×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۴ مهر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 25 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
آلوده کردن منابع آبی خوزستان باید متوقف شود

داود میرشکار  در نشست با دهیاران بخش چغامیش دزفول در سالن نشست‌های این بخشداری، بیان کرد: پایش‌های زیست محیطی برای شناسایی منابع آلاینده در شهرها و روستاهای خوزستان به ۲ برابر افزایش یافته است که دهیاری‌ها و شوراهای روستایی نقش تعیین کننده در کمک به شناسایی این منابع آلاینده دارند.

وی افزود: روستاهای خوزستان باید دارای طرح توجهی محیط زیستی مطالعه شده باشند و در این زمینه اداره کل حفاظت محیط زیست آماده کمک به دهیاری‌های استان را دارد.

با روند فعلی پرداخت عوارض آلایندگی مخالفیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اعلام مخالفت با روند فعلی عوارض آلایندگی صنایع استان گفت: اخذ عوارض آلایندگی از صنایع و شرکت‌ها توسط قانون گذار به منظور فشار و ترغیب صنایع آلاینده برای مدیریت و حذف آلودگی‌های زیست محیطی آنهاست ولی شرکت‌ها با پرداخت عوارض نسبت به کاهش آلایندگی خود بی توجه هستند که این روند نیاز به اصلاح دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح “خوزستان پاک” گفت: این طرح با ابتکار خوزستان در کشور آغاز و امروز سایر استان‌ها نیز با الگوگیری از این ابتکار طرح مشابهی نیز در حال اجرا هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: اجرای موفق طرح “خوزستان پاک” و مشارکت تمام ظرفیت‌های دولتی و مردمی استان در این طرح، ظرفیت‌های اجتماعی استان را نشان داد.

مدیریت پسماند نیازمند مشارکت همگانی است

میرشکار، آموزش عمومی، اطلاع رسانی و پاکیزگی خوزستان از روستا تا شهرها را از جمله اولویت‌های طرح “خوزستان پاک” اعلام کرد و ادامه داد: مدیریت پسماند نیازمند مشارکت همگانی است و به همین دلیل اجرای طرح خوزستان پاک با هدف آموزش‌های عمومی برای جمع آوری و معدوم سازی بهداشتی پسماند از اواخر شهریورماه امسال در استان عملیاتی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، اظهار کرد: حراست از زیست بوم پهنه خوزستان نیازمند آموزش‌های عمومی، مشارکت مردم و همچنین اهتمام سازمان‌های مردم نهاد، انجمن‌های دوستدار محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی است.

وی پیشینه تاریخی بخش چغامیش دزفول را موجب افتخار کشور دانست و گفت: اجرای طرح خوزستان پاک در بخش چغامیش به دلیل ظرفیت‌های خاص محیط زیستی و گردشگری آن از جمله وجود جنگل‌های دز، زیستگاه گوزن‌های زرد و زیست بوم‌های بکر این بخش است.

میرشکار افزود: تجربه‌های موفق اجرای طرح خوزستان پاک در حال جمع آوری است تا این تجربه‌ها پس از تدوین و جمع بندی در کل استان الگوبرداری شود.

۲ هزار ۸۰۰ دهیار خوزستان آموزش مدیریت پسماند می‌بینند

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه آموزش مدیریت پسماند ۲ هزار ۸۰۰ دهیار خوزستان در دستور کار مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست و مدیرکل روستایی استانداری خوزستان است گفت: خوزستان در ارایه آموزش‌های عمومی مدیریت پسماند به دهیاران جزو استان‌های پیشروی کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست برای اجرای طرح‌های محیط زیستی در روستاها گفت: صندوق ملی محیط زیست به منظور کمک به فعالیت‌های محیط زیستی ایجاد شده است که بخشی از این اعتبارها به صورت بدون عوض به طرح‌های ابتکاری، توجیهی و تعریف شده زیست محیطی پرداخت می‌شود.

روستاهای سبز و هوشمند در خوزستان ایجاد شود

میرشکار ادامه داد: علاوه بر مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا باید به دنبال کارهای ابتکاری از جمله حرکت به سمت روستاهای سبز و هوشمند در خوزستان بود.

وی روستاهای توانمند را یکی از مولفه‌های قدرت اقتصادی و اجتماعی کشور دانست و افزود: خوزستان دارای ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی است به همین دلیل باید این استان آغازگر کارهای بزرگ و خلاقانه محیط زیستی در کشور باشد که در این راستا از هر ایده خلاقانه حمایت می‌شود.

