×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
در شهرسازی، نگرش درستی نسبت به معلولان وجود ندارد

دکتر ناصر بهروزی در نشست چالش‌های حقوقی و اجتماعی معلولین که روز سه شنبه پانزدهم آذرماه در دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شاید نگرش ما اجازه نمی‌دهد و یا ما نمی‌توانیم با افراد دارای معلولیت ارتباط بگیریم و در نتیجه نقصی در ارتباط به وجود می‌آید. در شهرسازی بحث معلولیت در نظر گرفته نشده است و جایی هم که در نظر گرفته نشده آگاهی و شناختی وجود ندارد. در محل عبور عابر پیاده خطوط وسطی کار گذاشته شده که رنگی و کمی برجسته هستند؛ این‌ها مخصوص نابینایان برای جهت‌یابی است اما متاسفانه تبدیل به بهترین مکانی برای عبور و پارک کردن موتورسیکلت‌ها و دست‌فروشان شده‌اند.

وی با اشاره به بالا رفتن سن جامعه و ضرورت فراهم‌آوری امکانات و متناسب‌سازی آن افزود: متاسفانه در شهرسازی نگرش درستی وجود ندارد و به اقلیت‌ها و افراد دیگر توجه ندارند و مسلم است که درک درستی از مراجعه‌کننده معلول ندارند. تا چند سال پیش در دفاتر ثبت و یا کارهای بانکی نیاز بود که حتما کسی همراه‌مان باشد. ما برخی مسائل که دردآور و رنج آور هستند را لمس کرده‌ایم.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در کشورهای غربی، نمی‌توان اپلیکیشن یا سایتی ساخت مگر اینکه برای معلولان بارکد داشته باشد. لازم به ذکر است که اپلیکیشن‌هایی که اینجا در دوران کرونا داشتیم با مصیبت وصل می‌شد و برای افراد عادی نیز استاندارد نبود.

محمدامین طاهری، فعال حقوق معلولان نیز در این نشست گفت: دو قانون حمایت از اشخاص دارای معلولیت وجود دارد. در قانون حمایت از اشخاص دارای معلول یاد شده که شخص معلول باید توسط کمیسیون بهزیستی تائید شود و باید موانع محیطی را برای این اشخاص برطرف کرد. علاوه بر آن با توجه به اهمیت بحث آموزش برای افراد دارای معلولیت اما اکنون با فیلتر مواجه هستیم. از سوی دیگر، معماری ادارات وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها و نهادها باید به گونه‌ای باشد که برای  اشخاص دارای معلولیت دارای دسترسی باشند.

وی افزود: در کشور کانادا سایت‌هایی ایجاد و برای ادارات مشخص شده که کدام اداره یا نهاد دارای امکانات برای مراجعه اشخاص معلول است اما در ایران متاسفانه در این خصوص جای کار وجود دارد. در قانون شهرداری‌ها نیز بیان شده برای صدور پروانه پایان کار باید معماری به گونه‌ای باشد که شرایط اشخاص دارای معلولیت را نیز در نظر گرفته باشد و دسترس‌پذیر باشد.

این فعال حقوق معلولان یادآور شد: وضعیت حمل و نقل نقش بسزایی در حضور افراد دارای معلولیت در جامعه دارد؛ حمل و نقل برای افراد معلول بر هر چیزی مقدم‌تر است. طبق قانون، گفته شده وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات که سالن نمایش دارند باید فیلم‌هایی درباره فرهنگ‌سازی برای افراد دارای معلولیت به صورت رایگان نمایش دهند.

وی ادامه داد: افراد دارای معلولیت موفق بسیار زیادی داریم. کنوانسیون افراد دارای معلولیت مصوب سال ۲۰۰۷ درباره دختران و زنان دارای معلولیت است؛ برخی از بدو تولد مورد ظلم واقع می‌شوند و وقتی جزو افراد دارای معلولیت باشند ظلم، مضاعف‌تر است و ظلمی که براثر زن بودن وارد می‌شود از یک سو و ظلم معلولیت از سوی دیگر است.

طاهری با تاکید بر اجرای قوانین مربوط به افراد دارای معلولیت گفت: اجرای قوانین بسیار راه‌گشا است حتی اگر ناقص باشند.  اگر به قوانین عمل شود بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت حل خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: اگر جوامع به حدی از پیشرفت و مدنیت رسیده‌اند به واسطه احترام به قوانین و رعایت حقوق است و اگر ما هم بخواهیم پیشرفت بیشتری داشته باشیم باید به قوانین افراد گوناگون از جمله افراد دارای معلولیت احترام گذاشته شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.