×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۵ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 16 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
بیش از ۱۷ هزار نفر با معلولیت بینایی زیر پوشش بهزیستی خوزستان هستند

مهران کریمیان روز سه‌شنبه در آیین عصای سفید در کتابخانه مرکزی اهواز، اظهار کرد: بخش عمده ای از جامعه ما روشندلان عزیز هستند و این جشن به پاس قدردانی از این قشر توانمند و با استعداد برگزار شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۹۰ میلیون نفر در جهان دارای آسیب بینایی هستند که یک پنجم نابینا و باقی کم بینا هستند، گفت: ۲۴۰ هزار نفر نیز در کشور دارای آسیب بینایی زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: بهزیستی در سه حوزه برای جامعه معلولان و روشندلان خدمات ارائه می دهد که در هرسال طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای سنین سه تا ۶ سال انجام می شود و در ۶ ماه اول سال جاری ۵۵ هزار و ۳۲۴ کودک مورد معاینه قرار گرفتند.

کریمیان خاطرنشان کرد: همچنین برنامه پیشگیری از اختلالات ژنتیکی در سطح مراکز مشاوره استان اجرا می شود و ۲ مرکز توانبخشی در استان نیز برای خدمت‌رسانی به کودکان زیر ۶ سال، فعال هستند.

وی یادآور شد: در این ۲ مرکز ۷۳ کودک دارای آسیب بینایی و ۲۰۶ دانشجو از خدمات موجود، استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: ۹۲۰ وسیله توانبخشی نیز برای این مجموعه در طول ۶ ماه اخیر تهیه و بین افراد توزیع شده و در تلاش هستیم انجمن های نابینایان و موسسات خیریه بیشتری در استان، فعال شوند.

وی بیان کرد: اکنون پنج انجمن نیز در شهرستان های اهواز، دزفول، بهبهان، امیدیه و آبادان فعال هستند و به جامعه معلولان و روشندلان خدمت رسانی می‌کنند.

کریمیان خاطرنشان کرد: تسهیلگری برای اشتغال نیز یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان بهزیستی برای جامعه روشندلان و معلولان است که مهمترین اقدام در خردادماه سال جاری، برگزاری آزمون استخدامی ویژه معلولان بود که ۸۸۱ معلول دارای تحصیلات دانشگاهی در این آزمون شرکت کرده و در نهایت ۲۷۵ نفر جذب سیستم های دولتی در استان می‌شوند.

وی اظهار کرد: همچنین کمک هزینه ودیعه و ساخت مسکن نیز از جمله خدمات ارزشمند به این جامعه است که در یک سال اخیر ۷۰ خانواده نابینا و کم بینا از کمک های حوزه مسکن، بهره‌مند شدند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان به صورت جدی در دستور کار است چرا که تنها با اجرای این قانون، مشکلات و معضلات جامعه معلولان برطرف می‌شود.

وی افزود: مناسب سازی محیطی و معابر استانی نیز برای تردد معلولان و روشندلان به صورت جدی دنبال می‌شود.

روز جهانی عصای سفید که در ۱۵ اکتبر هر سال ( مطابق با ۲۴ مهر در ایران ) گرامی داشته می شود. روزی برای حمایت و آگاهی بخشی درباره حقوق افراد نابینا و کم بینا و گسترش شناخت عمومی از مشکلات و توانایی های این افراد است.

عصای سفید نمادی از استقلال و توانمندی افراد نابینا است و این روز به عنوان فرصتی برای تاکید بر اهمیت توجه به نیازهای آنان و افزایش آگاهی عمومی در نظر گرفته می‌شود.

 

منبع؛ ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.