آلوده کردن منابع آبی خوزستان باید متوقف شود

تفکیک زباله از مبدا در روستاهای بخش چغامیش هدف گذاری شده است

رییس اداره حفاظت از محیط زیست دزفول نیز در این نشست با مطلوب دانستن وضعیت جمع آوری پسماند در بخش چغامیش گفت: بخش چغامیش به دلیل داشتن خودروهای مناسب جمع آوری زباله، یک گام فراتر رفته و به دنبال تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند است.

مسعود نوری پور، پسماند دامی را یکی از چالش‌های زیست محیطی بخش چغامیش دانست و افزود: سرمایه گذاری برای مدیریت پسماند دامی این بخش ورود و کارهای اولیه آن نیز اجرا کرد که متاسفانه به دلیل همکاری نکردن شورای بخش، این مهم اجرایی نشد.

وی جایگاه دفن زباله ماهوربرنجی را تنها مرکز دفن زباله دارای مجوز محیط زیستی در خوزستان دانست و گفت: مرکز دفن زباله ماهور برنجی که بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت دارد با تخصیص اعتبار، اقدام‌های مختلفی برای دیوار کشی و کاهش آلایندگی این مرکز از جمله کاشت چند هزار اصله درخت و پیگیری برای راه اندازی سیستم پردازش زباله انجام شده است با این وجود اداره محیط زیست دزفول از شهرداری مربوطه شکایت حقوقی کرده است.

محیط زیست علیه سه شرکت آلاینده در بخش چغامیش شکایت حقوقی شده است

رییس اداره حفاظت از محیط زیست دزفول با اشاره به پیگیری قضایی این اداره علیه سه شرکت آلاینده مستقر در بخش چغامیش بیان کرد: شرکت خمیر مایه در حال خرید و نصب یک دستگاه تغلیض جدید و شرکت کربن بلک نیز با اقدام‌های انجام شده میزان آلایندگی آن اگر چه همچنان چهار برابر استانداردهاست ولی آلودگی آن روند کاهشی داشته است.

وی با اشاره به وضعیت زیست محیطی شرکت فولاد واقع در بخش چغامیش گفت: شرکت فولاد روهینیا جزو شرکت‌های استاندارد و به روز دنیاست که بر اساس پایش‌های مستمر تاکنون هیچ گونه آلودگی زیست محیطی از این شرکت ثبت نشده است با این وجود این شرکت مکلف به اجرای مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال شهرها و روستاهای اطراف است.

 

آلوده کردن منابع آبی خوزستان باید متوقف شود

تمام پسماند بخش چغامیش دزفول به صورت مکانیزه جمع آوری می‌شود

بخشدار چغامیش دزفول نیز در این آیین با بی نظیر دانستن ظرفیت‌های بخش چغامیش گفت: طی ماه‌های اخیر ماشین آلات مختلف عمرانی و خدماتی از جمله خودروهای جمع آوری پسماند، تراکنور و نیسان جک دار به به ناوگان خودروهای این بخش افزوده شده است که این روند همچنان ادامه دارد.

حسین رحیمی ادامه داد: وجود و به کارگیری خودروهای مکانیزه جمع آوری زباله توسط شرکت تعاونی دهیاری‌های بخش چغامیش موجب شده تا هم اکنون تمام پسماند روستاهای و شهرهای تابعه این بخش به صورت مکانیزه جمع آوری شود.

وی با بیان اینکه چغامیش از نظر کشاورزی و صنعتی دارای ظرفیت‌های کم نظیری است گفت: وجود هشت کارخانه شالی کوبی، کارخانه پنیر پیتزا، ‌ تپه‌های باستانی چند هزار ساله، ‌امامزاداگان فراوان، بیشه زارهای غنی و جاذبه‌های بکر طبیعی است که همه این ظرفیت‌ها موجب شده تا این بخش سالانه میزبان دهها هزاران گردشگر از سراسر کشور باشد.

بخشدار چغامیش دزفول نخستین دانشگاه و کتابخانه جهان در منطقه تاریخی جندی شاپور را از دیگر ظرفیت‌های کم نظیر این بخش دانست و گفت: بزرگترین کشتارگاه صنعتی شمال خوزستان، آرامستان یعقوب لیث، موقعیت خاص جغرافیایی از دیگر ظرفت‌های بخش چغامیش دزفول است که بهره گیری از تمام این ظرفیت‌ها نیازمند حمایت جدی مسوولان استان است.

