×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
بیش از ۴۲۰۰ بیمار خاص خوزستانی تحت پوشش بیمه سلامت / اجرای طرح بیمه درمان ناباروری

محمدرضا رضایی در نشست خبری که در اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان برگزار شد، با اشاره به برخی طرح‌های بیمه سلامت اظهار کرد: از دو سال گذشته نسخه‌نویسی الکترونیکی اجرایی شده و در حال حاضر روزانه ۱۱ تا ۱۲ هزار نسخه نویسی الکترونیک در خوزستان انجام می‌شود.

وی افزود: با نسخه‌نویسی الکترونیکی میزان بدهی‌ها به موسسات درمانی طرف قرارداد به روز مشخص شده است در حالی که در گذشته این کار به صورت دستی انجام می‌شد و گاهی این روند دو سه ماه طول می‌کشید. با انجام نسخه‌نویسی الکترونیک مطالبات موسسات درمانی خصوصی طرف قرارداد تا اردیبهشت‌ماه و بخش درمانی دولتی تا فروردین‌ماه پرداخت شده است.

رضایی با بیان اینکه حتی پزشکان غیر طرف قرارداد بیمه سلامت می‌توانند نسخه‌نویسی الکترونیکی را انجام دهند، گفت: زمانی که پزشکان نسخه‌نویسی را کاغذی انجام می‌دهند بیمار نمی‌تواند خدمات را الکترونیک دریافت کند و باید هزینه‌ها را آزاد پرداخت کند بنابراین پزشکان حداقل باید نسخه‌نویسی را الکترونیکی انجام دهند.

وی افزود: دولت اهتمام دارد که منابع حوزه سلامت را به موقع تامین کند و فعلا کسری منابع مالی وجود ندارد بنابراین موسسات درمانی که با بیمه سلامت قرارداد ندارند برای راحتی بیمه‌شدگان در دریافت خدمات، نسبت به عقد قرارداد با بیمه سلامت اقدام کنند.

وی بیان کرد: در سطح خوزستان کمبود پزشک طرف قرارداد بیمه سلامت داریم در حالی که آمادگی عقد قرارداد با پزشکان و دیگر موسسات درمانی را داریم. پزشکان نگرانی و دغدغه‌ای بابت تاخیر در پرداخت مطالبات نداشته باشند زیرا مطالبات ماهیانه پرداخت می‌شود.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه همه افراد فاقد بیمه درمانی می‌توانند از طرح بیمه سلامت همگانی بهره‌مند شوند، گفت: سه دهک اول نیازی برای مراجعه به منظور قرار گرفتن تحت پوشش بیمه سلامت ندارند؛ بر اساس اسامی که وزارت رفاه در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌دهد این افراد به صورت اتوماتیک به عنوان بیمه شده در سیستم ثبت می‌شوند.

رضایی عنوان کرد: دهک چهارم باید ۱۰ درصد، دهک پنجم و ششم ۲۵ درصد، دهک هفتم و هشتم ۵۰ درصد و دهک نهم و دهم باید همه سرانه بیمه سلامت که یک ملیون و ۱۰۴ هزار تومان است را پرداخت کنند. البته یک بیمه شده باید کل خانوار را بیمه کند.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه خوزستان از نظر تعداد بیمه‌شدگان در رتبه چهارم قرار دارد، افزود: سال گذشته در خوزستان حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان هزینه شده است که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم در حوزه بهداشت و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در حوزه درمان بوده است؛ ۷۵ درصد هزینه در حوزه درمان مربوط به بستری در بیمارستان‌ها و مابقی مربوط به خدمات سرپایی است.

رضایی با اشاره به خدمات سازمان بیمه سلامت در کرونا بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تنها بابت یک قلم داروی رمدسیویر حدود ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خوزستانی تحت پوشش بیمه سلامت هستند و احتمالا تعداد بیشتری نیز تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند بنابراین برآورد می‌شود حدود ۱۰۰ هزار خوزستانی فاقد پوشش بیمه باشند.

رضایی با اشاره به فعالیت صندوق‌های بیمه سلامت بیان کرد: صندوق بیمه سلامت همگانی، صندوق بیمه ایرانیان، صندوق بیمه کارمندی، صندوق بیمه سایر اقشار و صندوق بیمه روستاییان و عشار از صندوق‌های بیمه سلامت هستند؛ در صندوق بیمه سلامت همگانی حدود ۷۰۰ هزار نفر، بیمه ایرانیان حدود ۴ هزار نفر، صندوق بیمه کارمندی ۲۵۰ هزار نفر، صندوق بیمه سایر اقشار حدود ۱۲۰ هزار نفر و صندوق بیمه روستایی و عشایر حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیمه شده دارند که نحوه عضویت در هر کدام از این صندوق‌ها و دریافت خدمت متفاوت است.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان گفت: سال گذشته سازمان بیمه سلامت با همکاری وزارت کشور بیمه مناطق کم برخوردار را اجرایی کرد. بر اساس اعلام وزارت کشور، در خوزستان ۱۲۳ محله کم برخوردار معرفی شد که ساکنان این محلات خدمات صندوق بیمه سلامت همگانی را رایگان دریافت می‌کنند. این افراد باید از سوی یکی از نهادهای حمایتی یا بسیج معرفی شوند تا عضو این صندوق شوند.

