×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۶ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 27 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دفع آب‌های سطحی با تکمیل شبکه جامع فاضلاب اهواز به روزانه ۵۰۰ هزار متر مکعب می‌رسد

صابر علیدادی شامگاه جمعه در نشست بررسی تمهیدات بارندگی و دفع آب‌های سطحی در سالن جلسات حوزه استاندار اظهار کرد: در صورت بارش ۴۰ تا ۱۰۰ میلیمتر بارش در یک ساعت، بی‌شک شاهد آبگرفتگی در اهواز خواهیم بود.

وی افزود: سیستم شبکه فاضلاب استان و به خصوص اهواز باید قدرت تخلیه بالایی داشته باشد چرا که میزان بارش‌ها متغیر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: بر اساس ماده ۲۳ در مناطقی از اهواز، حمیدیه، کارون و باوی سیستم‌های مجزای تصفیه خانه و شبکه فرعی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۴۰۲ پمپ در ۳۲۸ ایستگاه در زمان بارندگی فعال هستند اما شبکه فاضلاب اهواز ۲ هزار کیلومتر بوده که سن یک هزار کیلومتر آن، بالای ۲۵ سال است.

علیدادی اظهار کرد: در سه بارندگی شدید سال گذشته باتوجه به فرسودگی شبکه فاضلاب خسارات سنگینی به سیستم فاضلاب شهری اهواز وارد شد و برای عدم تکرار چنین خسارتی نیاز است طرح های توسعه شبکه فاضلاب با شتاب بیشتری اجرا شوند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در ۲۵ هزار متر مکعب شبکه فاضلاب، ماندگاری آب بیش حدود ۳۰ ساعت است که این میزان باید کاهش یابد.

 

استفاده از هوش مصنوعی برای مهار سیلاب

محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان در این نشست با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته نسبت به بارش‌های روزهای آینده در استان، گفت: در ۲ سال اخیر با استفاده از مدل‌های هواشناسی دقیق و متنی بر هوش مصنوعی موفق به مهار سیلاب‌های گسترده ای شدیم و امسال نیز در زمینه پیش‌بینی و پیشگیری اقدامات خوبی در حال انجام است.

 

امسال با خیال آسوده به استقبال پاییز می رویم

همچنین مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون باتوجه به حجم سدهای استان و مدیریت ذخیره و خروجی در ماه های اخیر، با خیال آسوده‌ای به استقبال پاییز می رویم؛ تابستان امسال ذخیره آب های سدهای استان به مرز سه میلیارد متر مکعب رسید.

وی افزود: امسال مقدار آب ذخیره شده در حوزه کرخه ۳۰ درصد، کارون ۸۷ درصد و مارون نیز ۴۴ درصد است که جای نگرانی نیست.

عباس صدریان فر تصریح کرد: در بهار گذشته آسیب های شدیدی از طریق سد دز پیش بینی شده بود که برای ذخیره و رهاسازی آب، بر سر دوراهی مانده بودیم و عدم رهاسازی آب ممکن بود سیلاب عظیمی را ایجاد کند اما با ریسک‌های شبانه روزی و کارهای تخصصی و تخلیه بخشی از آب سد، از سیلاب احتمالی پیشگیری شد.

وی بیان کرد: بر اساس پیش بینی بارش های سال گذشته قرار بود ۷۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد دز شود که بی شک بسیاری از مزارع آماده کشت محصول، زیر آب می رفت اما ریسک بالا به همراه پایداری سدها مانع خسارت های شدید شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: اکنون باتوجه به تجربه خوبی که از میزان بارش های گذشته و ورودی آب به سدها داریم، ذخایر استراتژیک مناسبی را ایجاد کرده و با آرامش بیشتری به استقبال پاییز می‌رویم.

وی در خصوص انواع سیلاب در خوزستان گفت: برای مهار سیلاب‌های ناگهانی، پیش‌بینی کوتاه مدت و اقدامات جهادی، برای سیلاب‌های خروجی، مدیریت مخازن سدها و برای مهار سیلاب‌های ناشی از آبگرفتگی‌های شهری، توسعه زیرساخت‌های جمع آوری آب‌های سطحی از ضرورت ها است.

صدریان فر همچنین در خصوص برنامه عملیاتی مدیریت سیلاب، گفت: بازه‌های زمانی آبان تا دی ماه، بهمن تا اسفند و فروردین و اردیبهشت از جمله زمان های پیش بینی شده سیلاب است که بر این اساس هر ساله برنامه ریزی های لازم برای مهاد سیلاب انجام می شود.

