×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وزیر نفت: ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه نفتی در دولت سیزدهم امضا شد

جواد اوجی روز جمعه در آیین بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح های وزارت نفت با تبریک هفته دولت، افزود: وزارت نفت سال سختی را پشت سر گذاشت چراکه از روزهای اول و با بررسی اولیه مشخص شد با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز به دلیل عدم سرمایه گذاری رو به رو است.
وی با تاکید بر اینکه در دولت قبل کمبود سرمایه گذاری را به تحریم ها گره می‌زدند، ادامه داد: همچنین حجم ذخایر سوخت مایع در نیروگاه‌ها تا ۳۰ درصد پایین تر از سال‌های قبل بود.

وزیر نفت با بیان اینکه دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت هود با بدهی‌های سنگینی مواجه بود، بیان کرد: دولت ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی و کسری بودجه تا پایان سال داشت که بر اساس درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی بود و اگر با همان روند ابتدای دولت ادامه پیدا می کرد، این کسری بودجه اتفاق می افتاد.
وی با بیان اینکه عمده تامین این کسری بودجه برعهده وزارت نفت بود، افزود: آمار صادرات نفت و میعانات گازی روزی هفت هزار بشکه میعانات گازی در اردیبهشت سال گذشته بود اما با بازاریابی خوب در کشورها و قاره‌های اروپا، آمریکای لاتین و آسیا هم صادرات افزایش یافت و هم معوقات درآمدهای ارزی به ویژه در زمینه صادرات گاز وصول شد.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در انجام تکالیف محوله موفق بود و با اقدامات خود در تامین منابع ارزی به دولت کمک کرد.

دولت سیزدهم سطح ذخایر انرژی را ۳۰ درصد افزایش داد

اوجی با اشاره به موفقیت دولت در تامین امنیت انرژی گفت: دولت سیزدهم، سطح ذخایر انرژی را ۳۰ درصد افزایش داد و زمستان و تابستان را بدون قطعی گاز و برق پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به سه میلیون بشکه تولید نفت در خوزستان داریم و بخش زیادی از گاز نیز در میادین مشترک در خوزستان تولید می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه درصورت انتظار برای برجام زمستان گذشته با مشکل رو به رو می شدیم، گفت: در شروع دولت، دشمن به دنبال توقف صادرات بود که موفق نشد.

وی افزود: دشمن در ماه های اول چهار هزارو ۴۰۰ جایگاه سوخت را با حمله سایبری از دسترس خارج کردند اما در همان ساعات اول با صبوری مردم ۷۰۰ جایگاه کلیدی را در کشور به مدار بازگردانده شد.

اوجی با بیان اینکه این کار جهادی دشمن را ناامید کرده است، گفت: در این روزها تولید و مصرف بنزین نزدیک به هم است.
وی مشخص شدن طرح‌های اولویت دار را یادآور شد و افزود: ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز بود تا امنیت انرژی تامین شود و درآمدهای ارزی نیز محقق شود.

۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد نفتی و گازی

وزیر نفت گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم و تنها با گازپروم روسیه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار تفاهم نامه امضا شد.

وی افزود: این طرح بالغ بر هفت میلیارد دلار در هفت سال اشتغال را افزایش می‌دهد، ظرفیت خالی کارخانه‌های داخلی را پر و اقتصاد کشور را به حرکت درمی‌آورد.
اوجی با بیان اینکه پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی جلوگیری می‌کنند، اظهارداشت: ۶۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات نفتی به جای خام فروشی با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر مذاکرات به نتیجه رسید که از این فرصت استفاده می کنیم در غیر این صورت لکوموتیو نفت را متوقف نمی‌کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه ۹۸ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را جذب کرده‌ایم، گفت: در یک سال گذشته رییس جمهور به همه استانها سفر کرد و ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شد که از نفت نیز غفلت نشد.

اوجی تاکید کرد: ۱۴ هزار میلیارد تومان پروژه مسئولیت اجتماعی در استان های مختلف برای وزارت نفت تعریف شده که حدود ۵۰ درصد آن مربوط به استان خوزستان است.

جواد اوجی وزیر نفت به مناسبت هفته دولت صبح جمعه از طریق فرودگاه بین المللی شهید قاسم سلیمانی اهواز وارد این شهر شد و مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت.

اوجی به همراه علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیزجنوب و هیئت همراه به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه اهواز حضور می یابند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.