×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
سنگ تمام جهاد کشاورزی خوزستان برای مردم

خوزستان دیار نخل و بلوط است؛ سرزمین آب و آیینه و آفتاب …
بهار که از راه می رسد سجاده ی سبز گیاهان در زمین زرخیز خوزستان پهن می شود تا تمام کائنات عظمت خداوند را تسبیح گویند که «یُسبّح لِلّه ما فی السموات و ما فی الارض»
عشق به شکفتن و رویش در دل آدمی موج می زند و خوزستان مهد این شکفتن ها و رویش هاست …
بهار که می شود دامنه قهوه ای رنگ زمین، زیر ساقه های نورسیده گندم گُم می شود.
گندم برای خوزستانی نماد خوشبختی است؛ نور و نشاط و نجات و حیات است برای مردمی که حتا در موسم برداشت این هدیه آسمانی، آئین های معنوی و سنتی مُفصلی برپا می کنند.
گندم برای خوزستان یعنی برکت و برای همین است که در سال زراعی جاری سطح زیرکشت گندم خوزستان از برنامه هدف گذاری شده فراتر رفته است.
امروز خوزستان رکورددار طرح ملی کشت قراردادی گندم در سراسر ایران است.
میزان سطح زیر کشت قراردادی به بیش از ۳۴۴ هزار هکتار رسیده و آن طور که معلوم است این میزان ثبت نام در خوزستان از آغاز این طرح بی سابقه بوده است. در حال حاضر با مشارکت بیش از ۱۵هزار نفر از کشاورزان، میزان قابل قبولی از اراضی آبی استان تحت پوشش این قراداد ملی قرار گرفته که نوید بخش روزهای روشنی برای خوزستان است.
خوزستان در بخش بیمه زراعت هم رتبه نخست کشور را دارد. بیمه کشاورزی، دل گرمی کشاورزان نجیبی است که امیدشان را به بی نهایت مهربانی خدا گره زده اند تا محصول شان سالم و سلامت باشد. بیمه کشاورزی به سه بخش طیور، دام و زراعت تقسیم می‌شود.
اهمیت محصولات کشاورزی، به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور و منبع مهم درآمد اقشار زیادی از مردم و همچنین مُخاطرات بسیار آن، جهت حمایت از امنیت تولید و مدیریت ریسک و تولید پایدار کشاورزی نیاز به بیمه کشاورزی را دوچندان کرده است.
کشاورزی و دامداری دو قطب اقتصادی کشور هستند که در تامین نیازهای غذایی جامعه نقش مهمی دارند و این دو قطب نیازمند حمایت هستند تا در مسیر امن حرکت کنند و این امر با بیمه کشاورزی محقق خواهد شد.
استان خوزستان در بخش زراعت دارای رتبه اول کشوری از لحاظ سطح بیمه شده است و در بیمه دام رتبه دوم، در باغات رتبه سوم و در طیور رتبه هفتم کشوری را دارد.
رتبه دوم کشور در بیمه دام های سبک و سنگین هم یکی دیگر از عناوین است که خوزستان را پرچمدار تلاش برای خدمت خالصانه به دامداران کرده است‌‌
حقیقت این است که جهاد کشاورزی خوزستان برای مردم سنگ تمام گذاشته است؛ هر آماری را که زیر و رو می کنیم رد و نشانی از سازمان جهادکشاورزی در آن رویت می شود؛ نمونه دیگر سطح اجرایی چغندر قند است! در سال گذشته حدود ۱۵هزار هکتار و در سال جاری هم حدود ۱۶ هزار هکتار چغندر قند کشت شده است که این رقم نمایانگر رشد ۱۰۰۰هکتاری نسبت به سال قبل است‌.
کشت چغندر قند به عنوان تناوب زراعی بسیار مهم شمرده می شود و در احیا و اصلاح زمین نقش بسیار مهمی را ایفا می کند‌.
تاریخ کشت، عوامل زیان رسان، تغذیه، درجه حرارت، وضعیت بارندگی و الگوی کشت از عوامل موثر در تولید چغندرقند هستند و توجه به این موضوعات می‌تواند بهره‌وری را در این حوزه افزایش دهد.
چغندر قند را هم که حتما می شناسید؛ محصولی است با خواص شگفت انگیز و مملو از قند طبیعی که برای همه حتا دیابتی ها هم مفید است.
چغندر قند مقدار خوبی نیترات های غیر آلی و رنگدانه هم دارد که هر دو از ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی هستند.
با همه این خواص اما هرچه کنیم باز هم نام خوزستان با نخل و نخلستان و خرما، عجین شده است؛ نخل و خرما واژگانی هستند که از دیرباز در دیوان خوزستان برای خود جا و جایگاهی داشته‌اند.
خوزستان سرزمین نخل‌های سر به فلک کشیده‌ای است که پیرمردهای این دیار گاهی از روی محبت به او “عمه” می‌گویند.
استان خوزستان دارای ۴۲ هزار و ۹۰۰ هکتار نخیلات با اندازه ۷ میلیون نفر نخل است که از این میزان ۲۲ هزار و ۳۰۰ نفر نخل بارور هستند و بیشترین سطح نخیلات استان به شهرستان‌های شادگان، آبادان و کارون اختصاص دارد.
استان خوزستان با داشتن ۷۵ رقم خرما از مهمترین مراکز ژنتیکی خرماخیز است که مهمترین ارقام خرما در استان شامل استعمران، برحی، بریم، دیری، زاهدی، خضراوی، گنطار، کبکاب و عویدی می‌شود.
در سال جاری بیش از ۱۳۷هزار تن محصول خرما از نخلستان های خوزستان برداشت شده که رقم بسیار قابل توجهی است.
جهادکشاورزی هم دست روی دست نگذاشته و با خرید خرما از طریق کارگاه داران با قیمت مصوب شورای قیمت گذاری و با نظارت کارشناسی در آبادان و خرمشهر و شادگان و تامین تسهیلات مورد نیاز کارگاه داران حلاوت خرما را به کام نخل دارها و مردم خوزستان نشانده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.