حتی یک ماشین حمل زباله به شهرداری جندی شاپور داده نشده است

شهردار شهر جندی شاپور دزفول به نمایندگی از شهرداران بخش چغامیش نیز در این نشست با بیان اینکه بخش چغامیش دزفول به کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است گفت: این بخش از نظر تعداد طرح‌های عمرانی اجرا شده و در حال اجرا در خوزستان پیشتاز است.

لهراسب عالی پور ادامه داد: اگر چه تخصیص اعتبارات آلایندگی به روستاهای خوزستان موجب تحول در این استان شده است ولی سهم دزفول به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان در این اعتبارات به خوبی ادا نشده است.

وی افزایش ضرایب عوارض آلایندگی شهرستان دزفول را خواستار شد و افزود: اجرای کانال سرپوشیده دفع آب‌های سطحی و فاضلاب شهر جندی شاپور پس از ۴۵ سال از محل اعتبارات عوارض آلایندگی و همراهی فرمانداری ویژه دزفول محقق شد.

شهردار جندی شاپور گفت: تا کنون حتی یک ماشین حمل زباله به شهرداری جندی شاپور تخصیص داده نشده است که با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه، مساعدت برای تامین ماشین حمل زباله برای این شهر ضروری است.

افزایش عوارض آلایندگی دزفول مطالبه مشترک همه دهیاران و شهرداران این شهرستان است

دهیار روستای قلعه سردار نیز به نمایندگی از دهیاران بخش چغامیش نیز در این نشست با بیان اینکه تخصیص اعتبارات عوارض آلایندگی در راستای توانمندسازی دهیاری‌ها بسیار موثر بوده است گفت: افزایش عوارض آلایندگی تخصیص به شهرستان دزفول مطالبه مشترک همه دهیاران و شهرداران این شهرستان است.

محمد اسماعیلی نیک با اشاره به پیشرو بودن بخش چغامیش در جمع آوری مکانیزه پسماندها افزود: هشت سال پش حرکت به سمت جمع آوری مکانیزه پسماند در بخش چغامیش آغاز و امروز با تجمیع و تجهیز ماشین آلات مورد نیاز، تمام زباله‌های این بخش به صورت مکانیزه جمع آوری می‌شود.

بخش چغامیش نیاز به استقرار ماشین آتش نشانی است

عضو شورای بخش چغامیش نیز به نمایندگی از اعضای این شورا در این نشست با بیان اینکه برخی کانون‌های آلودگی در این بخش نیازمند ورود جدی اداره کل محیط زیست دارد گفت: بخش چغامیش دارای ۲ رودخانه دز و عجیرب استکه آب این وردخانه‌ها به دلیل شدت الودگی حتی قابل شرب برای دام‌ها نیست.

حمید حمدانی راد ادامه داد: وجود جنگل‌های نیمه گرمسیری در بخش چغامیش موجب شده تا وقوع آتش سوزی احتمالی در این جنگل‌ها به بحران جدی زیست محیطی تبدیل شود به همین دلیل استقرار ماشین آتش نشانی در این منطقه ضروری است.

وی با توجه ضعف خودروهای خدماتی و عمرانی سایر بخش‌های دزفول از جمله بخش سردشت این شهرستان مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان از قول مساعد برای تخصیص سه دستگاه خودرو به بخشداری سردشت دزفول خبر داد.

نبود نظارت بر شرکت‌های چوب بری فعال در منطقه و قطع گسترده درختان این بخش توسط متخلفان و فروش غیرقانونی به این شرکت‌ها از دیگر دغدغه‌های زیست محیطی مطرح شده در این نشست بود.

 

آلوده کردن منابع آبی خوزستان باید متوقف شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان و مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خوزستان در حاشیه سفر به بخش چغامیش دزفول علاوه بر بازدید از ماشین آلات بخشداری چغامیش و اجرای طرح خوزستان پاک در این بخش با حضور در روستای بنه عیسی اقدام به غرس ۲ نهال کردند.

حضور در روستای بلادیه و روند اجرای پاکسازی عمومی این روستا در قالب طرح خوزستان پاک از دیگر برنامه‌های این سفر بود.

طرح خوزستان ‍پاک با هدف پاکسازی تمام شهرها و روستاهای این استان در راستای استقبال از ماه مهر از ۲۴ شهریورماه امسال در تمام شهرها و روستاهای خوزستان اجرایی شد.

 

منبع؛ ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.