×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ دی , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 21 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
۴۰ درصد متقاضیان آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای دانش‌آموختگان بیکار هستند/ مهارت آموزی شاه کلیدی برای رفع بیکاری است

علی اوسط هاشمی، در اولین جلسه شورای مهارت استان خوزستان که در استانداری برگزار شد، اظهارکرد: امروزه در کشور از بیکاری به عنوان ابر مشکل سخن نمی‌گوییم و همه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور نیز نشان‌دهنده این است که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و باید بازنگری جدی در نگاه خود نسبت به کشوری که تمدن آن گویای مهارت است، داشته باشیم. بسیاری از چهره‌های نامدار رشته مهندسی و پزشکی، از ایران هستند که نشان‌دهنده مهارت و دانش در تمدن کشور است.

وی ادامه داد: امروزه تمام ارزش‌ها را در مسیر دانشگاه قرار داده‌ایم و در ظرف ۴۰ سال، همه جهت‌گیری‌ها نیز معطوف به این بود که جستجوی همه ارزش‌ها با بودن دانش است. با اطمینان می‌گویم که ۴۰ درصد از مراجعین ما، فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه‌ها هستند و به این معنا است که به نظام آموزشی که نیروی ماهر و کارآفرین تربیت کند، نرسیده‌ایم.  خوشبختانه مجلس و دولت، شورای عالی مهارت را تصویب کردند و در برنامه ششم نیز الزاماتی آورده‌اند که بر اساس آن، ۵۰ درصد نظام آموزش رسمی کشور باید به سمت مهارت آموزشی پیش رود. همچنین وزارت علوم باید ۳۰ درصد از آموزش‌های خود را مهارتی کند تا بتوانیم تمرکز شغل به سمت دولت را کاهش دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان این‌که این ذهنیت وجود دارد که گویا شغل با عزت و منزلت، تنها شغلی است که در مسیر پشت میزنشینی قابل جستجو است، گفت: باید ارزش‌ها جابه‌جا شوند. متاسفانه ارزش را به مدرک داده‌ایم و مدرک‌گرا شده‌ایم. در این بخش، ارزش‌زایی اجتماعی برای اهل مهارت را مورد توجه قرار نداده‌ایم که کار قداست دارد. در نتیجه ما نیاز به تغییر داریم.

هاشمی بیان کرد: درست نیست که همیشه از کلمات حاشیه‌نشینی، طلاق، فقر، بیکاری و … سخن می‌گوییم، درحالی‌که کشور فقیری نیستیم. باید باور کنیم که نیازمند بازنگری در نگاه‌ها هستیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که سازمان فنی‌وحرفه‌ای چهار عنصر را به عنوان سرمایه ملی دارد، افزود: این چهار عنصر می‌توانند زمینه حضور در بازار جهانی را ایجاد کنند. از جمله آن استاندارد آموزشی و سنجش مهارت است و خوزستان نیز در این زمینه شایستگی دارد که باتوجه به وجود ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان، پایلوت سنجش ملی مهارت شود. سومین عنصر نیز آزمون است.

وی با اشاره به این‌که باید به مهارت به شکل جدی فکر شود، ادامه داد: در استان خوزستان به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توانند پایه مهارت آموزشی را تشکیل دهند. ارزش گواهینامه مهارت چه بسا در بسیاری از رشته‌ها ارزشی بیش از مدرک دانشگاه داشته باشد. برای این کار باید فرهنگسازی شود و نقش رسانه نیز در این زمینه پر رنگ است. در این صورت است که اشتغال‌زایی پایدار خواهد بود.

هاشمی با بیان این‌که استان خوزستان قطب کشاورزی ایران است، گفت: امروز اعلام می‌کنیم که در خوزستان دپارتمان تخصصی آب، خاک و کشاورزی و همچنین دپارتمان نفت و گاز را ایجاد خواهیم کرد. اگر اساس را بر تربیت مربیان توانمند قرار دهیم، در این‌صورت می‌توانیم به ارتقای مهارت جامعه برسیم. اگر مهارت کشاورزان را افزایش دهیم نیز می‌توانیم بهره‌وری بیشتری داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: خوشبختانه در استان خوزستان بیش از ۶۰۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای وجود دارد و در سطح کشور نیز حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ آموزشگاه آزاد وجود دارد. همچنین ۱۸ هزار مربی برای مهارت آموزی وجود دارد، اما کافی نیستند. در نتیجه به بانک مهارت ملی برای شناسایی همه مربی‌های ماهر و جریان‌ساز می‌اندیشیم.

