×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ثبات نسبی قیمت کالاهای اساسی در بازار اهواز

ابوالقاسم کوره چینی اظهار کرد: بازرسی‌ها از بازار از طریق بخش‌های مختلف در حال انجام است. بخشی از این نظارت‌ها به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود و بخشی دیگر بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت یا اتاق اصناف است.

وی افزود: بخش بازرسی کشاورزی شامل محصولات باغی، زراعی و دامی بر عهده جهاد کشاورزی استان است و بخش غیر کشاورزی شامل سایر اقلام و کالاهای خانگی بوده که برعهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است و در این زمینه سازمان تعزیرات حکومتی نیز فعالیت می‌کند.

کوره چینی تصریح کرد: بازرسی‌هایی که منجر به کشف تخلف گرانفروشی در بازار شوند، در نهایت به پرونده تبدیل می‌شوند و در واحد بازرسی اتاق اصناف نیز این موارد پیگیری و با آن‌ها برخورد می‌شود. تعداد بازرسی‌های اتاق اصناف خیلی کم است چون ماموریت اصلی ما بازرسی نیست و وظیفه ما ساماندهی اصناف است. بازرسی از وظایف وزارت‌های جهاد و صمت بوده اما در اتاق اصناف در کنار سایر وظایف، بازرسی نیز انجام می‌شود.

وی در خصوص بالا رفتن قیمت‌ کالاها بیان کرد: عمده‌ترین مشکلات در سطح بازار بحث گرانی‌ها به دلیل حذف ارز ترجیحی است که بر تمام کالاها تاثیر گذاشته است. کالاهایی شامل آرد، شکر، روغن، لبنیات و سایر محصولات تولیدی گران‌تر شده و در کنار این امر افرادی در سطح بازار وجود دارند که به سود خود قانع نیستند و اقدام به گران فروشی می‌کنند.

کوره چینی افزود: از هر ۱۰ مورد بازرسی ممکن است ۵ درصد تخلف کشف شود. پس ۵ درصد بازرسی‌ها تبدیل به پرونده می‌شوند که این پرونده‌ها به تعزیرات ارسال می‌شوند. در بحث بازدارندگی جرایم، اخیرا دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرده که جرایم تخلفات صنفی در سطح بازار به پنج برابر افزایش پیدا کند و این مصوبه به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام شده و آن‌ هم به ادارات کل ابلاغ کرده است.

وی افزود: سازمان تعزیرات حکومتی نیز موظف است هفتگی وضعیت بازار را بررسی کند تا اگر تخلفی مشاهده شد اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین بر اساس قانون جدید، قانونگذار این اجازه را می‌دهد اگر واحد صنفی، تکرر تخلف داشته باشد، علاوه بر جریمه ۵ برابری با نصب پارچه درب واحد صنفی اعلام شود که این واحد به دلیل تخلف تعطیل شده است.

دبیر اجرایی اتاق اصناف اهواز در خصوص تامین اقلام پرمصرف ماه‌های محرم و صفر گفت: در رابطه با تامین اقلام پرمصرف ماه‌های محرم و صفر جلسه تنظیم بازار در هفته جاری تشکیل شدو متولی این موضوع سازمان جهاد کشاورزی است. در این زمینه سهمیه‌ای به خوزستان اختصاص یافته که قرار است این سهمیه در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار بگیرد تا از این طریق به هیئت‌ها، موسسه‌های خیریه و مواکب تخصیص داده شود.

کوره چینی بیان کرد: در مجموع بازار در چند روز اخیر ثبات نسبی به خود گرفته است. مثلا در زمینه روغن افزایش قیمت نداشتیم. حتی کارخانه‌های تولید روغن بخشی از اقلام خود را با تخفیف بیشتری به فروشگاه‌ها می‌فروشند و قیمت‌ برنج نیز ثبات نسبی به خود گرفته است.

وی افزود: امسال اتفاق خوبی که رقم خورد این بود که هر سال واردات برنج از اوایل مرداد تا اواخر آذر ممنوع می‌شد و با این اقدام قیمت‌ برنج خود به خود افزایش می‌یافت اما در حال حاضر با برداشتن ممنوعیت واردات برنج، واردکننده می‌تواند برنج‌های خود را وارد بازار کند. این اتفاق می‌تواند نوید خوبی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها باشد.

کوره چینی در پایان بیان کرد: اگر مردم گزارشاتی از گرانفروشی یا کم‌فروشی چه در زمینه کالا یا خدمات دارند می‌توانند به اتاق اصناف مراجعه کنند یا تلفنی تماس بگیرند و با ارائه مدارک و مستندات خود که شامل فیش واریزی یا فاکتور خرید است به بخش بازرسی اتاق اصناف مراجعه و شکایت کنند تا همکاران ما در بخش بازرسی بررسی، پیگیری و برخوردهای لازم را انجام دهند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.