رضا امینی روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه در برنامه تلویزیونی شبکه استانی خوزستان در خصوص وضعیت آسفالت و معابر شهری اهواز اظهار کرد: اهواز هشتیمن کلانشهر کشور با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است که سومین سطح محدوده شهری بعد از تهران و مشهد را دارد و مفهوم این عدد گستردگی شهر در سطح بجای ارتفاع یا اصطلاحاً در مدیریت شهری رشد افقی بجای رشد عمودی در شهر است.
وی افزود: این گستردگی باعث شده که شهر با اتفاقاتی مواجه شود که درمان این اتفاقات انرژی و زمان بندی خاص خود را بطلبد که از جمله این اشکالات می توان به مشکل معابر شهری اشاره کرد.
شهردار اهواز گفت: شبکه معابر شهر اهواز عریض، گسترده و با بافتهای متنوع است. همچنین منابع طبیعی مانند رودخانه کارون فرصتی را در این شهر ایجاد کرده که حول این محور، نعمت های خدادادی زمینه رشد و توسعه شهر را فراهم کند.
وی ادامه داد: در حاشیه شهر مشاهده میکنیم که وضعیت زندگی ها مطلوب نبوده و محرومیتها واتفاقات مختلفی به شهر تحمیل شده که در برنامهریزیهای مدیریت شهری باید با یک برنامه زمانبندی، به مرور، اما با دقت و سرعت مطلوب آنها را مرتفع کنیم.
امینی در خصوص معابر شهری عنوان کرد: آسفالت یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی شهری است که در معابر اصلی و فرعی باید به آن پرداخته شود، ولی شهروندان باید بدانند این شبکه عریض با سطوح بسیار گستردهای که نسبت به جمعیت دارد با بلای دیگری به اسم شبکه فاضلاب شهری و دفع آب های سطحی درگیر است
شهردار اهواز اضافه کرد: مادامی که فاضلاب شهری و شبکه دفع آبهای سطحی که اجرای آن از وظایف آبفا و شهرداری است برطرف نشود، هرچقدر در شهر آسفالت ریخته بشود رضایت مردم را فراهم نمیکند.
امینی تصریح کرد: این نوع وظایف در قانون پیش بینی شده و باید با احداث شبکه های فاضلاب و دفع آبهای سطحی به مرور آسفالت را به شهروندان هدیه کنیم تا عبور و مرور آسان شده و به حد مطلوب و استاندارد مورد نظر برسیم.
وی ادامه داد: البته طرحهایی فوریتی برای لکه گیری وجود دارد که کارخانه آسفالت سازمان عمران شهرداری اهواز، معاونت عمرانی و کمسیسون عمران شورای شهر در تلاش هستند در وهله اول چالههای شهر را پر کرده تا عبور و مرور خودروها در شهر به کیفیت مورد نظر برسد.
شهردار اهواز یادآور شد: خراش و برشهایی که در مسیرهای طرح های عمرانی که برای تسهیل عبور و مرور در ادوار گذشته پیش بینی شده، با احداث کامل و تکمیل عملیات اجرایی شبکه فاضلاب و دفع آبهای سطحی، آسفالت و روکش با کیفیتی در اختیار مردم قرار میگیرد.
امینی افزود: در بخش های محروم شهر، شهرداری قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منعقد کرده که عمده این قرارداد به زیرسازی و آسفالت در محلات و مناطق کم برخودار مانند سیاحی، عین۲، کوی علوی، کمپلو، ملاشیه و سایر محلات اولویت داده شده که به موجب آن آسفالت به عنوان اولین نیاز شهری در این محلات تامین میشود.
وی بیان کرد: در مورد فضای سبز طبق برداشتی که از شهر داشتیم، مزدم مشارکت خوبی با شهرداری دارند و به همان میزانی که در شهرهای دیگر شاهد توسعه و احداث فضای سبزی محلی و شهری هستیم در اهواز هم به همان سبک دیدهایم اما متاسفانه نگهداری آن مطلوبیت لازم را ندارد و از همین حیث مردم با فضای سبز با نشاط، خرم و با صفا مواجه نیستند.
شهرداری اهواز در پایان گفت: بهبود زیر ساختهایی مثل مبلمان شهری، فضای سبز و روشنایی پارکها در برنامه قرار دارد، اما در بحث نگهداشت این زیرساخت ها تنها همدلی و مشارکت شهروندان به موفقیت این طرح ها کمک می کند.
امینی عنوان کرد: امیدواریم هرچه زودتر به شرایطی برسیم تا شهرداری نواقص را برطرف و مردم در بهرهبرداری و نگهداشت زیرساخت ها کمک کرده تا هزینههای نگه داری به حداقل رسیده و هزینههای مازاد در طرحهای دیگر عمرانی استفاده شود.