×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۲۶ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 16 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال گذشته/ برخی‌شان فوت می‌کنند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جشن غنچه‌ها برای نوآموزان پیش دبستانی برگزار می‌شود گفت: جشن شکوفه‌ها نیز برای ورود کلاس اولی‌ها و آشنایی دانش آموزانی است که بار اول پا به دنیای مدرسه می‌گذارند.

رضوان حکیم‌زاده در برنامه صف اول با بیان اینکه زمان زیادی تا بازگشایی مدارس نداریم گفت: بحث بازگشایی مدارس با چند موضوع مرتبط است از جمله آماده بودن کلاس‌های درس ، بحث تامین نیروی انسانی ، ساماندهی نیروی انسانی مورد نیاز، ثبت نام دانش آموزان و ثبت سفارش کتاب‌های درسی که خوشبختانه همه اینها در قالب پروژه‌هایی تعریف شدند و به شکل روزانه وضعیت و گزارششان در وزارت آموزش و پرورش رصد می‌شود.

طبق آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی بودند

وی با بیان اینکه طبق زمان‌بندی انجام شده کارها جلو رفته و با سرعت بیشتری کارها دنبال می‌شود افزود: در این یکی دو روز جلسات متعددی برای ساماندهی نیروی انسانی برگزار شده نکته‌ای که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرد در اولین دیداری که با مدیران کل استان‌های سراسر کشور داشت این بود که موضوع بازگشایی صرفاً یک امر اداری اجرایی نیست یعنی بحث این نیست که ما به شکل فیزیکی درهای مدرسه را باز کنیم و دانش آموزان در مکانی به اسم مدرسه جمع شوند، بازگشایی مدارس یک فرایند اجتماعی است یک اتفاق خیلی مهم در زندگی بچه‌ها است که باید به تمام ابعادش توجه شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وقتی از آمادگی آموزش و پرورش یا آمادگی مدرسه یا آمادگی نظام آموزشی برای بازگشایی صحبت می‌کنیم، منظور این است که علاوه بر ساختمان مدارس و کلاس‌های درس و نیروی انسانی، بچه‌ها به یک محیط با نشاط، در یک محیط پذیرنده وارد شوند، مکانی که وقتی وارد آن می‌شوند، احساس خوشایندی داشته باشند.

حکیم زاده با بیان اینکه بحث بازگشایی را صرفاً در یک سری از اقدامات اداری اجرایی و فیزیکی نبینیم و به شکل کامل همه ابعاد را در نظر بگیریم گفت: آمادگی‌های لازم باید در کادر مدرسه ایجاد شود، خانواده‌های ما آمادگی پیدا کنند خصوصاً عزیزانی که فرزندان کلاس اولی دارند چون این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقاتی است که برای بچه‌ها در طول زندگی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه هر سال یک روز قبل از بازگشایی مدارس جشن غنچه‌ها داریم افزود: جشن شکوفه‌ها برای ورود کلاس اولی‌ها است و برای آشنایی دانش آموزانی است که بار اول پا به دنیای مدرسه می‌گذارند، جشن غنچه‌ها برای نوآموزان پیش دبستانی برگزار می‌شود. کلاس اولی‌های ما هم یک روز قبل از همه می‌روند ما جشن شکوفه‌ها و غنچه ها برای نوآموزان را یک روز از قبل از مهر داریم، در دستور کار آموزش و پرورش است که این روز برای بچه‌ها یک روزی باشد که همیشه با یک خاطره خوب از آن یاد کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سراسر کشور زنگ بازگشایی مهر را داریم ادامه داد: خوشبختانه با توجه به اینکه بازگشایی مدارس یک رویداد ملی است و همه ما مدیون معلم‌هایمان هستیم و ارگان های دولت به این اذعان دارند که زیربنای پیشرفت همه جانبه کشور نظام آموزشی است، بنابراین سعی می‌شود که از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف روسا و مدیران ارشدشان حضور داشته باشند البته این اختیار به استان‌ها و مناطق و مدارس هم داده می‌شود که با خلاقیت خودشان و متناسب با شرایط خودشان بتوانند برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کنند.

