×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 8 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیس پلیس فتا مسجدسلیمان: حمله فیشینگ یکی از ترفندهای اصلی مجرمان سایبری است

بتاب نیوز، سرهنگ روح اله داودی رئیس پلیس فتا مسجدسلیمان اطهار داشت: توسعه و رشد تکنولوژی و فراگیری اینترنت در فضای مجازی در تمامی زمینه‌های انسانی و حضور اغلب مردم در این فضا و ناگزیر بودن استفاده از خدمات اینترنتی بازی‌ها، سرگرمی‌ها، کسب و کارها و…. مجرمین سایبری نیز با استفاده از خلا ءهای موجود، ضعف‌ آگاهی سایبری وبا استفاده وایجاد شگردهای تازه و نوین اقدام به اعمال مجرمانه نموده و بعضی از شهروندان را در تله‌های خود گرفتار می‌کنند.

وی عنوان داشت: پلیس فتا برحسب وظیفه ذاتی خود در راستای آگاهی و افزایش دانش سایبری و جلوگیری از روش‌های مجرمانه مرتبا و کرات توسط رئیس پلیس محترم استان و سایر همکاران با انجام مصاحبه‌های مختلف، ارسال پیام‌های کوتاه،تیزرها و….. اقدام به آگاه سازی نموده که متاسفانه بر اثر بی‌توجهی به هشدارها یا غفلت شهروندان، ما شاهد افزایش جرائم در حوزه سایبری هستیم و مهمترین روش پیگیری از جرایم ارتقاء دانش لازم برای عموم شهروندان می‌باشد.

سرهنگ داودی افزود: بیشتر جرایم سایبری به چند دسته تقسیم می‌شوند، بیشترین حجم جرایم سایبری موارد اقتصادی است که این جرم هم خودش انواع مختلفی دارد

۱- برداشت‌های غیر مجاز (فیشینگ)

۲- کلاهبرداری‌ها

۳- برداشت از طریق دستگاه
اسکیمر
دراین دسته بندی جای می‌گیرد.

رییس پلیس فتا مسجدسلیمان تصریح کرد: امروز با اشاره به برداشت غیر مجاز از طریق فیشینگ توصیفاتی را خدمت شهروندان گرامی ارائه  میدهیم:
فیشینگ… در زبان ساده یک حمله سایبری است که هکر با فریب شهروندان اقدام به بدست آوردن اطلاعات شهروندان نموده و به اهداف خودش از آن طریق دست پیدا می‌کند .
عمده‌ترین روش‌های فیشینگ لینک‌های جعلی است که ما آنها را با نام
۱- لینک سامانه ثنا یا قوه قضاییه
۲- لینک سهام عدالت
۳ -لینک سامانه حمایتی و معیشتی
۴ -لینک مامور پست و امثالهم هستند که معمولاً بر اساس شرایط روز جامعه طراحی و ارسال می‌شوند یا برخی پیام‌ها دلهره آور و مضطرب کننده مثل (توقیف وسیله نقلیه- قطعی آب و برق- و توقیف اسناد و مدارک -)که هکرها اقدام به طراحی و ارسال این لینک‌ها برای شهروندان چه به صورت اس‌ام‌اس و یا از طریق شبکه‌های مجازی نموده افراد پس از کلیک روی این لینک‌ها یک بد افزار بر روی گوشی آنها بلافاصله نصب می‌شود و از آنها می‌خواهد که نام و نام خانوادگی و کد ملی خود را وارد و پس از آن پیغامی به فرد می‌دهد که برای مشاهده ابلاغیه یا انجام خدمت با دریافت سود می‌بایست مبلغی به عنوان هزینه ثبت نام بپردازد در صورت تایید یک درگاه اینترنتی بانکی جعلی باز می‌شود و شهروندان بلافاصله با درج اطلاعات بانکی خود در این صفحه عملاً دسترسی بانک خودشان را به مجرم یا هکر می دهند واو اقدام به خالی کردن حساب یا خرید اینترنتی می‌نماید .

مرحله بعد از گوشی شخص قربانی به صورت رندومی تعدادی پیام برای مخاطبین یا تلفن‌های دیگر ارسال می‌شود و گاهاً برخی از اقوام یا دوستان فرد قربانی به این پیام اعتماد و آنها نیز اقدام به کلیک،و این زنجیره ادامه پیدا می‌کند.

راهکارهای پیشگیرانه

۱- هیچ اداره یا سازمانی از سرشماره شخصی اقدام به ارسال پیامک نمی‌کند و شهروندان بدانند هرگونه پیامک از سرشمارهای شخصی
(۹۱۶ ۹۱۲ ۰۹۳۸) و غیره به قصد خالی کردن حساب آنهاست.

۲ -هیچ اداره‌ای برای پیام‌های آموزشی و یا آگاه سازی شهروندان تقاضای وجه نمی‌کند.

۳ -سرشماره پیام رسان قوه قضاییه ADLIRAN است و فاقد لینک می‌باشد.

۴ -چنانچه اینگونه پیام‌ها از شماره اقوام، نزدیکان همکاران یا دوستان ارسال شد اعتماد نکنید و بدانید که گوشی آن شخص هک شده است.

۵- یکی از راه‌های شناسایی صفحات اصلی یا جعلی بانکی آدرس url سایت است که باید دقت شود درگاه اینترنتی بانکی باشد که به shaparak.irختم می‌شود.

۶- آدرس سا یت‌ها و درگاه‌های اصلی با آدرس اینترنتیhttps آغاز می‌شود و درگاهی که فاقد s باشد نباید به آن اعتماد کرد.

۷- از راه‌های تشخیص صفحات جعلی تازه کردن یا رفرش نمودن صفحه کلید مجازی است و چنانچه تغییری نکرد بدانید که صفحه جعلی است.

۸- برای خرید روزانه یا اینترنتی از کارت‌هایی با مبالغ کمتر استفاده کننده به هیچ عنوان از کارت‌هایی که حساب پس انداز یا حقوقی هستند استفاده اینترنتی نکنید.

۹- چنانچه پیامی از طرف دوستان یا اقوام آمد درخواست واریز وجه به حساب شخص دیگری را نمود حتماً قبل از واریز با شخص درخواست کننده هماهنگ کنند.

# در صورتی که در نهایت گوشی عزیزان هک شد چه اقداماتی باید انجام بدهند.

۱ -سریعا اینترنت گوشی خود را قطع کنند.
۲ سریعاً اقدام به مسدودسازی کارت بانکی که در آن بدافزار ثبت کرده‌اند.
یا اقدام به انتقال موجودی بنمایند.
۳- به قسمت تنظیمات گوشی بروید در قسمت برنامه‌ها آن بدافزار را پیدا کنید و غیر فعال و حذف کنید.
۴ -چنانچه از گوشی آنها پیامی ارسال شد به همه گیرندگان پیام اطلاع بدهند که گوشی آنها هک شده و وارد لینک نشوند.

۵ -هرگونه ابهام یا مشاوره با پلیس فتا شهرستان با شماره ۹۶۳۸۰. تماس حاصل کنند.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.