بسم الله الرحمن الرحیم
ظهور و جلوه های عاشورایی
تابلوی پردرس زندگانی ابالاحرارحضرت ابا عبدالله (علیه السلام ) از چنان جامعیتی بر خوردار است که از سیره ی ان حضرت در تمام دورانهامی توان بهره مند گردیده و خطبه های ونامه های ان امام همام را در هر عصری تغییر و تبیین نمود .یکی از جلوه های عبرت اموز زندگی سیدالشهداء (صلوات الله علیه)قیام پر حماسه کربلا است .عاشقان حسینی از تابلوی جامع عاشورا درسهای فراوانی را می آموزند.اگر شیعیان حسین بن علی (علیهما السلام)به دنبال الگوی تربیتی هستند از حضرت علی اصغر(علیه السلام )شش ماهه تا حبیب ابن مظاهر هفتادو اندی ساله در تابلوی تمام عیار کربلا الگوی تربیتی مشاهده می شود . اگر عزاداران حسینی به دنبال آموختن شرعیات هستند.سید الشهداء (علیه السلام ) باسیره خویش به ما مساله شرعی می اموزد زیرا به نقل بسیاری از مورخین ،ان حضرت پس از رسیدن به کربلا تمام ان مساحتی را که دران واقعه روز دهم محرم رخ داد را از صاحب ان خریداری نمود تا خون ایشان واصحاب با وفایشان در مکان غصبی ریخته نشود. اگر عاشوراییان به دنبال الگوی مناسب رفتاری و گفتاری در صحنه ی زندگی هستند ،تمام گفتار و رفتار ان امام همام در زندگی فردی و اجتماعی و نیز نحوه ی برخورد و عطوفت ان حضرت در روز عاشورا درس اموز است . یکی از عبرتهای پرمحتوا ودرس آموز تابلوی تمام عیار و جامع قیام امام حسین(علیه السلام) ، اشتراکاتی که بین قیام حسینی با نهضت مهدوی وجود دارد. در عصر غیبت کبری زیبنده است مبلغین دین و فرهنگ عاشورا علاوه بر تبیین معارف قرانی و اموزه ها و انگیزه های قیام حضرت ابا عبدالله الحسین ( علیه السلام ) به وجوه مشترک حماسه ی کربلا و ظهور منتقم خون سالار شهیدان (علیه السلام )ویاران با وفای آن مظلوم اشاره شود تا منتظران ظهور بقیه الله الاعظم حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) با همت بیشتریی به زمینه سازی برای ظهور اخرین حجت معصوم و تنهال بازمانده از نسل غدیر و عاشورا بپردازند وبه این باور دست پیدا کنند که محرم و ظهور ارتباط تنیده ای با یکدیگر دارند و نتیجه ی منابر عاشورایی و تمام مجالس حسینی و محافل دینی در طول سال باید زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی موجود (عج الله تعالی الشریف ) باشد.دراین نوشتار برآن شدیم تا به برخی از وجوه مشترک قیام حسینی با نهضت مهدوی اشاره نماییم.
نکته بسیار مهمی که در زمینه هردوقیام باید درراس همه معیارها ی مشترک قرار بگیرد ان است ،باتوجه به اینکه عهده دار هردوقیام ائمه هستند هدف درهردو نهضت (حاکمیت دین خدا)می باشد .ثمره حاکمیت دینی ۵اصل مهم است.