همچنین حجت الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور اظهار کرد: اگر ظرفیت‌های تولیدی کشور در سطح کلان بالفعل شوند آن وقت ایران به ۷۰ میلیون نفر نیروی کار نیاز دارد؛ بنابراین چرا در کشور موضوع بیکاری را به عنوان یک معضل مطرح می‌کنند.

وی بهبود فضای کسب و کار و توانمندسازی نیروها را با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های مورد نیاز برای رفع بیکاری دانست و افزود: بخش عمده‌ای که «بیکار» نام دارند مهارت ندارند ولی اگر جایگاه مهارت آموزی به صورت مشخص پررنگ شود دیگر شاهد قشر بیکار در کشور نخواهیم بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به اشتغال‌زایی با رعایت الگوی چارچوب ایرانی اسلامی تصریح کرد: اشتغال‌زایی برای محرومان کار سختی است که متأسفانه در ایران به عنوان یکی از معدود کشورهای اسلامی برنامه مدونی برای اشتغال‌زایی محرومان تدوین نشده است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه کمیته امداد وظایفی از جمله تأمین معیشت، شغل و مسکن مددجویان و همچنین فقرزدایی را بر عهده دارد، ادامه داد: کمیته امداد تنها به جامعه تحت پوشش خدمات رسانی ندارد بلکه مخاطبان دیگری را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد؛ در چارچوب اقتصاد مقاومتی تلاش می‌شود که برای جامعه تحت پوشش سازمان‌های حمایتی از جمله کمیته امداد اشتغال‌زایی شود.

وی یادآور شد: از سال ۹۰ تا ۹۶ یک‌پنجم اشتغال کشور و در سال گذشته یک‌سوم اشتغال کشور توسط کمیته امداد ایجاد شده است؛ در سال گذشته ۱۴۸ هزار اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی و برای دریافت تسهیلات دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح به بانک‌ها ارائه شد که بخشی از آن پرداخت شده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور گفت: در زمینهٔ فقرزدایی خودکفایی ۷۰۰ هزار خانواده و خروج از پوشش را داشتیم که در نهایت باعث صرفه‌جویی دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور شده است.

عبدالملکی عنوان کرد: تزریق درآمد خالص به خانواده‌ها در سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که در قالب طرح‌های اشتغال‌زایی حاصل شد؛ این رقم در سه ساله ۹۵ تا ۹۷ نیز ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه تقویت برنامه اشتغال امداد یک بازی با چند بُرد است، ادامه داد: در زمینهٔ اشتغال‌زایی با یک خانواده یا فرد محروم و فقیری مواجه هستیم که در فضای کسب و کار رها شده که فضای کسب و کار کشور مثل یک اقیانوس مواج است و این فرد با قایق کوچک غرق می‌شود ولی کمیته امداد خلیجی امن را برای آنها به دور از امواج بزرگ فراهم می‌کند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور بیان کرد: در عرصه مدل‌سازی اشتغال‌زایی در بخش داخلی کمیته امداد دو نظام هدایت شغلی (کارشناس محور) و راهبری شغلی (کارآفرین محور) را به صورت موازی اجرا می‌کنیم.

عبدالملکی تصریح کرد: در زمینهٔ راهبری شغلی به کارگیری کارآفرینان حرفه‌ای کشور با هدف گذاری جذب ۲۰ هزار نفر از ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین کشوری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی در پایان با اشاره به اینکه کمیته امداد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مهم‌ترین شریک مهارت آموزی و اشتغال‌زایی دارد که تمدید می‌شود، گفت: آموزش‌های مقدماتی، مهارتی و پایدارسازی را به عنوان سه نوع آموزش در اشتغال داریم؛ تاکنون سه و نیم میلیون فقره آموزش در امداد انجام دادیم که سهم سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دو میلیون و ۱۰۰ فقره (۶۰ درصد) آن بوده است.

عبدالنبی سواعدی نیز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی، قانون الزام فراگیری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آئین‌نامه‌های اجرایی دیگر یک دستورالعمل تحت عنوان «جاک» تهیه و تدوین شده که در این جلسه به رأی گذاشته و در صورت موافقت به تصویب می‌رسد.

