×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
لزوم ایجاد کارخانه‌های نوآوری و فناوری در خوزستان

سید احمد موالی‌زاده در مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر استان خوزستان که امروز (۸ بهمن‌ماه) در دانشکده ادبیات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان به معنای واقعی استانی خاص و ویژه است؛ خوزستان مهد و قطب کشاورزی و آب و برق، پایتخت پتروشیمی کشور و پایتخت صنایع فولاد است. خوزستان تنها استانی است که سه منطقه ویژه اقتصادی و بیشترین میزان جاده‌های ترانزیتی را دارد؛ بنابراین نگاهی که به استان خوزستان می‌شود بسیار متفاوت از دیگر استان‌ها است.

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به پژوهش به ویژه در خوزستان، افزود: باید از نظر پژوهشی فرآیند دیگری برای استان خوزستان تعریف کنیم. استان خوزستان چه در حوزه اقتصاد چه در صنعت حرف اول را می‌زند و در موضوعات پژوهشی نیز نگاه باید نگاه سرمایه‌گذاری باشد و نه تشریفاتی. ابزار سرمایه‌گذاری در دنیا پژوهش است تا ارزش افزوده سازمان‌ها بیشتر شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی که استان خوزستان در آن سردرمدار است چه اشکالی دارد که مسئولیت‌های اجتماعی پژوهشی و فناوری را داشته باشیم؟ نباید همه نگاه به دولت باشد بلکه در حوزه پژوهش نگاه باید به ظرفیت‌های استان باشد.

موالی‌زاده ادامه داد: نگاه باید عوض شود و رویکرد جدید باشد؛ اقتضای استان خوزستان این است و شرکت‌های مادر باید در بسترسازی برای ایجاد کارخانه‌های نوآوری و فناوری و پردیس‌های فناوری ورود کنند. انتظار این است که شرکت‌های مادر در موضوعات تخصصی خود کارخانه‌های نوآوری ایجاد کنند.

وی افزود: در این راستا در سال آینده باید آیتمی ایجاد کنیم که از ارگانی که کارخانه فناوری ایجاد کرده تقدیر شود.‌ رویکرد باید این باشد که پردیس‌های فناوری را در استان خوزستان گسترش دهیم. بسیاری از استان‌های دیگر که پتانسیل خوزستان را ندارند، کارخانه نوآوری دارند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان گفت: زیبنده نیست پردیس و شهرک علم و فناوری در خوزستان نداشته باشیم؛ این دردآور است. رویکرد جدید برای هفته پژوهش سال آینده این است که از دستگاه‌ها در خصوص ایجاد پردیس نوآوری و کارخانه نوآوری تقدیر شود و هر دستگاه در حوزه تخصصی خود این‌کار را انجام دهد و انتظار نمی‌رود وارد حوزه‌های دیگر نیز شوند.

موالی‌زاده تاکید کرد: هدف‌گذاری که برای هفته پژوهش سال آینده در نظر خواهیم داشت این است که نگاه و رویکرد در جهت ایجاد پردیس‌های علم و فناوری باشد؛ این موضوع، علاوه بر پیگیری احداث شهرک علم و فناوری است. ما بین ۳۱ استان کشور در این حوزه واقعا مظلوم واقع شده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که این روند، ادامه پیدا کند و احداث پردیس پارک علم و فناوری را پیگیری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم پرداختن به دیگر موضوعات پژوهشی از جمله علوم انسانی، گفت: نباید تنها به موضوعات فنی و تخصصی در پژوهش پرداخته شود؛ مشکلات دیگری از جمله ضعف مدیریتی در خوزستان داریم، مشکلات نرم‌افزاری داریم. مشکلات ما در استان خوزستان کمبود منابع و نیروی انسانی نیست بلکه نیاز داریم که پژوهش در حوزه مدیریتی انجام شود.

 

منبع: ایسنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.