محمد جولانژاد در نشست خبری که امروز (۲۷ آذرماه) برگزار شد، با تبریک هفته حمل و نقل اظهار کرد: فعالیتهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای به صورت مستمر و در طول سال انجام میشود. این خدمات از ابتدای سال با طرح نوروزی و ایمنسازی محورهای منتهی به یادمانهای راهیان نور آغاز میشود و سپس با سفرهای تابستانی و زائران اربعین حسینی (ع) ادامه پیدا میکند و با طرحهای راهداری زمستانه به پایان میرسد.
وی افزود: اقدامات این اداره کل در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به گونهای که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ساخت راههای روستایی ۸ درصد، اقدامات حوزه نگهداری راهها ۶۰ درصد، خط کشیها ۶۹ درصد، اجرای حفاظهای میانی و کناری راه ۲۸۷ درصد، حوزه روشنایی طولی ۷۰ درصد، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی ۱۰ درصد و حوزه احداث و تعمیرات پلها و آبروها ۵۵ درصد افزایش یافته است.
کل راههای شریانی تحت پوشش دوربینهای نظارتی قرار میگیرند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه رفع نقاط پر حادثه بیان کرد: ۱۹ نقطه پرحادثه احصاء، مصوب و برنامهریزی شده است که ۹ نقطه از این تعداد تا پایان امسال رفع شوند اما با تلاشهای انجام شده تاکنون ۱۰ نقطه یعنی بیش از برنامه تعیین شده رفع شدهاند و تلاش میشود تا پایان امسال در مجموع ۱۵ نقطه پرحادثه رفع شوند تا شاهد ایمنی جادهها باشیم.
جولانژاد گفت: تا سال ۱۴۰۱، ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف در خوزستان داشتیم و امسال قرارداد ۶۰ دوربین ثبت تخلف منعقد شده که ۳۶ دوربین از این تعداد به بهرهبرداری رسیده است. بنابراین در حال حاضر ۱۳۹ دوربین فعال هستند و ۲۴ دوربین دیگر تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسند.
وی عنوان کرد: بنابراین تا پایان امسال کل راههای شریانی خوزستان که ۸۰ درصد ترافیک عبوری استان از این محورها انجام میشود، تحت پوشش دوربینهای ثبت تخلف و کنترل سرعت قرار میگیرند.
ثبت حدود ۷۰۰ هزار تخلف رانندگی در جادههای خوزستان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان افزود: مکانیزم عملکرد این دوربینها به گونهای است که ثبت سرعت لحظهای و هم ثبت سرعت متوسط را انجام میدهند. بنابراین اگر تخلفی در مسیر هر دوربین رخ دهد، بلافاصله در دوربین بعدی تخلف ثبت میشود. در هشت ماهه امسال این دوربینها حدود ۷۰۰ هزار تخلف ثبت کردند که ۱۸۰ هزار مورد از این تعداد مربوط به ثبت سرعت متوسط بوده است.
جولانژاد گفت: ساخت سه پاسگاه پلیسراه اهواز – سوسنگرد، هندیجان – دیلم و امیدیه – دیلم در دستور کار است که قطعا احداث این پاسگاهها منجر به افزایش ایمنی و کنترل تردد میشود. پیگیر احداث پاسگاه پلیس راه بندر امام (ره) توسط منطقه ویژه نیز هستیم.
خوزستان رتبه چهارم مجتمعهای خدمات رفاهی کشور را دارد
وی عنوان کرد: خوزستان ۵۶ مجتمع خدمات رفاهی دارد و از نظر تعداد مجتمعهای خدمات رفاهی رتبه چهارم را دارد. برنامهریزی شده است تا پایان امسال ۶ مجتمع خدمات رفاهی به بهرهبرداری برسد اما اگر مشکلاتی مانند مسائل زمین رفع شوند امیدواریم ۱۲ مجتمع خدمات رفاهی تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
جولانژاد افزود: مجموع اعتبار هزینهشده برای فعالیتهای حوزه راهداری و حمل و نقل جادهای یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و ۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد تومان هم پروژه در دست اجرا داریم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: سال گذشته ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شد و از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۱ کیلومتر راه روستایی احداث شده است. در برنامه داریم تا پایان سال ۲۰۰ کیلومتر با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان راه روستایی احداث شود. همچنین ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم که اگر اعتباراتی که درخواست دادیم تخصیص داده شود، در سال آینده این راههای روستایی آسفالت میشوند.
