×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
چگونه با تحرک بدنی از بروز عوارض دیابت پیشگیری کنیم؟

دکتر سیما اورنگ با اشاره به اجرای پویش اطلاع‌رسانی در مورد دیابت از ۶ تا ۱۲ خردادماه، در خصوص ارتباط نداشتن تحرک فیزیکی و دیابت اظهار کرد: دیابت شیرین بیماری شایعی است که با نشانه‌های پر ادراری، پر نوشی و کاهش وزن شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی کم تحرک شهری و مصرف غذاهای ناسالم می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری باشد، افزود: بیماران مبتلا به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری با تغییر در شیوه زندگی می‌توانند زندگی سالمی را تجربه کنند و با افزایش اطلاعات و مهارت و انجام خودمراقبتی روزانه از بروز عوارض بیماری پیشگیری کنند.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: تحرک فیزیکی و ورزش نقش بسیار مهمی در حفظ و بهبود سلامت بیماران مبتلا به دیابت و پیشگیری از عوارض متعدد بیماری دارد و با امکانات محدود منزل و محیط کار نیز می‌توان در حد خوبی تحرک فیزیکی داشت.

اورنگ عنوان کرد: به افراد پیش دیابتی توصیه می‌شود حتما فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و ورزش کنند زیرا این کار علاوه بر کاهش وزن، به کاهش مقاومت به انسولین و در نهایت کاهش قندخون کمک می‌کند. برای این افراد حداقل پنج روز در هفته و هر بار ۹۱ دقیقه ورزش با شدت متوسط توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: اگر فردی عادت به انجام فعالیت بدنی ندارد، ایجاد یک تغییر کوچک مانند پارک کردن ماشین کمی دورتر از محل کار و پیاده طی کردن مسیری کوتاه نیز می‌تواند شروع بسیار خوبی برای یک زندگی فعال‌تر باشد. به یاد داشته باشید که می‌توان از هر موقعیتی برای افزایش فعالیت بدنی استفاده کرد و برای ورزش نیاز نیست حتما به باشگاه بروید.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به دیگر راهکارهای افزایش فعالیت بدنی افزود: توصیه می‌شود باید به جای آسانسور از پله‌ها بالا و پایین بروید. انجام کارهایی مانند صحبت با تلفن را با راه رفتن همراه کنید و از نشستن‌های طولانی مدت پرهیز کنید.

اورنگ ادامه داد: فعالیت بدنی با شدت متوسط مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی سریع، شنای مداوم و باغبانی باید حداقل به مدت ۱۵۰ دقیقه در هر هفته و سه تا پنج روز در هفته انجام شود؛ در این ورزش‌ها ضربان قلب فرد به ۵۰ تا ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب وی می‌رسد.

وی عنوان کرد: فعالیت بدنی شدید مانند پیاده‌روی در سطح شیب‌دار، دویدن آهسته، ورزش‌های هوازی مانند بسکتبال و شنای سریع نیز باید حداقل ۷۵ دقیقه در هر هفته انجام شود. در این ورزش‌ها ضربان قلب بیمار به بیش از ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب وی می‌رسد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه حداکثر فاصله بین دو جلسه ورزشی باید دو روز باشد، گفت: تحرک فیزیکی باید با حس لذت از ورزش همراه شود و بهتر است روزانه زمانی برای ورزش در نظر گرفته شود.

وی افزود: توصیه می‌شود حداقل پنج روز در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام شود یعنی فرد حین ورزش بتواند صحبت کند اما نتواند آواز بخواند. پیاده‌روی سریع نیز توصیه می‌شود. در زمان پیاده‌روی از عضلات بزرگ بدن استفاده می‌شود که موجب افزایش ضربان قلب می‌شود.

اورنگ گفت: کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت باید به مدت حداقل ۶۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند و این کار در تمام روزهای هفته ادامه یابد. زمانی که کودکان و نوجوانان مقابل تلویزیون و کامپیوتر می‌گذرانند بهتر است به کمتر از یک و نیم ساعت در روز کاهش یابد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: یک بیمار دیابتی باید قندخون خود را پیش از شروع ورزش، حین و پس از آن اندازه‌گیری کند. هرگاه قندخون یک فرد دیابتی حین ورزش ۷۰ میلی گرم در دسی‌لیتر یا پایین‌تر بود و یا احساس لرز، عصبی بودن و یا گیجی داشت، باید ورزش را متوقف کند. هنگام بالا بودن قندخون و یا وجود کتون در ادرار نیز از انجام ورزش خودداری شود.

وی با بیان اینکه انجام ورزش قبل از خواب، موجب افت قندخون موقع خواب می‌شود، گفت: در زمان انجام فعالیت بدنی حتما خوراکی‌های حاوی قند ساده مانند آب میوه به همراه داشته باشید تا در صورت کاهش قندخون آن را مصرف کنید. در صورتی که بیش از ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشتید نیز برای پیشگیری از افت قندخون از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات استفاده شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.