×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 9 خبر
مطالعات پدافندی و ترافیکی باید در بلندمرتبه‌سازی دیده شود

هدایت‌الله زارع‌زاده‌ در نشست سه جانبه جهاد دانشگاهی و اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری اهواز که در شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه شهرسازی و معماری به مسائلی اشاره شد که واقعا، آسیب‌زا هستند. کمیته سیما و مناظر و نمای شهری، ۱۸ وظیفه دارد که اگر در سال‌های گذشته به درستی به این وظایف پرداخته می‌شد تاکنون به یکی دو وظیفه یعنی بررسی نماهای ساختمان‌های شهری عمل شده بود.

وی ادامه داد: در خصوص بلندمرتبه‌سازی و معضلات آن، ما در کشور قانون کم نداریم و شاید یکی از دلایل آشفتگی در ساخت و ساز، وجود قوانین زیاد است که گاهی با هم در تعارض هستند. ضوابط بلندمرتبه‌سازی در سال ۹۹ ابلاغ شد اما هیچ کلانشهری آن را اجرا نکرد. در یک ماه اخیر در اهواز تامین اعتبار شده که مطالعات انجام شود و تا پایان سال ضوابط بلندمرتبه‌سازی شهر اهواز را داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: اینکه هر کسی در هر نقطه، هر تعداد طبقات درخواست می‌دهد و به وی مجوز داده می‌شود، یک امر ناپسند است و هیچ کارشناس و شهروندی نمی‌پذیرد در مکان‌هایی که تبعات شهرسازی و پدافندی وجود دارد، ضوابط لازم دیده نشود.

وی افزود: در حوزه استانداری، به کرات به شهرهای استان خوزستان ابلاغ شد که در ساختمان‌های هشت طبقه به بالا باید مطالعات پدافندی و ترافیکی و شهرسازی جزو الزامات‌شان باشد.

زارع‌زاده گفت: دانشگاهیان هر چقدر کلاس تئوری برای دانشجو برگزار کنند، به اندازه یک کار عملی و میدانی تاثیرگذار نیست. آنچه لازم است دانشجویانی که در آینده در حوزه نظارت و طراحی و اجرا فعالیت خواهند کرد، به آن برسند این است که دیدگاه داشته باشند که به مراتب مهم‌تر از آموزش مکاتب معماری و شهرسازی است.

وی ادامه داد: پیشنهادی به شهردار مبنی بر برگزاری مسابقات معماری در خصوص المان‌های شهری دادم که با استقبال خوبی مواجه شد. با برگزاری این مسابقات، روحیه رقابتی بین دانشجویان پیش می‌آید و به تنوع در حوزه منظر شهری کمک می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: بحث فناوری نوین ساختمانی، به جد نیاز امروز شهرهای ما است. مصالح امروز با متریالی که ۱۰ سال پیش به کار می‌رفت بسیار متفاوت است. متریالی که اکنون در دنیا استفاده می‌شود بعضا با شیشه اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین باید خود را به روز رسانی کنیم تا از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

زارع‌زاده گفت: در خصوص کسر پارکینگ در مجتمع‌ها، پارکینگ خط قرمز ما در حوزه شهرسازی است و به حقوق عامه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: در خصوص ساختمان بزرگ تجاری که در تقاطع وهابی است، در زمان صدور پروانه آن گفتیم که به دلیل تجمیع واحدها، قطعا تبعات ترافیکی و شهرسازی خواهد داشت؛ چنین ساختمان‌هایی در عین حال که می‌توانند محرک توسعه باشند، شاید بیشتر از آن آسیب‌ها و چالش‌های ترافیکی داشته باشند. چنین پروژه‌هایی را در تمام دنیا بیرون از محدود و حریم شهر و سمت مناطق کم برخوردار و کم رونق احداث می‌کنند تا محرک توسعه باشند بنابراین از این به بعد نباید اجازه دهیم پروژه‌های بزرگ تجاری در مراکز ترافیکی اجرا شوند.

وی در پایان گفت: در حوزه مطالعات، دست همکاران خود را در جهاد دانشگاهی می‌فشاریم و اگر بتوانند در این حوزه با شهرداری همکاری داشته باشند، استقبال می‌کنیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.