حمید دغاغله در نطق پیش از دستور خود در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای شهر اهواز اظهار کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به خوزستان، ۳۰ هزار تن قیر رایگان به خوزستان اختصاص داده شد که سهم عمدهای از این قیر به اهواز تعلق میگیرد. در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ هزار مترمربع و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از معابر اهواز آسفالت شدند و عمده آسفالت در مناطق بازآفرینی شهری بود؛ ۲ هزار و ۱۶۰ تن قیربازآفرینی دریافت کردیم بنابراین هر چه قیر بیشتری وارد اهواز شود، مردم مشکلات کمتری احساس میکنند.
وی افزود: امسال حدود یک هزار میلیارد تومان برای روکش و زیرسازی آسفالت در مناطق مختلف اهواز در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: همه میدانند بهار عملیات آسفالت در خوزستان در شرایط گرما است و اگر این سهمیه ۳۰ هزار تنی قیر در زمان مشخصی وارد خوزستان نشود و در زمستان وارد شود، کارایی خاصی برای شهر و مردم ندارد بنابراین از استاندار و نمایندگان مجلس میخواهیم هر چه زودتر این حق مسلم مردم خوزستان وارد شهر شود.
دغاغله بیان کرد: تامین این ۳۰ هزار تن قیر رایگان مطالبه نابحقی نیست زیرا مصوبه دولت است و وظیفه نمایندگان است این موضوع را پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: با حفاریهای آبفا، اهواز به کارگاه تبدیل شده است و با توجه به روکشهای نامناسبی که آبفا انجام میدهد، وضعیت این کارگاه چیزی جز نارضایتی برای مردم نداشته است. نمونه این نارضایتیها، نشست در بلوار رسالت بود که مشکلات عدیدهای به مدت چند ماه برای مردم ایجاد کرد. روکشهای آسفالتی که توسط آبفا انجام میشود باید با نظارت دستگاههایی که از حق عامه دفاع میکنند و با تشکیل تیمهایی در بخشهای مختلف انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: تمام عوامل شهرداری و رسانهها باید تامین ۳۰ هزار تن قیر رایگان را مطالبه کنند. نباید در مسائل مختلف، مقابل هم قرار بگیریم و چیزی که مطالبه بحق مردم است را بایکوت خبری کنیم. در شهرهای دیگر، موافقان و مخالفان کنار هم میایستند و حق مردم را میگیرند اما در اهواز همین که احساس کنند فردی در جریان دیگری قرار دارد، مطالبه را بازنشر نمیکنند.
دغاغله عنوان کرد: چرا در مقابل حق خوزستان سکوت شده است؟ چرا با وجود گذشت حدود سه ماه از این مصوبه، حتی یک تن قیر وارد اهواز نشده است؟ چرا باید همه سکوت کنند و حق خوزستان را مطالبه نکند؟ نمایندگان مجلس چه کاری مهمتر از مطالبه مسائل و مشکلات خوزستان دارند؟ آیا در تهران چیزی واجبتر از این موضوع هست که آنجا نشستهاند؟
وی با اشاره به پروژههای نیمه تمام در خوزستان از جمله در ورودیهای اهواز و پل ورودی شهید بروایه گفت: این پروژه در ورودی اندیمشک – اهواز قرار دارد و بیش از ۱۰ سال است که نیمه تمام است. مردمی که وارد خوزستان میشوند میگویند آیا در خوزستان مسئولی وجود ندارد که تکمیل این پروژه نیمه تمام را از دستگاههای ناکارآمد مطالبه کند؟
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: آبروی اهواز باید حفظ شود. اهواز نماد خوزستان است و نمیشود در مورد این مسائل سکوت کرد.
وی گفت: ورودی دیگر اهواز از سمت جاده کمربندی اندیمشک به جاده دغاغله است که جاده حوادث است. از ۱۵ سال پیش قصد تعریض این جاده را داشتند و هیچ وقت بودجهای برای آن وجود نداشته یا بودجه کمی به آن اختصاص یافته است.
وی بیان کرد: خسارتهای مالی و حوادث رانندگی در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در این مسیر باید بررسی شود اما آیا نمایندگان مردم خوزستان در این چهار دوره مجلس این مساله را ندیدهاند؟ استاندار خوزستان باید این مطالبه بحق مردم که سالها است بر زمین مانده را هر چه سریعتر به سرانجام برساند.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز افزود: اگر بخواهیم با سکوت تنها کارهای روتین را انجام دهیم، دچار روزمرگی میشویم که دیگر اعضای شورا نیز در سالهای گذشته به آن دچار شدند.
دغاغله با بیان اینکه این ناکارآمدی ها در خوزستان باید حل شود، تصریح کرد: خوزستان یک استان غنی است و قرار نیست ۳۰ هزار تن قیر رایگان را گدایی کنیم بلکه این قیر، سهم خوزستان است.
وی افزود: در شهرهای پایین دست، شهرداریها توان خرید قیر ۱۷ میلیون تومانی را ندارند. قرار نیست سهمیه قیر در بازآفرینی شهری را کم کنند. قرار نبود مسکن و شهرسازی ۲ هزار و ۶۰ تن قیر که در سال گذشته مصوب کرد را به یک هزار و ۶۸۰ تن کاهش دهد. آیا آنها در این شهر زندگی نمیکنند یا نمایندگان تهران هستند ؟
وی افزود: چه مدت دیگر باید مردم زجر بکشند تا پروژههای نیمه تمامی که باید مسکن و شهرسازی اجرا کند، تکمیل شوند؟ یک هزار و ۶۸۰ واحدی که باید این ادارهکل تکمیل میکرد تا قسمت عمده مردم ساکن در بخش بحرانی منبع آب و حصیرآباد جابهجا شوند، چه شد؟ تا کی پروژههای نیمه تمام ارگانها تکمیل نمیشوند اما همه شهرداری را میبینند نه ارگانهای دیگر را.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: شرکت نفت برای آسفالت معابر و اطراف سایتهای خود کاری انجام داده است؟ آیا آسفالت آرامستانی که در قسمت برومی قرار دارد تنها با شهرداری است در حالی که تردد ماشینآلات شرکت نفت از این مسیر انجام میشود.
منبع: ایسنا