×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
بهره برداری از زندان جدید رامهرمز و چندین پروژه ی عمرانی ، خدمات درمانی،آموزشی و اشتغال بزودی در زندانهای استان

مدیرکل زندانهای خوزستان همزمان با هفته قوه قضاییه، با بیان اینکه این مدیریت به مبحث سازماندهی و ساماندهی عمرانی زندانها توجه ویژه ای داشته و اعتقاد دارد فضای فیزیکی محل نگهداری زندانیان باید دارای شرایط مساعد و مناسب برای دوران حضور فرد در زندان و اجرای برنامه های تفکیک طبقه بندی و آموزشی و اصلاح رفتار باشد .

پژمان پروین گفت: مددجویان در مقام انسان حق استفاده از کلیه امکانات و شرایط مناسب را دارا هستند. فضا و مکان مناسب، فرصت و ظرفیت فرد را برای تاثیر پذیری از اقدامات و برنامه های اصلاحی و تربیتی افزونتر می سازد.

وی تصریح داشت: برای تامین امنیت مردم در خصوص نگهداری مجرمان و از سوی دیگر حفظ سلامت زندانیان می بایست زندانهای استاندارد با سرانه فیزیکی مناسب در عرصه های آموزش، مهارت آموزی،فرهنگی و روان درمانی،اشتغال و … را در اختیار داشت ، بر این اساس ، از بدو حضور در استان خوزستان چنانچه در اولین مصاحبه نیز خدمت مردم شریف عرض شد، بنا را بر خدمت و ادای دین به مردم ارزشمند استان و تلاش برای رفع عقب ماندگی ها در حوزه زندانها معطوف داشته ،که با تلاش و کوشش جمعی همکاران و حمایت ارزشمند مسئولین ارشد استانی و مقامات عالی قضائی در راستای سیاستهای سازمان زندانهای کشور ، امروز در آستانه افتتاح و بهره برداری از چندین پروژه هستیم.

پژمان پروین افزود: استان خوزستان از سرانه فیزیکی مناسب و کافی برخوردار نبوده است و در گذشته اقدامات مناسبی توسط مدیران پیشین استان انجام شده که جای تقدیر و تشکر دارد اما چالشها زیاد و کمبودها مشهود است که در راستای اهداف تحولی و تعالی محور نظام قضائی، در آستانه رفع بخش مهمی از دغدغه ها به همت خادمان عرصه اصلاح و تربیت هستیم.

پژمان پروین تصریح نمود: اقدامات عمرانی انجام شده زندانهای خوزستان را میتوان در سه حوزه احدات و توسعه فضای فیزیکی جدید ، نوسازی و مرمت سازه های فعلی و ارتقاء تأسیسات زیربنائی ا حصاء نمود.

این مقام مسئول در حوزه احداث و توسعه فضای فیزیکی زندانها گفت: با بهره برداری از پروژه های ندامتگاهی و اندرزگاهی جدید از جمله زندان جدید رامهرمز و اردوگاه مواد مخدر اهواز (الحدید)، بیش از ۱۵٫۲۰۰ متر بر فضای فیزیکی زندانها افزوده می شود که تحول بزرگی برای نزدیک سازی سرانه های مفید زندانها به استانداردهای کشور محسوب می شود.

تصریح کرد سرانه فعلی زندان های استان خوزستان ۵/۵ مترمربع می باشد که ان شالله با افتتاح طرح توسعه ایی فوق، سرانه مفید استان به حدود ۷ مترمربع خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروژه ساخت زندانهای جدید شوشتر و بهبهان در حال اجراست گفت: در این بخش بواسطه رایزنی های لازم، تأمین و تخصیص اعتبارات و شاهد احداث و اتمام پروژه های عمرانی متعدد در بخشهای مختلف اندرزگاهی و خدماتی در سطح زندانهای استان خواهیم بود که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:افتتاح زندان جدید رامهرمز با زیربنای بیش از ۵٫۳۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۳۵۰ مددجو (این پروژه از سال ۱۳۸۷ شروع و به دلیل عدم تأمین اعتبار، بارها دچار تعطیلی گردیده بود) و بهره برداری از مجتمع حرفه آموزی و کاردرمانی استان خوزستان (الحدید) با زیر بنای بیش از ۷٫۶۰۰ مترمربع و ظرفیت اسمی ۵۰۰ مددجو (این پروژه نیز از سال ۱۳۹۰ شروع و به دلیل عدم تأمین اعتبار و بروز سیل، بارها دچار تعطیلی گردیده بود) در تیرماه ۱۴۰۱ خواهیم بود.

مدیرکل زندانهای خوزستان از اجرای طرح جامع بازسازی، مقاوم سازی، استاندارد سازی و زیبا سازی کامل کانون اصلاح و تربیت اهواز با زیربنای بیش از ۵٫۱۰۰ مترمربع، به عنوان یک گام بزرگ در متناسب سازی این مؤسسه تأدیبی و تربیتی خبر داد و گفت: این مؤسسه تامینی و تربیتی با اجرای طرح بازسازی می تواند برای سالیان متمادی به ارائه خدمت پرداخته و مکانی مناسب برای انجام خدمات و فرایندهای اصلاحی، آموزشی و تربیتی باشد.

وی همچنین از انجام پروژه بازسازی کامل اندرزگاه ۶ زندان مرکزی اهواز با زیربنای بیش از ۱٫۶۰۰ مترمربع و ظرفیت ۴۵۰ مددجو از دیگر پروژه های اندرزگاهی آماده افتتاح در زندان های استان است.

