها شد که طی ۴۸ ساعت اول آتش‌سوزی مهار و دود ناشی از آن نیز پس از ۱۰ روز کاملاً کنترل شد، به نحوی که در حال حاضر سایت به روال عادی خود بازگشته است.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی کارخانه تولید کود کمپوست حجم دفن زباله‌های شهری دفن شده ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند این امر سبب بهبود شرایط سایت صفیره می‌شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.