×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استفاده از مجازات زندان تنها در صورت لزوم / ضرورت تفکیک زندانیان با جرایم متفاوت


علی دهقانی در آیین تودیع و معارفه مدیرکل پیشین و جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی خوزستان اظهار کرد: در کنار وظایف متعدد قوه قضائیه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی، وظیفه اصلاح مجرمان نیز بر عهده قوه قضائیه است. یکی از مجازات‌هایی که به موجب احکام قضایی صادر می‌شود، مجازات زندان است.

وی افزود: در کنار اصلاح در سایر مجازات‌ها، اصلاح مجرمان از سوی زندان و زندان‌بانی در حال انجام است و بخش عمده‌ای از اصلاح مجرمان توسط همکاران ما در این سازمان انجام می‌شود.

دهقانی بیان کرد:‌ زمانی که مجازات زندان برای شخصی در نظر گرفته می‌شود، این شخص مستمرا در حال تحمل کیفر است بنابراین با این نگاه اصلاحی و تکلیف قوه قضائیه در این زمینه، باید این فرد یک سری دوره‌ها و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را بگذراند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به نگاه اصلاحی، بازدارندگی و ارفاقی به مجرمان متحمل کیفر گفت: در کنار این موضوع برای مجرمانی که در برنامه‌های اصلاحی زندان مشارکت می‌کنند و در صورت مشاهده اصلاح این افراد، ارفاق‌های قانونی در نظر گرفته می‌شود تا مدت زندان این افراد کاهش یابد.

وی عنوان کرد: همکاران قضایی باید به رویکرد استفاده مناسب از مجازات زندان توجه کنند و تنها در صورت ضرورت و لزوم زندانی شدن مجرمان خاص، از این مجازات استفاده کنند زیرا این رویکرد هم به جامعه کمک می‌کند و هم افرادی که زندانی می‌شوند تحت رژیم‌های خاص درمانی و اصلاحی قرار می‌گیرند تا قابلیت برگشت مجدد به جامعه را پیدا کنند.

دهقانی بیان کرد: نظام زندان‌بانی با این همه وظایف، نیاز به اصلاح و تحول دارد؛ در دوره تحول و تعالی به بهترین نحو به این موضوع ورود شد و ارتقای وضعیت زندان‌ها، بهبود شرایط زندان‌ها و صیانت از حقوق زندانی، سرکشی و بازدیدهای مستمر قضات و مقامات قضایی از زندان‌ها، ایجاد شرایط و بستر مناسب برای اصلاح، تربیت و باز اجتماعی کردن زندانیان، کاهش جمعیت زندان‌ها و اعمال ارفاق در جای خود و استفاده از فناوری نوین در زندان‌ها مانند پابند الکترونیکی برای افراد واجد شرایط برخی از این موارد هستند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: انجام این همه وظیفه نیازمند آموزش و تخصص است بنابراین در نظام زندان‌بانی آموزش جزو اولویت‌ها است و کارمندان و مددکارانی که در حال خدمت به زندانیان هستند باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک زندانیان، بیان کرد: افرادی در زندان وجود دارند که تحت قرار به زندان معرفی می‌شوند. برخی نیز محکوم مالی هستند و برخی نسبتا جرایم سبک‌تری دارند اما برخی مجرمان خطرناک و سابقه‌دار هستند و حضورشان در جامعه مضر بوده و به امنیت آسیب وارد کرده است بنابراین زندانیان باید با اصول خاص مدیریتی از دیگر زندانیان تفکیک شوند.

دهقانی عنوان کرد: باید بازدارندگی خاصی که از مجازات زندان در مورد این مجرمان در نظر گرفته می‌شود، اعمال شود. تا حد امکان نیز ارفاق‌های قانونی برای افرادی که خود را با شرایط برنامه‌های زندان منطبق می‌کنند نه آن‌هایی که در جامعه ناامنی ایجاد کرده‌اند، استفاده شود.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: قطعا جانیان، سارقان خطرناک و مجرمان دارای وضعیت خاص باید تفکیک شوند و نظام خاص لازم برای این افراد اعمال شود و برنامه‌های اصلاحی خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.