این اصول عبارتند از:
۱.حق طلبی ۲.باطل ستیزی ۳ .عدالتخواهی ۴.هدایت گری و اصلاح جامعه ۵.احیاء آموزه های متعالی
برای تشکیل حاکمیت الهی و نظام اسلامی امام معصوم به یارانی همسو نیاز دارد،زیرا امت بدون رهبر الهی توان تشخیص احکام الله و قوانین صحیح اسلامی را نداشته و نمی تواند بر اساس اموزه های دینی نظام توحیدی را پایه گذاری کند ونیز امام بدون امت نمب تواند حاکمیت بدون پشتوانه مردمی داشته باشد .دردوران۲۵ ساله ای که مردم امیر المومنان حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام)را رها کرده بودند ودیگران را بعنوان خلیفه پذیرفتند وجود مبارک مولی الموحدین (علیه السلام)امام جامعه بود اما چون پشتوانه ی عمومی جامعه با خلفای غاصب بود ،آن امام همام نتوانست حکومت اسلامی بر مبنای قران و سنت رسول خدا (صلی الله علیه واله)تشکیل بدهد وپس از ۲۵ سال که جامعه جامعه اسلامی به ان حضرت اقبال پیدا کرده وبا التماس تمام از امام المتتقین علی بن ابی طالب (صلوات الله علیه )درخواست کردندتازمام حاکمیت رادر دستان مبارکشان بگیرندان پیشوای مظلوم ومقتدر چنین کردند .پس از ان حضرت تادوران مادرهیچ عصری حاکمیت ظاهری دردید قدرت اهل بیت عصمت وطهارت (علیه السلام) نبودچون ان ان بزرگواران یاران همسو ویکدل نداشتند.درمیان ائمه هدی (علیهم السلام )تنها حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)دارای اصحابی متحدویکدل بود که توانست علیه استکبار دورانش قیام کند وتاروز قیامت باسیره ،سخن وانقلاب خون بارش به ازادگان جهان درس مقاومت بر محور حق بیاموزد.درمیان اصحاب الحسین (صلوات الله علیه)وانصار المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف )وجوه مشترکی چون:
۱.خداباوری ۲.معرفت،محبت و ولایتمداری ۳.شجاعت ۴.بصیرت
وجود دارد.ازطرف دیگر همچنانی که قیام سید الشهدا(علیه السلام )دارای دشمنانی با ویژگیهای مشترک بود،قیام حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء)دارای دشمنانی است که درهدف با معاندان نهضت حسینی اشتراک وجوه دارند واز جمله ان مشترکات :
۱.امام ستیزی ۲.انحراف فکری و فساد اجتماعی
می باشند
مقوله نخست که بحث امام ستیزی مطرح می شود،دشمنان ائمه اطهار (علیهم السلام )بااشخاص متفاوت تر از چهارده قرن گذشته ولی بایک رویکرد و هدف مشترک به تخریب و ترور شخصیتی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)می پردازند .در عصر امام المتقین علی بندابی طالب (سلام الله علیه)دستگاه تبلیغاتی معاویه ترور شخصیتی آن امام همام دست زد وبنابر نظرمشهور مورخین معاویه ۷۵ هزار منبر علیه امیر المومنان علی (علیعه السلام )تاسیس کرد و خطبای طاغوتی در تمامی خطبه های نماز جمعه به لعن مولی الموحدین (صلوات الله علیه )پرداختند وکار به آنجا رسیدزمانی که فرق یگانه مولود کعبه و اول ایمان اورنده ی به خدا و رسولش درمحراب نماز شکافته شدودر بیست ویکم ماه مبارک رمضان به شهادت رسید جامعه ان روز گفتند:مگر علی نماز می خواند ؟پس از شهادت ان امام همام ،معاویه همچنان به امام ستیزی و تبلیغات مسموم علیه کریم اهل بیت عصمت و طهارت حضرت امام حسن مجتبی (صلوات الله علیه )پرداخت تا جایی که پس از امضای صلح نامه ظاهری ایشان با معاویه،جامعه ان روز با طعنه به ان حضرت سلام می کردندومی گفتند:
(السلام علیک یا مذل المسلمین )واهل شام گاهی که مدینه می امدند در برخورداول ،ابتدا شروع به اهانت های پی در پی به امام مجتبی (علیه السلام )می کردند وزمانی که با کرامت و بزرگواری بی اندازه ی امام مواجه می شدند به این نکته پی می بردند که توسط مریدان معاویه و مبلغان دربای اغفال شده اند و خاندان عترت (علیهم السلام ) ران کسانی نیستند که خطبای منادی شیطان از انها به بدی یاد می کنند . در عصر سید الشهدا (علیه السلام )یزید نیز همانند پدر گمراه ولعین خود به امام ستیزی پرداخته و حسین بن علی (علیه السلام ) را خارجی خواند وشریح قاضی نیز بر همین مبنا فتوای وجوب قتل آن حضرت را صادر
نمود.