رضایی با اشاره به پوشش بیمه‌ای خدمات درمان ناباروری بیان کرد: با توجه به افزایش سن جمعیت، دولت برنامه‌ریزی کرده بخشی از منابعی که به ارز ترجیحی تعلق پیدا می‌کرد به این حوزه تخصیص دهد بنابراین به سازمان بیمه سلامت مبالغی بابت ارائه خدمات به زوج‌های نابارور و پوشش بیمه‌ای رایگان مادران باردار تا پایان دوره شیردهی و فرزندان‌شان تا پنج سالگی اختصاص داده شده است. تا چند روز پیش زوجین نابارور برای تعداد دریافت خدمات محدودیت داشتند که این محدودیت‌ها رفع شده و می‌توانند خدمات را بدون محدودیت در تعداد و تا سقف ۵۰ میلیون تومان در سال دریافت کنند. حتی افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هستند نیز می‌توانند از خدمات این طرح استفاده کنند.

وی افزود: البته شرط پوشش بیمه‌ای مادران باردار و فرزندان‌شان این است که تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای نباشند. شاید اکنون مادران باردار تنها عضو صندوق بیمه سلامت باشند و یک سری خدمات درمانی را دریافت کنند اما بر اساس اعلام دولت در آینده پرداخت ارز ترجیحی بابت دارو و ملزومات پزشکی به شرکت‌های وارد کننده حذف و به سازمان‌های بیمه تخصیص داده می‌شود.

رضایی با اشاره به فعالیت مراکز درمان ناباروری گفت: در خوزستان پنج مرکز درمان ناباروری فعالیت می‌کنند؛ این مراکز شامل بیمارستان امام(ره)، بیمارستان آریا، مرکز مهزیار، مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی و بیمارستان گنجویان دزفول هستند که تنها بیمارستان امام(ره) و گنجویان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند و دیگر موسسات به دلایلی با بیمه سلامت قرارداد منعقد نکرده‌اند و پول را از مردم دریافت می‌کنند. از این موسسات می‌خواهیم با بیمه سلامت قرارداد منعقد کنند تا مردم هزینه را از جیب خود پرداخت نکنند. البته اگر مردم اسناد هزینه‌های خود را ارائه کنند در قالب پرونده خسارت هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم اما مراکز نیز باید برای راحتی مردم با بیمه سلامت قرارداد داشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر حدود پنج بیماری صعب العلاج تحت پوشش سازمان بیمه سلامت خوزستان قرار دارند که مقرر شده این تعداد به ۱۹ بیماری برسد که این طرح نیز در ماه آینده اجرایی می‌شود.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه ۴ هزار و ۲۸۲ بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت خوزستان هستند، گفت: در حال حاضر برخی بیماران خاص به صورت کاملا رایگان دارو دریافت می‌کنند و برخی نیز ۱۰ درصد مبلغ دارویی را پرداخت می‌کنند اما برخی مواقع ۱۰ درصد نیز رقم بالایی است. به طور مثال بیمه بابت یک نسخه بیمار هموفیلی حدود ۱۴۰ میلیون تومان پرداخت کرده است که این نسخه ماهانه برای این بیمار پیچیده می‌شود.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی بیمه سلامت از سامانه پیامکی ۱۶۶۶ بیان کرد: بسیاری از افراد سودجود و برخی شرکت‌ها با مردم تماس می‌گیرند و بابت خدمات رایگان دولت از مردم هزینه دریافت می‌کنند در حالی که باید تنها به مواردی که از طریق سامانه پیامکی ۱۶۶۶ اطلاع‌رسانی می‌شود، دقت شود. همچنین مردم برای اینکه متوجه شوند تحت پوشش بیمه سلامت هستند یا خیر باید از طریق کد ستاره ۱۶۶۶ مربع اقدام کنند. بیمه‌شدگان می توانند شکایات خود را نیز در سامانه shekayat.ihio.gov.ir ثبت کنند.

سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خوزستان با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت تکلیفی در حوزه بیمه تکمیلی ندارد، گفت: بر اساس قانون بودجه، تمدید پروانه مطب‌ها و سایر مراکز درمانی به شرط انعقاد قرارداد با بیمه‌های پایه و نسخه‌نویسی الکترونیک است اما متاسفانه بدون انجام این کار تمدید پروانه‌ها در حال انجام است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.