×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
مطالعات تعیین عرصه و حریم نگارکند خونگ‌اَژدر در ایذه تکمیل شد

مهدی فرجی  با اشاره به موقعیت ویژه آثار محوطه خونگ اژدر در حوزه میراث‌فرهنگی کشور و تلاش‌ صورت‌ گرفته پیرامون این آثار طی سالیان متمادی گفت: برای نخستین بار مطالعات تخصصی و علمی محوطه و نگارکند خونگ‌اژدر در قالب یک کار مشترک میان هیات ایتالیایی ـ ایرانی به سرپرستی جعفر مهرکیان و ویتو مسینا از سال ۱۳۸۶ آغاز و به مدت سه سال ادامه داشت.

وی افزود: در ادامه، با انجام کاوش‌ها، بررسی‌ها و اسکن لیزر هوشمند سه‌بعدی دستی، نتایج تحقیقات به‌عمل‌آمده، در مجله جهانی “PARTHICA ۲۰۱۵” به چاپ رسید.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر گفت: مطالعات تکمیلی برای تعیین عرصه و حریم نگارکندهای خونگ اژدر (دو نگارکند متعلق به دوره ایلام قدیم و الیمایی ـ پارتی) که هر دو آنها در جلو و پشت یک تخته‌سنگ و بر پای کوه حجاری شده‌اند، در اواخر سال ۱۴۰۰ توسط پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر شروع و در روزهای گذشته به پایان رسید.

وی با اشاره به وجود این محوطه و نگارکندهای آن به عنوان شاخصه های مهم ثبت‌جهانی منظر طبیعی ـ تاریخی ایذه گفت: نتایج مطالعات تعیین عرصه و حریم محوطه و نگارکندهای خونگ‌اژدر به زودی در اختیار معاونت میراث فرهنگی خوزستان به منظور بررسی در شورای حرایم استان قرار خواهد گرفت.

خونگ‌اژدر نام روستا و محوطه‌ای است تاریخی که در ۱۵ کیلومتری شهر ایذه در شمال شرق خوزستان واقع است وهر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی را برای تماشای هنر الیماییان و روایت یکی از وقایع مهم تاریخ ایران به خوزستان می‌کشاند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.