×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
اقدامات نجات بخش گرمازدگی

سازو کار اصلی خنک ماندن بدن انسان عرق کردن است و هرگاه فردی مدتی در معرض هوای گرم قرار گیرد که حتی عرق کردن نیز نتواند وضعیت بدن فرد را در حالت طبیعی نگه دارد علایم گرمازدگی از جمله قرمزی و برافروخته شدن پوست، کلافگی، بی حوصلگی، ضعف، تهوع، سیاهی رفتن چشم‌ها، مرطوب و خنک بودن پوست و در مواقع شدیدتر پاسخ ندادن کافی به محرک‌های پوستی یعنی کاهش سطح هوشیاری، گرفتگی عضلانی، استفراغ، از دست دادن تعادل، کما و تشنج بروز می‌کند.

بر اساس این گزارش گرمازدگی بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که در طول ماه‌های گرم سال ناچارند در ساعات طولانی از روز در زیر تابش آفتاب باشند که می‌توان به گروه‌هایی از جمله کشاورزان، کارکنان راهسازی، کارگران ساختمانی، پلیس راهور، و دست فروشان اشاره کرد.

کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، کلیوی، دیابتی، زنان باردار و مصرف کنندگان داروها از جمله گروه‌های در معرض خطر هستند.

این گزارش می افزاید: مهمترین آسیب گرمازدگی از دست دادن مایعات بدن است بنابراین بهتر است به دفعات حتی پیش از احساس تشنگی آب فراوان بنوشید؛ مایعات بسیار شیرین مانند آب میوه صنعتی و مایعات کافیین دار در این شرایط مفید نیست.

در روزهای گرم از فعالیت شدید بدنی به ویژه در زیر آفتاب پرهیز کنید؛ زمانی که مجبور یه فعالیت در محیط گرم هستید تعداد دفعات استراحت را بیشتر کنید؛ از پارچه مناسب مرطوب برای خنک کردن بدن، و لباس رنگ روشن استفاده کنید.

با فرد گرمازده چه کنیم؟

در درمان گرمازدگی خنک کردن اولویتی کلیدی است؛ باید به سرعت فرد گرمازده را به محیط خنک ببریم، لباس های اضافه را خارج کنیم، فرد را درازکش و پاها بالاتر از سطح بدن و سر قرارگیرد؛ بدن فرد را مرطوب و خنک نگه داشته که کمپرس سرد و باد زدن توصیه می شود؛ برای سرعت در نتیجه گیری می‌توان از یخ در نواحی گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده کرد.

بر اساس این گزارش فقط در صورتی که فرد هوشیار است به وی مایعات بنوشانید؛ احتمال استفراغ فرد در صورت هوشیار نبودن وجود دارد پس سر فرد را به یک طرف قرار دهید تا مواد راه حلق را نبندد.

در صورت ضرورت بهتر است با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و یا به نزدیک ترین واحد درمانی مراجعه کنید.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.