وی همچنین به آخرین وضعیت سدهای استان اشاره کرد و افزود: اکنون ذخایر آب در سد کرخه ۴۴ درصد، دز ۴۵ درصد، کارون ۸۷ درصد و سد مارون ۵۶ درصد است که به نسبت سال های اخیر، با خیال راحت تری به سراغ پاییز و فصل کشت محصولات کشاورزی می رویم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: درحال حاضر ۳۰ دقیقه بازه زمانی برای اهواز در نظر گرفته شده و بر اساس بارش های سال‌های اخیر آبگرفتگی طولانی مدت در اهواز بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و دفع آب‌های سطحی طرح های خوبی در شهرستان های شوش، شوشتر، سوسنگرد اجرا شده و در اهواز نیز در سطح منطقه یک در بلوار آیت الله بهبهانی و خیابان جمهوری طرح های موثری در حال اجرا است.

همچنین معاون فنی شهرداری اهواز گفت: از سال ۱۳۹۸ مناطق متعددی از اهواز دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند که برای مهار سیلاب‌، ۸۰ نقطه شناسایی شد و با همکاری آب و فاضلاب به صورت ضربتی، بخش اعظمی از آبگرفتگی ها رفع شد.

مهدی مراد حسینی افزود: عملیات اجرایی زون کوی علوی در سال ۱۴۰۰ آغاز و خط اصلی در مدار قرار گرفت و اکنون نیز ۲ ایستگاه الهادی و ولیعصر به این مسیر متصل شده و کمک زیادی به دفع آب های سطحی در منطقه ۶ کرده است.

وی ادامه داد: امسال در مناطق یک، چهار، پنج، هفت و هشت نیز بر اساس مطالعه جامع به عنوان نقاط بحرانی شناسایی شده که در کوی معین زاده طرحی با پیشرفت ۷۰ درصدی و در منطقه یک و سمت خیابان ادهم و بلوار آیت‌الله بهبهانی تا میدان جمهوری نیز طرح های خوبی آغاز شده است.

معاون فنی شهرداری اهواز گفت: در سال های اخیر نیز در منطقه سپیدار و منطقه هفت نیز آبگرفتگی های متعددی داشتیم که طرح هایی نیز در این مناطق آغاز شده است.

وی تصریح کرد: اکنون در منطقه هشت نیز در فصل بارندگی شاهد بحران هستیم چرا که آب‌های سطحی برخی مناطق نیز به سمت این منطقه سرازیر می شود که دراین منطقه نیز طرحی آغاز شده و اگر به خوبی اجرا شود، دیگر نقطه بحرانی در این منطقه نخواهیم داشت.

مرادحسینی یادآور شد: بی شک تا زمانی که شبکه آب و فاضلاب و شبکه آب‌های سطحی تکمیل نشود، در نقاطی غیر از این مناطق هم مشکلات متعددی برای شهروندان‌ ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: تاکنون بسیاری از طرح‌های مهم شهرداری اهواز با اعتبار داخلی اجرا شده اما دیگر با هزینه‌های جاری نمی توان امیدوار بود که طرح‌های مهم به موقع به سرانجام برسند.

همچنین فرماندار اهواز گفت: اکنون به رغم تلاش های صورت گرفته هنوز طرح جامع آب‌های سطحی بلاتکلیف است و آب و فاضلاب اهواز ، شهرداری را نیز ملزم می داند که در رفع آب‌های سطحی باید کمک کند.

 

سید احمد موالی زاده بیان کرد: اگر شرکت آب و فاضلاب متولی دفع آب های سطحی است باید برای رفع ابهامات چاره اندیشی شود چرا که مردم ناراضی هستند و نمی دانند مشکلات آبگرفتگی را باید از کدام مجموعه مطالبه کنند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون طرح مطالعاتی آب‌های سطحی نداشتیم در حالی که اگر شهرداری اهواز در طول چهار سال به تدریج این طرح مطالعاتی را آغاز کرده بود اکنون طرح های دفع آب‌های سطحی ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

فرماندار اهواز گفت: در حاشیه اهواز شرایط بسیار دردناک است؛ مردم این مناطق به دولت و نظام اعتراضی ندارند بلکه تنها رفع مشکلات را از متولیان امر مطالبه می‌کنند.

وی یادآور شد: آب و فاضلاب اهواز نیز اکنون بلاتکلیف است درحالی که از استان مجزا شده و یک شرکت مستقل است اما اختیارات، بودجه و مجری طرح ندارد و تنها لایروبی جزیی را در دستور کار دارد.

منبع؛ ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.