رضا امینی اظهار کرد: هر جامعه موفقی مردمان سختکوش، تلاشگر و مدیران و برنامهریزان موفقی دارد و لازمه تبدیل خمیر مایه به موفقیت نیز همافزایی، همدلی و وحدت است.
وی افزود: هر کجا اختلاف و شائبه باشد آن جامعه رو به پیشرفت حرکت خواهد کرد؛ امروز برحسب سخن رئیسجمهور مبنی بر وفاق ملی، ظرفیت خوبی برای استان و شهر ایجاد شده است که با یک هم افزایی و هم صدایی حقوق شهر را از حاکمیت مطالبه کنیم.
برای توسعه شهر اهواز تا حد توان تلاش شده است
شهردار اهواز با اشاره به اینکه مردم میگویند چرا اهواز مانند بعضی شهرها پیشرفت نمیکند، خاطرنشان کرد: برای بعضی شهرها دههها گذشت تا به توسعه رسیدند، اما اهواز هشت سال دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد که مدال افتخاری بر پیشانی اهواز و مردم خوزستان است، اما از لحاظ مادی باید تلاش کنیم تا این نارساییها برطرف شود.
امینی ادامه داد: آهنگ رشد و پیشرفتمان باید سریعتر باشد تا از رقابت عقب نیفتیم و لازمه این امر هم همدلی و همافزایی است که اگر حاکمان و پایتختنشینان صدای واحدی از اهواز بشنوند و این ظرفیت رنگینکمان اقوام به عنوان یک فرصت ظهور داشته باشد، به استناد جلساتی که بارها در تهران با مسئولان مختلف داشتیم انگیزه بسیار زیادی وجود دارد و این همافزایی انگیزهها را بیشتر میکند تا به اهواز و خوزستان رسیدگی بیشتری شود.
وی عنوان کرد: ما در اهواز تا آنجا که کالبد شهری میتواند تنظیم کننده روابط اجتماعی باشد، تلاش کردیم تا اقدامات زیرساختی را انجام دهیم تا شهر در مسیر توسعه قرار گیرد و توسعه به نحوی باشد که عدول از آنها میسر نباشد، باید با وجود سلایق مدیریتی مختلف کالبد شهر را به نحوی آماده کنیم که بعدها در حق مردم اجحاف نشود.
شهردار اهواز اضافه کرد: ما مردم خیلی خوب، کم توقع و قانعی داریم و هر جا از آنها کمک خواستیم ما را تنها نگذاشتند و در ارتقای فرهنگ عمومی مشارکت کردند.
وی ادامه داد: اتفاقات خوبی در اهواز افتاده است و شهر روی ریل توسعه قرار دارد و استقرار نسبی پیدا کرده است که امیدوارم در باقیمانده فرصت مدیریت بتوانیم با همافزایی و همگرایی بیشتر ظرفیتهای بیشتری را به شهر اضافه کنیم و در خدمات عمومی از جمله حملونقل عمومی، فضای سبز، مسائل زیستمحیطی و تقاطعهای غیرهمسطح که سبب تفریح، نشاط و زندگی با کیفیت بیشتری برای مردم میشود، شاهد پیشرفتهای چشمگیری باشیم.
شهردار اهواز اضافه کرد: اولین لازمه زندگی شهری تردد از مبدا به مقصد است و بیشترین خواسته مردم در این سه سال آسفالت معابر بوده است تا بتوانند به راحتی و با سهولت به مقصد و هدفشان برسند، پس از آن فضای سبز و محیط زیست مطالبه بیشتر شهروندان است و مردم برای آنکه شهری پاک و عاری از آلودگی داشته باشیم حملونقلی را مطالبه میکنند که سفرهای آسان و کم هزینه را تأمین کند.
تلاش برای فعال شدن مجدد پروژه قطار شهری
امینی ادامه داد: قطار شهری بر اساس استانداردهای جهانی برای شهرهای بالای پنج میلیون نفر جمعیت تعریف شود تا بتواند هم خدمات ارائه کند هم خودگردان باشد و هم از فعالیت خود کسب درآمد کند، در ایران هم شهر تهران و با کمی چشمپوشی مشهد این قابلیت را داشتند، اما بر اساس تصمیماتی که در گذشته گرفته شد، هشت کلانشهر ایران به سمت راهاندازی قطار شهری رفتند؛ چهار شهر تبریز، شیراز، اصفهان و اهواز در سال ۸۳ پروژه قطار شهری را با هم شروع کردند.
امینی خاطرنشان کرد: سالهایی که در آن سه شهر غیر از اهواز با اوراق دولتی و با حدود سه همت خط اول قطار شهری به بهره برداری رسید، در اهواز به دلیل محرومیتهای بانکی و در فهرست سیاه بودن اهواز در بانک، اوراق مشارکت و تسهیلات منابع به شهرداری اهواز اختصاص داده نشد که بر اساس نظر کارشناسان دیوان محاسبات اکنون ۴۰ همت یعنی ۴۰ هزار میلیارد تومان باید هزینه شود تا خط اول قطار شهری در اهواز به بهرهبرداری برسد.
