×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۲۴ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 14 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
آیتِ مهر

۸ ربیع الثانی سالروز ولادت امامی است که مهر ماندگار حضرتش پس از ۱۴ قرن از صفحات تاریخ محو نگردیده و شریعت نبوی از مجاهدتهای حضرتش استوار گردیده است.پیشوایی که بدترین تهدیدهای بنی عباس را به بهترین فرصت برای نشر معارف دینی و آموزه های والای انسانی تبدیل نموده وتوانست به بهترین شکل ممکن شجره خبیثه عباسیان را مغلوب فعالیت های علمی، اجتماعی و سیاسی خویش سازد.با جستاری کوتاه در تاریخ می توان مجاهدتهای بی نظیر پیشوای یازدهم را در ۷بخش خلاصه کرد:

۱:کوشش علمی

۲:ایجاد شبکه ارتباطی باشیعیان

۳:فعالیت های سرّی سیاسی

۴:حمایت وپشتیبانی مالی از شیعیان

۵:تقویت و توجیه سیاسی عناصر مهم شیعه

۶:استفاده از آگاهی های غیبی

۷:آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت

شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که وجه مشترک بین تمامی محورهای هفتگانه فعالیت های امام حسن عسکری(علیه السلام) یک مساله مهم است و آن هم ایجاد انسجام بین شیعیان و بذل محبت و عاطفه به یکدیگر در جامعه است و سرچشمه این امر مهم آن عطوفتی است که امام یازدهم به پیروان خود دارد و آن حضرت آیتِ مهر خدا در بین شیعیان خویش است.اگر آن اسوه معصوم،مظلوم ولی باعظمت به تربیت شاگردان عالم برای احیای دین و بیان ارزشها می پردازد از روی محبت به دین و مردم است. اگر امام عسکری(سلام الله علیه) به دستگیری از جامعه به خصوص مستمندان همت می گمارد به این خاطر است که به مردم و خدمت کردن به آنان عشق می وزد و درس نوع دوستی و خدمتگذاری به خلق را به دیگران میپردازد.اگر آن نور مطهرتوسط علما به ایجاد شبکه ارتباطی دست میزند به این دلیل است که مومنین در جامعه اسلامی اتحاد، برادری و همدلی خویش را درمقابل دشمنان قرآن،عترت و انسانیّت حفظ نمایند و به یگدیگر عشق بورزند و شیعیان برای تامین نیاز خود به سمت استکبار دوران نروند.وقتی امام حسن عسکری(صلوات الله علیه) به معرفی حجت بعد از خود می پردازد برای آن است که مردم به ریسمان محبت خدا بر هستی چنگ زده و امام مهربان و حجت الهی را بعد از امام یازدهم شناخته و به ساحت ایشان متوسل گردیده و زمینه ساز ظهور تنها باقیمانده از دودمان نبوت و امامت باشند. پس وجه مشترک بین همه مجاهدتهای آن حضرت چیزی جز عاطفه و مهر ایشان به دین ومردم نیست. در روز ولادت ابالحجه برآن شدیم تا با شرح یکی از روایات اخلاقی و اجتماعی آن حضرت علاوه بر انتشار جرعه ای از اقیانوس مواریث روایی ایشان به درس های امام عسکری(سلام الله علیه)عمل نمائیم.ایشان در حدیث گهر باری فرمودند:
أعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ إخْوانِهِ، وَأشَدُّهُمْ قَضاءً لَها، أعْظَمُهُمْ عِنْدَاللهِ شَأناً.
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: هرکس حقوق هم نوعان خود را بشناسد و رعایت کند و مشکلات و نیازمندی های آن ها را برطرف نماید، در پیشگاه خداوند دارای عظمت و موقعیّتی خاصّی خواهد بود.(۱)
امام یازدهم ملاک عظمت در پیشگاه پروردگار متعال را کثرت عبادت و اعتکاف در مسجد و انزوا از مردم معرفی نمیکند.اگرچه عبادات فردی چه واجب و چه مستحب دارای اهمیت بوده از جمله ملاک های غیرقابل انکاربرای تقرب به ذات اقدس ربوبی است اما هیچ عبادت مستحبی و موثری بالاتر از شاد کردن قلب نیازمندان نیست،امام حسن عسکری(علیه السلام)با این روایت گهر بار به شیعیان ارجمندش پیام باارزشی می دهد که ممکن است در عبادت فردی دو دست به سوی آسمان بالا رود، ولی در خدمت به خلق دستان مومنین به سوی خدا بلند میشود و دعاگوی خدمت گذار خود خواهند بود و مناجات و دعاهای جمعی و باقلوب شکسته بیش از دعای فردی به استحابت خواهد رسید.چقدر جامعه اسلامی با عمل به این روایات زیبا میشود و به خودی خود باعث تبلیغ صحیح دین اسلام به دیگر جوامع توحیدی و سایر ادیان ابراهیمی خواهدشد.راه حل تبلیغ صحیح از منظر امام حسن عسکری(علیه السلام)در روایات آن حضرت این است که فرمودند:
اِتَّقُوا اللهُ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا شَیْناً، جُرُّوا إلَیْنا کُلَّ مَوَّدَه، وَ اَدْفَعُوا عَنّا کُلُّ قَبیح، فَإنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حُسْن فَنَحْنُ أهْلُهُ، وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ. تقوای الهی را ـ در همه امور ـ رعایت کنید، و زینت بخش ما باشید و مایه ننگ ما قرار نگیرید، سعی کنید افراد را به محبّت و علاقه ما جذب کنید و زشتی ها را از ما دور نمائید; درباره ما آنچه از خوبی ها بگویند صحیح است و ما از هر گونه عیب و نقصی مبّرا خواهیم بود.(۲)
پیشوای نور و هدایت از ما میخواهد باپرهیز از معصیت روح و قلب خویش را در چشمه فیّاض الهی شستشو داده و با همه مهربان باشیم.گناه باعث حرکت در مسیرشیطان گردیده و فردی که به استخدام ابلیس درآمد جز پلیدی انجام نخواهد داد و همین امر باعث دوری مردم از وی خواهد گردید.

زمانیکه مسلمان بد رفتار باشد بدترین پیام را به دیگر ادیان منتقل نموده و مبلّغ بدی برای اسلام خواهد بود.لذا دنیا عملکرد مارا به آل محمد(صلوات الله علیهم اجمعین)نسبت میدهد.اگر عملکرد و اخلاق ما صحیح باشد دیگر ادیان ترغیب به تبعیت از شریعت نبوی خواهند شد و درغیر این صورت شیاطین انسان نمایی بیش نیستیم که عنوان تشیع را به خود نسبت میدهیم.خداوند توفیق حرکت در مسیر قرآن کریم و عترت اهل بیت(علیهم السلام)را به همه ماکرامت بفرماید.

امین بهرامی(شریعت شوشتری)

۱:احتجاج طبرسی، ج۲،ص ۵۱۷،ح ۳۴۰
۲:بحارالانوار،۷۵ص۳۷۲

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.