سرهنگ سعید حسنوند با اشاره به نقاط دارای گرههای ترافیکی در اهواز اظهار کرد: تقریبا در ۱۷ نقطه شهر اهواز گره ترافیکی وجود دارد؛ در هسته مرکزی شهر در نقاطی از جمله تقاطع سلمان فارسی، طالقانی، سلمان فارسی غربی و سلمان فارسی شرقی، آزادگان شمالی و جنوبی و شریعتی جنوبی و شمالی گره ترافیکی داریم که یکی از دلایل این مساله، وجود مجتمعهای پزشکی و تجاری است.
وی افزود: حجم ترافیک در هسته مرکزی شهر در برخی روزها بسیار زیاد است؛ در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه حجم ترافیک بالا است و با عرض معبر در شبکه راهها همخوانی ندارد که برای مدیریت این مساله همکاران ما از ۶ صبح تا ۲ بامداد در سطح شهر حضور دارند.
کدام مناطق اهواز گره ترافیکی دارند؟
حسنوند ادامه داد: همچنین در خیابان چمران، زیتون کارمندی، خیابان زاویه، میدان چیتا، محدوده پارک زیتون کارمندی تا میدان سنگر، میدان شهید بندر (چهارشیر)، میدان فرودگاه، میدان جمهوری، میدان تپه، میدان انقلاب، حصیرآباد، بلوار گلستان، بلوار ساحلی غربی در محدوده پارک ریحانه، زیر پل هفتم، نبش میهن و بلوار ساحلی شرقی زیر پل سیاه، گره ترافیکی وجود دارد که عمده این شرایط به دلیل وجود مجتمعهای پزشکی و تجاری است.
وی افزود: با وجود اینکه قرار بود پروژه تقاطع شهید کجباف در میدان شهید بندر یکی دو ماه پیش به بهرهبرداری برسد، متاسفانه هنوز محقق نشده است، در حالی که تسریع در بهرهبرداری از این پروژه میتواند گره شهید بندر را رفع کند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز گفت: برای رفع گرههای ترافیکی میدان فرودگاه، میدان جمهوری، میدان تپه و میدان انقلاب باید تقاطعهای غیرهمسطح اجرا شود که کلنگزنی اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری کلنگزنی شد که بنا برنامهریزیها احتمالا اجرای این پروژه یک سال زمان ببرد.
وی افزود: در محدوده پارک ریحانه در بلوار ساحلی غربی به دلیل پیشبینی نشدن پارکینگ متناسب با حضور شهروندان در این محل، به ویژه در پنجشنبهها و جمعهها با مشکل ترافیکی جدی مواجه هستیم. مجتمعهایی مانند بانک صادرات، بیمارستان مهر و یک برج در این محدوده وجود دارد که البته این برج هنوز فعال نشده است و اگر فعال شود میزان ترافیک در این نقطه بیشتر میشود.
حسنوند گفت: همچنین در محدوده بلوار ساحلی غربی زیر پل هفتم و نبش میهن و در بلوار ساحلی شرقی زیر پل سیاه به دلیل عرض کم معبر، مشکل گره ترافیکی داریم.
لزوم ایجاد تقاطعهای غیرهمسطح و کمربندی در غرب اهواز
وی با بیان اینکه سیستم راههای اهواز باید از تقاطعهای همسطح خارج شود و شهر مانند دیگر کلانشهرها از تقاطعهای غیرهمسطح بهرهمند شود، عنوان کرد: برای رفع مشکلات ترافیکی شهر اهواز باید ایجاد پارکینگ، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر، تسریع در اجرای پروژههای ترافیکی، اصلاح تقاطع دوم چمران و اجرای تقاطع زیرگذر یا روگذر در این محدوده انجام شوند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اهواز گفت: در حال حاضر در ضلع شمالی اهواز کمربندی شرقی را داریم به گونهای که وسایل نقلیه سنگینی که از شمال به جنوب یعنی از اندیمشک، شوش، عبدالخان و الهایی به سمت اهواز میآیند از این کمربند به برومی متصل و از آن سمت خارج میشوند اما متاسفانه کمربندی غربی نداریم و به ناچار تمام وسایل نقلیهای که میخواهند به سمت خرمشهر بروند باید از میدان پلیس راه قدیم اهواز – اندیمشک، میدان انقلاب و مسیر ملاشیه عبور کنند و بعد به سمت خرمشهر بروند که این مساله موجب میشود گره ترافیکی در برخی نقاط شهر بیش از پیش شود. امیدواریم با همت جهادی، کار در این زمینه تسریع یابد.
وی با اشاره به استقرار پزشکان در هسته مرکزی شهر و منطقه کیانپارس، بیان کرد: متاسفانه در این بخشها مجتمعهای پزشکی زیادی وجود دارد و برای رفع مشکل ترافیک، به ایجاد شهرک سلامت نیاز داریم تا پزشکان در یک محل مستقر شوند.
منبع: ایسنا