×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
تاکنون موردی از ابتلا به وبا در خوزستان شناسایی نشده است

دکتر سید محمد علوی با اشاره به وضعیت بروز بیماری‌های گوارشی در خوزستان اظهار کرد: با گرم شدن هوا انتظار بروز بیماری‌های روده‌ای در خوزستان وجود دارد. عموما این بیماری‌ها در دو پیک رخ می‌دهند؛ از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تا آخر آبان‌ماه با بیماری‌های گوارشی مواجه هستیم اما در تیرماه و مردادماه که هوا بسیار گرم می‌شود موارد بیماری افت پیدا می‌کند.

وی افزود: در این شرایط، با گرم شدن هوا تمام امکانات و نیروهای بهداشتی برای این شرایط آماده می‌شوند؛ آمادگی بهداشت در این زمینه تشدید مراقبت‌ها در مرزها و خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی و حتی مطب‌ها انجام می‌شود، افراد تحت مراقبت سندرمیک قرار می‌گیرند، از موارد مشکوک نمونه‌گیری می‌شود و نمونه‌ها از نظر عوامل بیماری‌زا از جمله التور بررسی می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: نظارت بر آب آشامیدنی از نظر مطلوبیت کلرزنی، میکروبی و کدورت به صورت مستمر انجام و گاهی اوقات حتی از فاضلاب نیز نمونه گرفته و بررسی می‌شود.

وی تصریح کرد: با مراقبت‌های انجام شده از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه تاکنون با وجود اینکه مواردی از بیماری‌های روده‌ای داشتیم اما موردی از بیماری التور یا وبا در خوزستان شناسایی نشده است.

علوی گفت: فراموش نشود که وبا در آن طرف مرزها وجود دارد و مواردی که در استان کردستان شناسایی شده‌اند نیز سابقه مسافرت به آن طرف مرزها را داشته‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ابتلا بیماری وبا بر اساس تشخیص آزمایشگاهی مشخص می‌شود، گفت: بیماری وبا علائمی مانند تب و شکم درد ندارد و تنها علامت آن اسهال آبکی تند است؛ اسهال به اصطلاح آب برنجی بیش از سه بار در روز نشانه ابتلا به وبا است و این وضعیت به صورت ناگهانی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای بسیار مهم است، افزود: راه انتقال وبا از طریق آب و مواد غذایی است بنابراین در این فصل باید در شست‌وشو و ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها بسیار دقت کرد. شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون و مصرف آب بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار مهم است. علاوه بر این توصیه می‌شود در این فصل از مصرف سالاد و سبزی در رستوران‌ها پرهیز شود.

علوی با اشاره به وضعیت بهداشت آب اهواز گفت: آب دارای مطلوبیت کلرسنجی و میکروبی و کدورت است و خطر انتقال بیماری وجود ندارد. شاخص‌های آب به صورت مرتب بررسی می‌شود و در مواردی که ایراد وجود دارد موضوع به آبفا و استانداری گزارش داده می‌شود و برخی مواقع مجبور می‌شویم دست به دامن دادستانی می‌شویم.

وی عنوان کرد: بر اساس گزارش‌ها وضعیت آب عموما در مناطق شهری که تحت پوشش آبفا هستند یعنی مشترکان رسمی مشکل خاصی نداشته است اما آبفا اعلام می‌کند مسئولیتی در قبال جاهایی که بهره‌برداران غیرمجاز وجود دارد، ندارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.