×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
افزایش آلودگی خوزستان در پاییز / روزهای آلوده “بی در رو” در راه است

علیرضا آذریان  با اشاره به آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم و تداوم آلودگی هوای خوزستان و به ویژه اهواز اظهار کرد: با توجه به اینکه آتش‌سوزی خارج از مرز ایران است مدیریت این مساله مشکل است. باید در خصوص مراقبت و پیشگیری از این مسائل اقدام شود تا شاهد تکرار آتش‌سوزی‌ها نباشیم و در زمان وقوع حریق نیز با اخذ تدابیر لازم، امکان ورود به بخش عراقی و اطفای حریق وجود داشته باشد تا با تعامل دو کشور این مساله مرزی حل شود.

وی با اشاره به وقوع حریق‌های مکرر در بخش عراقی تالاب هورالعظیم در تابستان امسال، افزود: از سال ۹۸ شاهد وقوع آتش‌سوزی در بخش عراقی بوده‌ایم اما به مرور زمان تعداد آتش‌سوزی‌ها بیشتر شد و عرصه‌های بیشتری در آتش سوختند، در نتیجه در سال‌های اخیر شرایط آلایندگی هوا نیز افزایش یافته است. در شهریورماه امسال دو بار آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب رخ داد که آلودگی ناشی از این حریق قابل لمس بوده است.

آذریان در خصوص دیگر عوامل آلودگی هوای خوزستان افزود: قرار گرفتن در شرایط پایدار جوی یعنی کاهش باد و پراکندگی گرد و غبار منجر به تجمع آلاینده‌ها و آلودگی هوا می‌شود؛ اکثر آلودگی‌ها و غبارهای با اندازه ۲.۵ میکرون می‌توانند آلودگی صنعتی باشند و پدیده ریزگرد معمولی را در بر نمی‌گیرند اما این عوامل موجب تجمع انواع آلودگی‌ها می‌شوند.

کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: عوامل تجمع آلودگی‌ها زنگ خطری است تا آلاینده‌های زمینه‌ای در خوزستان به حد پایین‌تری برسند؛ مدیریت و نظارت بر صنایع باید افزایش یابد تا اگر روزی شرایط بی در رو (Adiabatic process) یا اینورژن رخ داد، تجمع آلاینده‌ها کاهش یابد.

آذریان بیان کرد: قطعا در فصل پاییز شاهد شرایط اینورژن خواهیم بود و در این فصل، آلودگی خوزستان و اهواز افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: تجربه نشان داده در فصل پاییز به کرات اینورژن و وارونگی هوا رخ می‌دهد. از طرف دیگر در برخی روزها جریانات جوی کمتر می‌شود. علاوه بر این، پاییز فصل آلرژی‌زایی است و با توجه به این شرایط، اگر عوامل آلرژی‌زا مانند گذشته تداوم یابد و آلودگی زمینه‌ای نیز وجود داشته باشد موجب تشدید آلودگی و آلرژی‌زایی خواهد شد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.