وی افزود: طرح توانمندسازی ساکنان مناطق کم برخوردار و در معرض آسیب اهواز برای سال ۹۸، طرح یاددهی و یادگیری الکترونیک مبتنی بر ریز محتواها، رویدادهای ملی سالیانه بازی‌سازی رایانه‌ای (گیم آپ)، مشارکت در رویدادهای سالیانه سمینار بین المللی مسئولیت اجتماعی و مشارکت در طرح‌های توانمندسازی اشتغال مددجویان کمیته امداد و دیگر نهادهای حمایتی از جمله برنامه‌های در حال اجرای اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به مشارکت در اجرای طرح‌های مهارت‌آموزی تا اشتغال در این استان تصریح کرد: خوزستان با تمام ظرفیت‌هایی که می‌توان برای آن متصور شد، ظرفیت بسیاری در حوزه توسعه مهارت‌آموزی و اشتغال دارد که نباید از آنها غافل شد و انتظار داریم تا برای بالقوه شدن این ظرفیت‌ها حمایت شود.

سواعدی با اشاره به معرفی اجمالی ظرفیت‌های استان برای توسعه مهارت‌آموزی ادامه داد: پیش‌بینی اعتبار در قالب کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه و تجهیز آموزشگاه‌های آزاد استان، ایجاد و تجهیز مراکز سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای برای اجرایی کردن نظام صلاحیت حرفه‌ای و مشارکت در تکمیل و تجهیز مرکز تخصصی غواصی شهرستان ماهشهر از جمله پیشنهادهای در نظر گرفته شده در طرح «جاک» است.

وی عنوان کرد: ایجاد دپارتمان تخصصی تربیت مربی فنی و حرفه‌ای در رشته‌های مختلف و مشارکت در تهیه طرح جامع مشاغل و توسعه کسب و کار یا اطلس مشاغل نیز از دیگر پیشنهادهای در نظر گرفته شده در طرح «جاک» است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان در پایان خبر داد: تاکنون هفت هزار و ۲۷۴ نفر از اهالی روستاهای مختلف استان خوزستان را آموزش‌های مهارتی دادیم.

در ادامه غلامرضا شریعتی اظهارکرد: همان‌طور که آموزش در کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است و برای والدین اهمیت دارد که فرزندان خود را به مدرسه و دانشگاه ببرند، مهارت نیز باید تبدیل به ارزش شود.

وی افزود: امروزه مدرک دانشگاهی تبدیل به آفت شده است و همه خانواده‌ها به هر طریقی فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند. البته این کار خطا و اشتباه نیست ولی این مدرک و دانش باید بر اساس مهارت باشد و نتیجه‌ای را در بر داشته باشد که البته این مساله تنها با مهارت‌افزایی محقق می‌شود.

استاندار خوزستان بیان کرد: ما باید مهارت را در جامعه به یک ارزش تبدیل کنیم، همانطور که مدرک دانشگاهی تبدیل به یک ارزش شده است. کار کردن تنها پشت میزنشینی نیست و این فرهنگ باید تغییر کند.

شریعتی با اشاره به این‌که ۱۶ و نیم تا ۱۷ تن، تولید محصولات کشاورزی استان است، گفت: اگر مهارت کشاورزان افزایش یابد، بهره‌وری در مصرف آب و تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش خواهد یافت.

در این جلسه سرهنگ عبدالرضا حاجتی اظهار کرد: نیروهای سربازی که وارد قرارگاه کربلا، حضرت ولی عصر(عج)، حضرت ابوالفضل، فجر، هوا فضا و منطقه سوم دریایی می‌شوند، تعداد قابل توجهی هستند.

وی افزود: سهمیه سپاه استان در جذب سرباز، سال گذشته ۲ هزار و ۵۲۸ نیرو بود که از این تعداد، هزار ۸۳۱ سرباز گواهینامه مهارت کسب کردند.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه حضرت ولی عصر(عج) خوزستان گفت: سرباز در کنار فعالیت‌های نظامی، باید در سپاه مهارتی یاد بگیرد تا پس از اتمام خدمت، مشکل اشتغال نداشته باشد. امسال ۲ هزار و ۹۰۰ سرباز در سپاه استان وارد شدند که از این تعداد تاکنون ۲ هزار و ۶۹۱ سرباز گواهینامه مهارت آموزی دریافت کردند.

سرهنگ حاجتی در پایان با بیان اینکه هر سرباز با توجه به شرایط محل زندگی، مهارتی را فرا می‌گیرد، گفت: یک جوان تنها دو سال در خدمت سربازی است اما پس از آن وارد جامعه می‌شود. شرکت‌ها و سازمان‌ها ظرفیت محدودی برای جذب نیروی کار دارند؛ در نتیجه برخی از جوانان بیکار می‌مانند. عدد خروجی سربازان در حوزه ستاد کل نیروهای مسلح، قابل توجه است بنابراین اگر به تجهیز محل آموزش مهارت کمک شود، باری از دوش دولت در زمینه اشتغال برداشته خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.