امیر صفیخانی سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز در یکصد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۴ خردادماه) برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وعدههای اعضای شورا و مدیریت شهری اهواز بعد از ۱۴ سال، روز گذشته محقق شد؛ آخرین بار در سال ۸۸ برای اهواز ون خریداری شده بود که پس از این سالها، روز گذشته ۱۱ دستگاه ون از ۵۰ دستگان ون که خریداری شده بود، وارد اهواز شده است و قرار است تا دو هفته آینده ۲۰ دستگاه ون دیگر نیز وارد اهواز شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: هنوز ساختار و نحوه واگذاری این ونها از سوی سازمان شهرداریها ابلاغ نشده است و پیشنهادات در این زمینه در حال بررسی است و امیدواریم سریعتر این ونها در خطوط حمل و نقل شهری استفاده شود.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز در خصوص دستور کار نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ گفت: پس از جلسه گذشته علنی شورای شهر، به دعوت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک جلسهای در این زمینه برگزار و در مورد همه مباحث بحث شد و در نهایت عنوان شد که نرخهای کرایهای که پیشنهاد شده مطلوب هستند و ممکن است نرخی بیشتر این ارقام هم باشد.
صفیخانی بیان کرد: استفاده از سامانه سپند، حلال دغدغههای اعضای شورای شهر است و رانندگان موظفند در سامانه ثبت نام کنند.
وی تصریح کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ خط قرمز ما این موضوع است و پروانهای برای رانندگان سرویسهای مدارس صادر نمیشود مگر اینکه در سامانه ثبت نام کنند و تعهدنامه از آنها گرفته شود. جدول جرایم و آییننامه انضباطی برای آنها تنظیم شده است و بابت هر تخلف از تضامینی که از آنها گرفته میشود کسر خواهد شد.
صفیخانی بیان کرد: خانوادهها توجه کنند که با ثبت نام در سامانه سپند، از لحظه حضور دانشآموز در خودرو تا زمان رسیدن به منزل ردیابی انجام میشود. مدیران مدرسه نیز مکلف هستند ثبت نام دانشآموز را منوط به ثبت نام در سامانه سپند کنند.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: لایحه بسته تشویقی برای این رانندگان در حال تدوین است و باید ردیف بودجهای در این زمینه در نظر گرفته شود.
در ادامه عادل شیشهگری رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر اهواز نیز گفت: این نرخها بر اساس کار کارشناسی استخراج شده است اما با این وجود جلسه دیگری در این زمینه برگزار شد.
وی افزود: اگر راننده ملزم نشود که زیر نظر شرکتی فعالیت کند، با مبالغ بالاتر به راننده آزادبر تبدیل میشود و راننده آزادبر هیچ تعهدی در قبال مسافران ندارد و پاسخگوی هیچ کجا نخواهد بود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر اهواز با بیان اینکه در حال حاضر نرخهای سرویسهای مدارس بالاتر از نرخهای مصوب است، گفت: چندین سال است که سامانه سپند در کشور راهاندازی شده اما در اهواز مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا راننده باید تاییدیه خودرو، معاینه فنی و دیگر کارها که همه هزینهبر هستند را انجام دهد بنابراین اگر رانندهای بتواند بیرون از این سامانه و به صورت آزادبر فعالیت کند، نیاز به تاییدیه و مجوزی ندارد و طبیعی است که از این طریق کار کند.
شیشهگری گفت: در صورت تصویب نرخها باید برچسبها روی شیشه خودرو نصب شود تا پلیس راهور بتواند تفاوت بین راننده شرکتی و آزادبر را بداند و با متخلفان برخورد کند.
وی بیان کرد: اگر قرار است روی حمل و نقل مدارس نظارت شود باید نرخها نزدیک به واقعیت باشند؛ متاسفانه هر ساله به دلیل تصویب یک نرخ و اختلاف آن با واقعیتها هیچ زمانی رانندگان تن به این نرخها ندادهاند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر اهواز گفت: اکنون اگر این نرخها تصویب و در سامانه سپند وارد شوند، والدین نیز با ثبت نام در این سامانه نرخ را بر اساس این قیمتها پرداخت میکنند و از سوی دیگر نظارتها بیشتر میشود.
شیشهگری بیان کرد: انتظار میرود سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز بستههای حمایتی و تشویقی برای رانندگان سرویسهای مدارس داشته باشد.
در ادامه حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز گفت: زمانی که کمیسیونهای تخصصی شورای شهر موضوعی را بررسی و تایید میکنند و پس از بررسیهای متفاوت خارج از کمیسیون و بررسیهای میدانی، باید به نظر کمیسیون اعتماد کرد زیرا ما منافع شهر را میخواهیم.
وی افزود: نرخهایی که اکنون گفته میشود بالا هستند باید ببینیم این نرخها نسبت به چه چیزی بالا هستند.
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز گفت: در حال حاضر نرخ بنزین ۱۵۰۰ تومان، یک نرخ ۳ هزار تومانی و یک نرخ آزاد که هنوز پیشبینی نشده داریم و باید ببینیم دولت چه نرخ جدیدی را اعلام میکند. بنابراین نرخهای کنونی که حداکثر تا ۱۲۰ درصد افزایش داشتهاند نسبت به نرخهای واقعی سال گذشته شاید ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشتهاند.
دغاغله بیان کرد: این نرخها نسبت به یک خودروی شرکت اینترنتی برای تردد معمولی بررسی شده و باز هم این نرخهای پیشنهادی از نرخ یک راننده شرکت اینترنتی که بخواهد ۲۲ روز یک دانشآموز را جابهجا کند کمتر است نه اینکه منتظر دانش آموز باشد و تعهد در این زمینه داشته باشند؛ در واقعیت این نرخ فعلی قابل قبول نیست و با نرخ یک راننده آزادبر قابل مقایسه نیست بنابراین این نرخهای پیشنهادی خوب هستند.
در ادامه سید محمدعلی پورموسوی رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایهگذاری، گردشگری و توسعه شهری شورای شهر اهواز گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نرخهای سرویس مدارس اهواز کمتر از همه جا بود اما این نرخها رعایت نمیشد. اکنون نرخهای سال تحصیلی آینده ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: امام جمعه اهواز در خطبههای نماز جمعه درمورد نرخ کرایههای تاکسی اعتراض کرد بنابراین اینکه اکنون نرخی را ۱۲۰ درصد افزایش دهیم، به مشکل تبدیل میشود.
پورموسوی بیان کرد: این نگرانی وجود دارد که نرخهای مصوب به پایه تبدیل شود و باز هم مبلغ بیشتری از خانوادهها دریافت شود و این بیقانونی ادامه یابد و مبنای جدیدی برای آن ایجاد کرده باشیم.
نرخ پیشنهادی سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
بر اساس این جلسه، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در پیشنهاد اصلاحی خود حداقل نرخ خودروی سواری ۴۵۰ هزار و حداکثر یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، حداقل نرخ ون ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۶۸۵ هزار تومان و حداقل نرخ مینی بوس ۳۵۰ هزار تومان و حداکثر ۵۵۰ هزار تومان را عنوان کرد اما در نهایت لایحه شهرداری که به تصویب کارگروه ماده ۱۸ رسیده بود، به تصویب رسید که بر اساس این مصوبه نرخ سرویس های مدارس کمی از این ارقام بالاتر است.
منبع: ایسنا