×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
سرشماری ۳۱۶ اردک مرمری در هورالعظیم

محمد ساکی افزود: کارشناسان این واحد و ماموران یگان حفاظت هورالعظیم در بازدیدهای خود از تالاب،  ۳۳ فرد اردک مرمری ماده را به همراه جوجه های تازه متولد شده به تعداد ۲۸۳ فرد مشاهده کردند.

وی ادامه داد : مشاهده این تعداد جوجه اردک مرمری به عنوان یک رکورد، نتیجه حضور مستمر و شبانه روزی و پایش های مستمر محیط بانان است که شرایط مناسب زیستی در این تالاب و مکانی امن برای این پرندگان ایجاد کرده است.

علی سجاد جلالی مسئول پاسگاه محیط بانی هورالعظیم نیز گفت: با توجه به جوجه آوری گونه های نادر و شمار زیاد پرندگان مهاجر و بومی، نظارت و گشت های کنترلی محیط بانان در این تالاب افزایش  بیشتری دارد و ورود افراد متخلف به این تالاب با حساسیت بیشتری کنترل می شود.

وی افزود: در میان پرندگان، گونه‌های نادر، حمایت شده و در معرض خطر انقراض مانند اردک مرمری، اردک بلوطی، خروس کولی سینه سیاه، باکلان مارگردن، باکلان کوچک، اکراس آفریقایی و غول حواصیل مشاهده شده که این موضوع اهمیت زیستگاه هورالعظیم را از نظر زادآوری گونه‌های حائز اهمیت ملی و بین المللی بیش از پیش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اردک مرمری با نام علمی: Marmaronetta angustirostris جزو گونه های کمیاب و حمایت شده و بومی خوزستان است. این پرنده بسیار آرام و بی صدا بوده و به صورت جفتی زندگی و در نیزارها لانه‌سازی می کند.

تالاب مرزی هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای رود کرخه واقع شده‌است.
یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق قرار دارد.

در آخرین سرشماری زمستانه پرندگان در سال گذشته در خوزستان از میان ۱۳۰ هزار پرنده سرشماری شده، تالاب هورالعظیم بیشترین تعداد پرندگان مهاجر با ۸۹ هزار و ۵۶۰ قطعه را به خود اختصاص داده که  ۶۷ درصد پرندگان شمارش شده است.

هورالعظیم از یک سو با جاده سازی و تخریب شرکت های نفتی و از سوی دیگر با بحران آب مواجه است. امسال برای دومین سال متوالی، به دلیل تنش آبی در رودخانه کرخه حقابه این تالاب تامین نمی شود.

در روزهای اخیر خشکیدگی و آتش سوزی در بخش عراقی تالاب باعث شد دود غلیظی شهرهای غربی خوزستان را فراگیرد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.