×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
وزارت نفت در دوره قبل به میادین مشترک نفتی غرب کارون نگاه اشتباهی داشت

 “عبداله عذاری اهوازی”  سه شنبه در نشست خبری که در محل شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته دولت و همچنین سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر اظهارداشت: در جریان اجرای پروژه‌های میادین مشترک نفتی غرب کارون، میدان آزادگان با چالش‌های بیشتری روبرو است.

وی ادامه‌داد: منشاء این چالش، تقسیم بندی میدان آزادگان به جنوبی و شمالی است که نوع طراحی میادین نسبت به یکدیگر را با تفاوت‌های همراه کرده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با بیان اینکه در جریان اجرای میدان آزادگان جنوبی همزمان با توافق برجام وزیر نفت وقت، همکاری با پیمانکار چینی را متوقف کرد گفت: به واسطه فرصت پیش آمده در آن دوره، پیمانکار خارجی دیگری جایگزین شد که به دلیل خروج آمریکا از برجام، پیمانکار مربوطه نیز از ادامه فعالیت انصراف داد.

عذاری با اشاره به اینکه میدان نفتی آزادگان به عنوان یک میدان مشترک از حساسیت زیادی برخوردار است گفت: متاسفانه رفتارهای اشتباهی در حوزه فنی برای اجرای پروژه‌های این میدان صورت گرفته که تبعات جبران ناپذیری را درپی داشته است.

وی با بیان اینکه با همکاری پیمانکاران داخلی در تلاش برای اجرای پروژه‌های میدان نفتی آزادگان جنوبی هستیم گفت: این درحالی است که اجرای پروژه‌های آزادگان جنوبی پیش از عملیات اجرایی میدان آزادگان شمالی آغاز شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اتمام فاز اول آزادگان شمالی گفت: همچنان پروژه‌ها برای تکمیل فاز اول آزادگان جنوبی به اتمام نرسیده است.

وی تصریح کرد: اغلب میادین نفتی در غرب کارون از فازهای ۲ و سه برخوردار هستند که متاسفانه اراده‌ای برای اجرایی شدن برخی از این فازها وجود نداشت و در دولت سیزدهم فازهای توسعه‌ای با جدیت در دستور کار قرار گرفته‌اند.

عذاری یادآورشد: مجموعه مدیریتی سابق وزارت نفت بجای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر باید توسعه میادین نفتی مشترک را همزمان در اولویت‌بندی های خود قرار می‌دادند تا توزیع متناسب منابع مالی صورت می گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان دلیل عقب افتادگی اجرای پروژه‌های ضروری از جمله توسعه این میادین در غرب کارون را نوع نگاه مجموعه مدیریتی سابق در وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این دیدگاه در وزارت نفت تغییر کرده است و سرمایه گذاری‌های مطلوبی در راه است تا شرایط موجود تغییر کند.

برداشت غیراصولی از چاه‌های نفت عراق توسط آمریکایی ها

عذاری در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه بررسی‌ها نشان می دهد که آمریکایی‌ها اصول فنی در برداشت نفت از چاه‌های کشور عراق (در قسمت میادین مشترک با ایران) را رعایت نمی‌کنند گفت: اولویت شرکت‌های آمریکایی در عراق، برداشت نفت به هر شکل ممکن است؛ در صورتی که حیات چاه‌های نفتی درگرو تولید صیانتی است.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که تولید صیانتی از چاه‌های نفت به منظور تداوم برداشت محصول از میادین مشترک همواره در اولویت ایران قرار دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان یادآورشد: با رعایت اصول فنی، ایمنی و محیط زیستی، از سال گذشته تاکنون، تولید از میادین نفتی تحت پوشش این شرکت ۱۸ درصد افزایش داشته است.

عذاری همچنین یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت اروندان در دولت سیزدهم را انجام فراورش نفت توسط متخصصان این شرکت عنوان‌کرد و گفت: با انتقال بخشی از نفت یکی از واحدهای میدان آزادگان به واحد فراورش غرب کارون صرفه جویی سالانه حدود ۸ میلیون دلار رقم می‌خورد که تاکنون ۷۰۰ هزار دلار در ماه محقق شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان خاطرنشان‌کرد: در گذشته این نفت به صورت دلاری در یکی از واحدهای فراورش سیار پالایش می شد.

برای اجرای پروژه‌های نفتی به برجام نیازی نداریم

وی به چشم انداز تولید ۹۰۰ هزار بشکه نفت در روز تا سال ۱۴۰۴ اشاره‌کرد و گفت: برای تحقق چنین چشم اندازی، از ظرفیت‌های فنی- مهندسی و دانش بنیان کشور استفاده خواهیم کرد.

عذاری در پاسخ به این سوال که آیا توافق احتمالی پیشرو برای رفع تحریم‌ها باعث شتاب این شرکت به منظور اجرای پروژه‌های نفتی خواهد شد گفت: برای رسیدن به چشم اندازی که ترسیم شده نیازی به برجام نداریم اما اگر توافق صورت بگیرد، قطعا باید تلاش و شتاب صنعت نفت در تحقق برنامه ریزی‌ها با سرعت بیشتر انجام شود.

بر اساس این گزارش، میزان نفت درجا در میادین نفتی حوزه عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان ۹۷ میلیارد بشکه است که هشت میلیارد بشکه از آن قابل استحصال است.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.