×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
نماینده اهواز: مسئولان گزارش دهند که بودجه کنترل ریزگردها کجا هزینه شد؟

مجتبی یوسفی درباره ریشه گسترش پدیده ریزگردها و راهکارهای کنترل آن بیان کرد: دو  موضوع در گسترش پدیده ریزگردها موثر است؛ یکی بحث سیاست گذاری های غلط و سوءمدیریت در داخل کشور است. ما شاهد پروژه های غیر ضروری و غیرکارشناسی انتقال آب از سرشاخه ها و عدم توجه به پایین دست در استان های جنوبی هستیم که نتیجه آن خشک شدن تالاب ها نظیر تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان است، با خشک شدن این تالاب ها جلگه هایی که از قدیم در استان های جنوبی وجود داشت، از بین رفت.

وی در ادامه اظهار کرد: دومین موضوع انتقال صنایع آب بر به کویر کشور است که هم مشکلات زیست محیطی و آلایندگی برای این مناطق ایجاد کرده است و هم تامین منابع آب این صنایع را با مشکل مواجه کرده است. ریشه این موضوعات در سوءمدیریت داخلی است که زمینه گسترش پدیده ریزگردها را فراهم کرد.

مسئولان باید پاسخگو باشند اعتبارات کنترل پدیده ریزگردها چه شد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر در سه سال گذشته منابعی برای حوزه محیط زیست و کنترل ریزگردها اختصاص پیدا کرد که باید به مردم گزارش داده شود که این ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد در کجا هزینه شد؟ حداقل نیمی از این منابع در اختیار استان خوزستان قرار گرفته است. امروز باید گزارش دهند که این منابع چه شده است؟ منابعی که در سال جاری برای این حوزه پیش بینی کردیم هنوز اختصاص داده نشده است و ما تاکید داریم زودتر دولت برای کنترل کانون های ریزگرد داخلی این منابع را تخصیص دهد.

یوسفی در ادامه تاکید کرد: موضوع بعدی به دیپلماسی منطقه ای باز می گردد. زیاده خواهی و پروژه های غیرکارشناسی که در حوزه سدسازی در کشورهای منطقه دنبال می شود از دیگر ریشه های تشدید پدیده ریزگردها است. برخی از کشورها این اقدام را انجام داده و سایر کشورهای منطقه را دچار مخاطره کردند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: سیاست های غلط کشور در حوزه مدیریت منابع آب و منابع توسعه ای کشور سبب شده تا شرق کشور خالی از سکنه شود. وقتی ما جمعیت مرزنشین که همواره برای دفاع از کشور سینه سپرکرده است را از دست بدهیم باید هزاران میلیارد تومان هزینه کنیم تا امنیت مرزهای کشور را تامین کنیم.

پدیده ریزگردها دیگر معضل یک استان نیست

وی افزود: در ابتدا فقط یک استان یعنی خوزستان درگیر پدیده ریزگردها شد اما امروز نیمی از کشور و حتی پایتخت نیز درگیر پدیده ریزگردها شده است. این امر ضرورت فعال شدن دیپلماسی منطقه ای را برای کنترل این پدیده نشان می دهد.

یوسفی گفت: از رئیس سازمان محیط زیست تشکر می کنم که در طول یکسال گذشته اقدامات خوبی را انجام دادند، با پیگیری های صورت گرفته اولین همایش برگزار شد و نمایندگان کشورهای منطقه حضور پیدا کردند تا هم فکری برای کنترل این پدیده صورت گیرد. انتظار ما این است که هم در بلندمدت از سیاست های غلط در مدیریت منابع آب جلوگیری شود و هم دیپلماسی منطقه ای با جدیت این موضوع را دنبال کند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.