پروژه احداث اندرزگاه ۵۰۰ نفره زندان سپیدار با رعایت استانداردها و اصول حفاظت فیزیکی و با بهترین روش های احداث و تجمیع این سازه با اندرزگاه های بلا استفاده فعلی با زیربنایی بالغ بر ۱٫۷۰۰ مترمربع شامل واحدهای خدماتی از جمله مددکاری، فرهنگی، بهداری،‌ پذیرش و سالن اجتماعات اختصاصی این اندرزگاه، از دیگر پروژه های زندان سپیدار اهواز است که انشالله با افتتاح آن در شهریور ماه ۱۴۰۱، در صورت تامین اعتبار ، باعث می شود سرانه فیزیکی این زندان ارتقا قابل توجهی بافته و مهمترین دغدغه فعلی این زندان ‌ به طور کامل مرتفع گردد.

مدیرکل زندانهای خوزستان همچنین افزود: در راستای خدمات رسانی به همکاران عزیزمان نیز اقدامات خوبی انجام شده که توسعه و استاندارد سازی مجموعه جدید آسایشگاهی- رفاهی پرسنل کادر زندان های سپیدار و مرکزی اهواز و همچنین توسعه و بهسازی آسایشگاه پرسنل وظیفه زندان سپیدار از این قبیل است.

پژمان پروین از احداث بهداری جدید زندان دزفول در دو طبقه به متراژ ۵۱۰ مترمربع و به انضمام واحدهای خدماتی مورد نیاز مجموعه (ترالی اورژانس ،کلینیک مثلثی، آزمایشگاه، دندانپزشکی، سالن جلسات و …) بعنوان یکی از پروژه های خدماتی شاخص یاد کرد و افزود: سایت شماره ۲ اشتغال زندان مرکزی، مجتمع بزرگ اشتغال و مهارت آموزی زندان ماهشهر به متراژ ۶۰۰ مترمربع و سالن ملاقات زندان آبادان و در نهایت اندرزگاه تشخیص و پذیرش این زندان از مراکز جدیدی است که ظرفیت زندانهای استان را برای ارائه خدمات اصلاحی و تربیتی به زندانیان، تفکیک و طبقه بندی و… بنحو مناسبی ارتقاء خواهد داد.

بر این اساس در نتیجه ۱۸ ماه تلاش شبانه روزی در محور نوسازی و مرمت، حدود ۱۲٫۰۰۰ مترمربع از اماکن موجود و مفید زندانها تغییر کاربری، بهسازی، نوسازی و زیبا سازی شده است، این موضوع شامل اجرای بیش از ۲۳٫۰۰۰ متر مربع سنگ کاری و سرامیک کاری و افزون بر ۲۷٫۰۰۰ متر مربع رنگ آمیزی اماکن موجود می باشد.

در حوزه امور تأسیسات زیربنائی نیز اصلاح شبکه های تأسیساتی شامل ۲۰٫۰۰۰ متر لوله کشی (آب سرد و گرم و فاضلاب)، بیش از ۵٫۴۰۰ متر توسعه و اصلاح شبکه برق (کابل کشی)، تأمین و راه اندازی دو دستگاه ژنراتور در زندانهای زندان های رامهرمز و مرکزی، افزایش ظرفیت توان تأسیسات برق زندان سپیدار از طریق نصب و راه اندازی یک دستگاه ترانسفورماتور در کنار تأسیسات قبلی و اجرای تابلوی فشار قوی با کابلکشی های جدید و اجرای پست برق زمینی زندان دزفول شامل احداث اتاق های پست برق زمینی، تهیه و نصب یک دستگاه ترانسفورماتور ۸۰۰ کاوا در کنار تجهیزت قبلی، تهیه و نصب تابلو برق دیماند و توسعه شبکه فشار قوی و اجرای کابلکشی آن، اجرای شبکه برق اصلی زندان آبادان به صورت هوایی که شامل ۲٫۸۰۰ متر کابکشی و تهیه و اجرای ۱۰ پایه برق فشار قوی بود، احداث سردخانه زیر صفر به ظرفیت ۳۵ تن در زندان سپیدار، پیگیری و نصب سیستم های تصفیه فاضلاب زندان های آبادان به ظرفیت ۱۵۰ مترمکعب و رامهرمز به ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب و زندان مرکزی به ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب (که نبود این مهم در این زندان، منجر به از بین رفتن ۲۷ هکتار از زمینهای زراعی زندان و همچنین ایجاد شورزارهایی در اطراف آن زندان گردیده بود) را بعنوان پروژه های شاخص می توان مورد اشاره قرار داد.

وی در خاتمه با تشکر از همکاران حوزه فنی و مهندسی اداره کل، رؤسای زندانها و سایر مسئولین مؤثر در اجرای برنامه های عمرانی زندانهای استان که به شکل شبانه روزی به انجام خدمت پرداختند، تصریح داشت: به نظر برخی، توسعه زندانها اقدام مناسبی نیست، در حالی که زندان، یک واقعیت اجتماعی و زندانی، معلول علتهای مختلف است، زندانی بعنوان یک انسان می بایست در فضای فیزیکی مناسب نگهداری و تحت آموزش های مختلف قرار گیرد تا بتواند بازگشت مناسبی به جامعه داشته باشد. اگر این مکان و امکانات و مراکز خدماتی از جمله اماکن آموزشی، اشتغال و حرفه آموزی و … فراهم نباشد ، قطعا جامعه آسیب خواهد دید. لذا حوزه اقدامات عمرانی در زندانها با هدف ارتقاء توان تامین امنیت از یکسو و پرداخت به اصول کارشناسی و علمی نگهداری مدیریت زندانها مانند تفکیک و طبقه بندی و خدمات آموزشی، تربیتی و اصلاحی انجام پذیرفته است و قطعا تداوم آن می تواند محیطی شایسته تر برای نگهداری مجرمان و اصلاح آنان را فراهم سازد.

 

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.