 

حکیم‌زاده با بیان اینکه هرچند بارها مطرح شده که بهتر است ما با توجه به تنوع جغرافیایی و آب و هوایی که داریم انعطافی را قائل شویم گفت: فعلاً بر اساس برنامه رسمی که وجود دارد بازگشایی مدارس همزمان است و همه عادت کردند که روز اول مهر را به عنوان روز بازگشایی در خاطرشان داشته باشند، خانواده‌های عزیز به خصوص خانواده‌های کلاس اولی ما از همین الان اهتمام داشته باشند و سعی کنند اگر برنامه‌ای برای مسافرت دارند طوری تنظیم کنند که به موقع برگردند و حضور داشته باشند، این اجازه را به فرزندانشان بدهند که با نظم و انضباط و آمادگی بتوانند روز غنچه‌ها و شکوفه‌ها و روز بازگشایی مدارس بچه‌ها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خیلی خوبی انجام شده که ما بتوانیم سال تحصیلی جدید را طوری آغاز کنیم که نگرانی از خالی بودن کلاس‌ها نداشته باشیم افزود: وضعیت ساماندهی کلاس‌ها بررسی می‌شود دو اقدام خیلی خوبی که انجام شد یکی بحث بخشنامه مربوط به بازنشستگی بود که با ورود وزیر تغییرات مطلوب در آن انجام شد تا عزیزانی که مایل هستند بتوانند به شکل داوطلبانه خدماتشان را ادامه بدهند. بحث معلمان خرید خدمات با تدبیری انجام شد و با همکاری‌هایی که با دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت و علی رغم نگرانی‌هایی که قبلا وجود داشت از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌شود تا ساماندهی کلاس به کلاس را تا قبل از شروع مدرسه داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده با دانشگاه فرهنگیان، افراد جدیدی که جذب و استخدام شدند خوشبختانه کار آن‌ها انجام شده ادامه داد: تعدادی از معلمان به شکل خرید خدمات همکاری می‌کردند که باز اقدامات لازم انجام شده تا از این عزیزان هم استفاده شود. در رابطه با ادامه همکاری بازنشستگان هم تمهیدی اندیشیده شد تا عزیزانی که بخواهند بتوانند به شکل داوطلبانه حضور داشته باشند و مشوق‌هایی در نظر گرفته شد که ما بتوانیم حضور این عزیزان را داشته باشیم.

حکیم‌زاده با بیان اینکه طبق آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ حدود ۲۱۶ هزار کودک بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی بودند که وضعیت آنها پیگیری شده گفت: تعدادی از این افراد که حدود ۳۱۵۰۰ نفر هستند در طول سال تحصیلی جذب شدند؛ بنابراین آمار کودکان بازمانده واقعی، یعنی تعدادی که اول سال شناسایی شدند تا مهر ماه حدود ۱۶۴ هزار نفر است که از این تعداد طبق بررسی‌هایی که همکاران ما انجام دادند یک تعداد از این کودکان، دارای بیماری صعب العلاج بودند یا به خاطر جابجایی‌ها آمارهایشان جای دیگری ثبت شده است.

وی درباره آمار دقیق کودکان بازمانده از تحصیل افزود: مشکلی که در سامانه‌ها وجود دارد این است که بهم متصل نیستند، تعداد موالیدی که منبع اصلی شناسایی افراد و کودکان واجب التعلیم است و امارشان از ثبت احوال گرفته می شود با ثبت نامی‌ها تطبیق داده می‌شود و تعدادی که خارج از سیستم ثبت نام هستند،  به هر حال درصد کمی از کودکانی که متولد می‌شوند، فوت می‌کنند که این آمار در وزارت بهداشت ثبت می‌شود . متاسفانه این سامانه‌ها به هم متصل نیستند و بعد از پیگیری‌هایی که می‌شود آمار دقیق کودکان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی مشخص می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آمار سال گذشته کودکانی بودند که در عین حال که جزو موالید در سازمان ثبت احوال ثبت شده بودند بعد از پیگیری وضعیت مشخص شد جزو کودکانی بودند که متاسفانه فوت شدند ادامه داد: برخی دارای معلولیت‌های خاص بودند که امکان حضور در مدرسه را نداشتند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.