وی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان گفت: بر اساس قانون برنامه ششم، دولت موظف است برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار راه روستایی آسفالته احداث کند. میزان برخورداری از آسفالت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان ۸۸.۸ درصد است که کمی از میانگین کشوری بالاتر است.
۱۲۶۰ کیلومتر راه روستایی در خوزستان فاقد آسفالت است
جولانژاد ادامه داد: طول کل راههای روستایی فاقد آسفالت بالای ۲۰ خانوار یک هزار و ۲۶۰ کیلومتر است که در حال برنامهریزی برای آسفالت این راهها هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان در خصوص اصلاح هندسی برخی راهها، گفت: ماهیت عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای، نگهداری راه یعنی حفظ وضع موجود است و تنها اگر نقاط پرحادثه مصوبی داشته باشیم میتوانیم در قالب نقاط پرحادثه آن محورها را اصلاح کنیم. بنابراین اگر اساس بحثهای توسعه یا اصلاح هندسی تنها در قالب نقطه پرحادثه باشد، در حوزه راهداری قرار میگیرد و اگر خارج از این چارچوب باشد باید از طریق شرکت ساخت و توسعه راهها یا اداره کل راه کل و شهرسازی اصلاح شود.
عملکرد شرکتها در ایمنسازی محور اهواز – خرمشهر چطور بود؟
وی افزود: در کمیسیون ایمنی راهها مصوب شد که شرکتها در طرح ایمنسازی محورهای پرحادثه در قالب مسئولیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشند که به صورت آزمایشی برآورد محور اهواز – خرمشهر انجام شد و تقریبا در این محور ۲۰ شرکت وجود دارند که به محور اصلی راه دسترسی دارند.
جولانژاد عنوان کرد: بنابراین شرکتهایی که در این محور وجود دارند را مکلف کردیم نسبت به ایمنسازی راه دسترسی اقدام کنند اما متاسفانه تنها پنج تا شش شرکت نسبت به ایمنسازی اقدام کردند.
روشنایی راهها از الزامات ایمنی نیست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان ادامه داد: معمولا در سطح راههای کشور، راههای دسترسی یکی از نقاط پر تصادف محسوب میشود و در سطح جهان حدود ۴۰ درصد تصادفات در محل تقاطعها رخ میدهد که ۷۰ درصد از آن در مواقع گردش به چپ خودروها برای ورود به راه دسترسی رخ میدهد. هر چقدر هم دسترسی اختصاصی و دسترسی به راه اصلی ایمن باشد، میزان تصادفات ۴ درصد افزایش مییابد.
وی در خصوص وضعیت روشنایی راههای استان، گفت: بر اساس قوانین، روشنایی الزام ایمنی نیست و برای ارتقای ایمنی است. با توجه به محدودیتهای مالی، خط کشی راهها، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی در اولویت هستند و تقریبا روشنایی جزو اولویتهای آخر است اما با این وجود سال گذشته در ۲۷ کیلومتر روشنایی ایجاد شد و از ابتدای امسال تاکنون از ۴۰ کیلومتر روشنایی بهرهبرداری شده است و ۳۰ کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
رتبه نخست خوزستان در ساخت راههای روستایی و حمل و نقل کالا
جولانژاد با اشاره به رتبه نخست خوزستان در ساخت راههای روستایی و همچنین حمل و نقل کالا بیان کرد: بندر امام (ره) بزرگترین بندر فله بر کشور است که حدود ۶۵ درصد کالاهای اساسی از مبداء این بندر به سایر نقاط کشور حمل میشود.
وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا از مبادی خوزستان به اقصی نقاط کشور حمل شده که حدود ۹ میلیون تن از این میزان از مبداء بندر امام (ره) بوده است. امسال مقداری واردات کالاهای اساسی کمتر از سال گذشته بود که در یکی دو ماه گذشته واردات کالاهای اساسی رونق گرفته و حمل کالاها بدون مشکل در حال انجام است.
منبع: ایسنا