وی توضیح داد: با پیمانکار قبلی درگیری حقوقی داشتیم که با حمایت دستگاه قضائی در استان رأی بر خلع ید پیمانکار شد و در ششم تیر ماه امسال تفاهمنامه ای بین شهرداری و یکی از شرکتهای زیر مجموعه وزارت دفاع منعقد شد و با آنها وارد مذاکره شدیم، پس از آن بدهی بانکی شهرداری را در سال ۱۴۰۱ تسویه کردیم و پس از آن ۱,۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی وارد شهرداری اهواز شد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به ناوگان اتوبوسرانی جدید اختصاص داده شد و بخشی از آن به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده و پول در حساب بانکی شهرداری است که در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت و امیدواریم ظرف مدت دو سال چه با این شرکت یا شرکت دیگری بتوانیم پروژه قطار شهری را به بهرهبرداری نزدیک کنیم.
شهردار اهواز در خصوص تأمین هزینههای پروژه قطار شهری گفت از طریق پیش فروش مجتمعهایی که در ایستگاههای این مسیر احداث خواهیم کرد و همچنین فاینانس خارجی و غیره برای تأمین هزینههای پروژه اقدام میکنیم، همه ابعاد قضیه آماده است و دولت هم برای کمک به این پروژه به میدان آمده و با اینکه این ابر پروژه بزرگی است ولی این نوید را به شهروندان اهوازی میدهم که امسال بتوانیم عملیات اجرایی را شروع کنیم و ظرف دو سال خط اول به بهرهبرداری برسد.
اجرای بیش از ۴ میلیون متر مربع آسفالت در معابر اهواز
امینی ادامه داد: اقدامات عمرانی شهرداری در گرو کسب درآمدهایی است که متأثر از سیاستهای حاکم بر کشور است، به عنوان مثال اگر مسکن دچار رکود شود درآمدهای شهرداری هم از آن تأثیر میپذیرد، شهر اهواز ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد و سومین کلانشهر وسیع کشور است، از این میزان ۳۰۰۰ هکتار یعنی ۳۰ میلیون متر مربع معابر، میادین و پیادهروهای شهر است، بنا را بر این گذاشته بودیم تا پایان این دوره ۱۰ میلیون مترمربع آسفالت انجام دهیم که تاکنون ۴.۵ میلیون مترمربع آن محقق شده است.
وی با اشاره به اینکه تا انتهای روز مدیریتیام نهضت آسفالت مهمترین اولویتهای مدیریت شهری است، اظهار کرد: عاملی که باعث وضعیت نامطلوب آسفالت در شهر اهواز میشود، مسطح بودن شهر و بارشهای حجیم باران است که باعث مانداب میشود و همین ماندابها سبب خوردگی آسفالت میشوند، به همین دلیل اگر در شهرهای دیگر هر ۱۵ سال نیاز به آسفالت باشد در شهر اهواز هر ۵ تا ۶ سال نیاز به آسفالت مجدد داریم.
به زودی مشکل کمبود پارکینگ حل میشود
امینی در خصوص معضل کمبود پارکینگ در شهر تاکید کرد: از آغاز این دوره موضوع پارکینگ را تا حدی رفع کردیم و پارکینگ طالقانی را که تعطیل شده بود اکنون به تکمیل ۹۰ درصدی رساندیم و امیدواریم در عرض سه تا ۴ ماه آینده این پارکینگ با ظرفیت ۴۸۰ خودرو به بهرهبرداری برسد، شهر اهواز وسیع است و زمین برای احداث پارکینگ وجود دارد به همین دلیل به زودی مشکل پارکینگ در شهر اهواز برطرف میشود.
وی عنوان کرد: با آموزش و پرورش در حال برنامهریزی هستیم تا از ظرفیت مدارسی که حیاط بزرگ دارند برای استفاده به عنوان پارکینگ در ساعات تعطیلی مدارس استفاده کنیم.
شهردار اهواز در خصوص پروژه تقاطع غیر همسطح جمهوری گفت: این پروژه در عید غدیر سال گذشته کلنگزنی شد و یکی از دلایل تأخیر در اجرای پروژه که با همکاری شرکت برق منطقهای این مشکل رفع شد، موضوع جابهجایی دکلهای برق بود، قرارگاه خاتم در بخش محرومیتزدایی و احداث تقاطعهای غیرهمسطح کارهای خیلی خوبی را شروع کرده که یکی از آنها همین تقاطع شهدای غزه است که برای اولین بار پلی با سگمنتهایی با عرض ۲۴ متر در کشور تولید میشود و امیدواریم طبق برنامهریزیهای ما، مردم اهواز برای نوروز بتوانند بر روی این پل تردد کنند.
امینی با اشاره به وجود نعمت رودخانه در شهر اهواز خاطرنشان کرد: کارون عنصر محرک طبیعی مؤثری در شهر اهواز است که بخشی از آن نیاز به باززندهسازی دارد، از این مقدار پنج هکتار به نام پارک ریحانه را قبلاً به بهرهبرداری رساندیم. بخشی که ۱۵ هکتار است در سمت جنوب غربی توسط بسیج سازندگی سپاه در حال احداث است، کلنگزنی قطعه ۱۸ هکتاری دیگری به نام پارک چهل شاهد را نیز در دستور کار داریم که احداث آن توسط قرارگاه کربلا شروع خواهد شد.