×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
طرح انتقال آب غدیر خوزستان بزرگترین طرح آبرسانی خاورمیانه در آستانه افتتاح

عباس صدریان در جمع مدیران خبرگزاریهای استان اضافه کرد: در طرح غدیر سه چشم انداز  کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در راستای اجرای طرح میان مدت با دستور رییس جمهور و وزیر نیرو قرار شد آبرسانی به غرب و جنوب استان با اولویت و سریعترین زمان ممکن انجام شود.

وی گفت: از مهر ماه سال قبل کارشناسان و مدیران سازمان آب و برق برای تحقق وعده رییس جمهور به مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی مناسب  وارد عمل شدند و در ابتدا بازه زمانی سه  ساله برای اجرای آن تعریف شد که خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته این قسمت از طرح کمتر از یکسال محقق شد و در آستانه افتتاح قرار گرفته است.

صدریان فر گفت: با افتتاح این طرح سطح کیفی و کمی آب در غرب استان خوزستان افزایش بسیار چشمگیری خواهد داشت و مردم غرب استان بعد از سالها از آب آشامیدنی بسیار با کیفیتی بهره مند خواهند شد.

وی اظهار داشت : با افتتاح این طرح آب رودخانه دز که آبی بسیار با کیفیت است به شبکه آبرسانی غرب خوزستان تزریق خواهد شد و سختی آب آشامیدنی مردم بعد از سالها به زیر هزار میکروموس بر سانتیمتر خواهد رسید.

وی گفت: ای سی آب کرخه در شرایط پر آبی حدود ۲ هزار میکرو بر سانتیمتر می باشد که در خشکسالی این میزان افزایش یافته و کیفیت آب بسیار پایین می آید به همین دلیل شهروندان خوزستانی همواره از کیفیت آب آشامیدنی خود گلایمند بوده اند.

تزریق آب دز به طرح غدیر رویایی بود که محقق شد

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به هزینه بر بودن اجرای طرح انتقال آب دز به غرب استان در راستای اجرای طرح غدیر همواره یک رویا برای کارکنان سازمان آب  و برق خوزستان محسوب می شد ولی با دستور وحمایتهای دولت و شخص رییس جمهور این رویا محقق شد.

به گفته صدریان فر  برای اجرای طرح میان مدت غدیر خوزستان سه طرح انتقال آب دز به شریانهای اصلی غدیر، تقویت ایستگاه پمپاژ ام دبس و تقویت ایستگاه پمپاژ شهید رجایی در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: قرارگاه خاتم به عنوان مجری طرح انتخاب شد و این سازمان کوتاهترین مسیرها را برای آن طبق نقشه های کارشناسی انتخاب  کرد که خوشبختانه در این مدت کوتاه ۸۵ درصد پروژه انجام شد.

وی گفت: تامین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برای افق ۲۵ ساله این طرح تعریف شد که با کار جهادی این سازمان این دبی که قرار بود ۲۵ سال آینده تامین شود از هم اکنون تامین شده است و مردم خوزستان ۲۵ سال  زودتر از موعد مقرر به آب مورد نیاز خود دست یافتند.

۱۸ شهرستان خوزستان دارای آب با کیفیت و با کمیت خواهند شد

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با اجرای این طرح ۱۸ شهرستان در غرب و جنوب خوزستان از آب شرب با کیفیت و کمیت بالا برخوردار خواهند شد که علاوه  بر شهره روستاهای آن نیز از این آب بهره مند خواهند شد.

صدریان فر گفت: به  عنوان مثال  ۴۸ روستای هویزه، ۷۶ روستای دشت آزادگان، ۳۸ روستای حمیدیه، ۴۵ روستای آبادان همزمان با اتصال آب به مناطق شهری از این طرح منتفع می شوند.

به گفته وی در حال حاضر ۴۹۵ روستای غرب و جنوب غرب آماده اتصال به طرح آبرسانی غدیر هستند البته شرکت آبفا هم موظف است تا اتصالات لازم به شبکه داخلی شهرها و روستاهایی که به طرح غدیر وصل نشده است را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان آب و برق  خوزستان گفت: برای اجرای این طرح تا کنون ۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن از محل اسناد خزانه تامین شده است.

وی با تقدیر از کارشناسان و متخصصان داخلی در تامین تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این طرح گفت: خوشبختانه تمام تجهیزات به کار رفته در این طرح در یکسال گذشته از تجهیزات داخلی بوده که ضمن حمایت از تولید داخلی از خروج ارز از کشوزر هم جلوگیری شد.

تهدید خشکسالی در خوزستان را به فرصت تبدیل کردیم

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: با تلاش کارکنان سازمان آب رو برق  تنش آبی و خشکسالی استان در سالجاری را به یک فرصت تبدیل کردیم.

صدریان فر گفت: ابتدای سالجاری حوضه آبریز کرخه را با کاهش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعبی  نسبت به سال قبل تحویل گرفتیم.

وی اظهار داشت: البته مردم استان خوزستان با درک شرایط  موجود همراهی خوبی با این سازمان داشته و فرزندان خود در سازمان آب و برق را در مدیریت آب و کنترل تنش آبی کمک کردند که جای قدردانی دارد.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد:  با توجه به کمبود بارشها و کم شدن منابع آبی استان  ۲ نوع مدیریت را در استان اعمال کردیم یکی مدیریت خشکسالی و دیگری مدیریت سیلاب  که خوشبختانه توانستیم بر مشکلات آبی استان فائق آییم.

وی افزود: برای مهار خشکسالی و تنش آبی در استان سه حوضه آبریز کارون، دز و کرخه را به هم متصل کردیم و برای جبران کاهش آب استان آنها را به کمک آوردیم به گونه ای که در هر حوضه با کاهش مواجه می شدیم سایر حوضه ها را به کمک آن حوضه هدایت می کردیم.

شهروندان خوزستانی طی سالهای گذشته بیشترین گلایه و نگرانی را از آب بی کیفیت شرب داشته اند و بارها رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام خواستار توجه به آب شرب با کیفیت برای مردم خوزستان بوده اند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.