و سپاه عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (علیه السلام ) خاندان رسالت را از شهری به شهر شهر دیگر به اسارت بردند . این وقایع ناگوار و دلخراش برای ستیز سپاه طاغوت با محبت خدا صورت گرفت. اگر از تابلوی عاشورا عبرت گرفته نشود مهدی ستیزان به ترور شخصیتی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) پرداخته وان حضرت را در دید مردم و عموم جهانیان یک منجی خشن معرفی می نمایند کما اینکه در حال حاضر نیز رسانه دشمن به دنبال محو مهدویت در اذهان شیعیان و مردم عالم است .همانگونه که عده ای به دفاع از حرمهای اهل بیت (علیهم السلام )در دو کشور عراق و سوریه پرداختندوبرخی از ان گوهرهای شب چراغ به فیض شهادت نائل امدند تا کربلا واسارت و بی حرمتی ها به خاندان عترت (علیهم السلام) صورت نگیرد، عده ای دیگر باید به دفاع از حریم مهدویت بپردازند تا ماجرای غمبار گودی قتلگاه مجددا برای حضرت مهدی موعود موجود (عج الله تعالی فرجه الشریف )تکرار نگردد.پس در عصر غیبت کبری و حتی پس از ان هم به مدافعان حرم نیازمندیم. و هم به مدافعان حریم اهل بیت (علیهم السلام) در مقوله دوم که بحث از انحراف فکری و فساد اجتماعی به میان می اید باید دقت داشت که در عصر غیبت کبری شیاطین برای دوری جامعه دینی از حجت خدا به کمک یکدیگر امده اند ئبا تبیین خرافه نظیر فرقه شیطان پرستی ویا همانند وهابیت و بهاییت در جستجوی افراد دارای زمینه انحراف هستند تا افراد را با همان اعتقادات سطحی و نیم بندی که دارند را به منجلاب فساد عقیدتی و فکری بیندازند .در عصر امام حسین (علیه السلام)بی دینی ،خرافات و حتی فساد به جایی رسید که خلیفه غاصب چون یزید علنا به فسق و فجور می پرداخت واز فاسدین حمایت می کرد تا جایی که از مردم بالاترین نوع فسق که ایستادگی در مقابل سالار شهیدان (علیه السلام ) بود را مطالبه کرده و جامعه را به جنگ با آن حضرت فرا میخواند.
در دوران ما استکبار جهانی از هر حربه ای در جهت نابودی شیعه و بالا سرخ عاشورا و بال سبز مهدویت و امید به کار میبندد و عصاره اعتقاد به عاشورا و ظهور را نظام اسلامی میداند و از همین منظر است که با جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت کهخخ میراث امام راحل(ره) و شهدا و مورد حمایت رهبری قائد عظیم الشأن و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله) است دشمنی کرده و می کند. از اتمام حسین دوستان و مهدی یاوران باید با تمام قوا از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصل ولایت مطلقه فقیه و شخص عالی مقام ولی فقیه دفاع نمایند و جبهه استکبار را مأیوس نمایند. با تقویت ولایت فقیه است که جبهه مقاومت قوت پیدا میکند همان قوتی که امروز جان بر کفان غزه در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی دارند و اسرائیل کودک کش از مقاومت مردم مظلوم داغدار اما چون کوه استوار غزه بستوه آمده است و باید گفت عاشقان حسین بن علیی(علیه السلام) د رحزب الله لبنان و در بین نیروهای جان برکف و شجاع انصار الله یمن به نصرت برادرشان د ر غزه آمدهاند و فریاد دادخواهی فلسطین مقاوم و غزه قهرمان از سراسر دنیا شنیده می شود و این همان آماده سازی جهانی برای پذیرش منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر بقیه الله اعظم امام زمان مهدی آل محمد(صلی الله علیه و اله) خواهد بود به امیذد آن روز که در دولت کریمه حضرتش سرفرازی مظلومان عالم را زیر پرچم شیعه مشاهده نماییم ظهوری که ابتدای آن با روضه و اشک و تشنگی سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) در کنار خانه خدا آغاز خواهد شد.
امین بهرامی
(شریعت شوشتری)
https://betabnews.ir/?p=72863