×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر
تشریح جزئیات برگزاری همایش علمی “فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال

دکتر محمد راضی‌جلالی در نشست خبری همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که در سالن سازمان بسیج رسانه استان برگزار شد، با اشاره به هدف از برگزاری این همایش، اظهار کرد: وقتی همه موانع یکجا و در قالب یک همایش علمی جمع شوند، بهتر می‌توان از ظرفیت‌ها اطلاع پیدا کرد و نیاز صنعت توسط دانشگاه‌ها و مراکز علمی شناسایی می‌شود.

وی ادامه داد: همایش فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال در چهار محور برگزار می‌شود. این چهار محور اولویت‌های استان هستند که شامل محور انرژی دربرگیرنده نفت، پتروشیمی، گاز، آب و برق، محور کشاورزی، دامپروری و شیلات، محور صنعت و معدن و محور محیط زیست، بهداشت و سلامت‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان بیان کرد: مجموعه محورها کلیت موضوعاتی است که توسط محققان و کارشناسان در این همایش دنبال می‌شود؛ برای برگزاری همایش معمولاً بازه زمانی چند ماهه برای دریافت مقالات در نظر می‌گیرند اما این همایش با همایش‌های دیگر متفاوت است. هدف ما شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های استان خوزستان و برنامه‌ریزی و رصد سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای تحقق شعار سال است.

راضی‌جلالی گفت: در خصوص برگزاری این همایش اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت و موجی از مقالات به سمت دبیرخانه سرازیر شد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که پس از داوری، ۸ مقاله به عنوان مقالات سخنرانی انتخاب شده‌اند و در هر محور دو سخنران خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: بیشترین مقالات دریافتی در محور کشاورزی، دامپروری و شیلات و محیط زیست، بهداشت و سلامت هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: افتتاحیه همایش ۸ صبح روز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه، در سالن همایش دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز خواهد بود. در این برنامه مهمان ویژه خواهیم داشت و پس از آن ۸ نفر از نویسندگان مقالات برگزیده در چهار محور سخنرانی خواهند داشت.

دبیر علمی همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ ادامه داد: دو هفته پس از برگزاری این همایش، برنامه‌ای تحت عنوان آینده‌پژوهی و بررسی دستاوردهای همایش را خواهیم داشت. بر خلاف دیگر همایش‌ها بعد از پایان آن کار اصلی آغاز می‌شود. بنا است که کارگروه‌هایی تشکیل شوند و موضوعات محورها را پیگیری کنند.

راضی‌جلالی ادامه داد: با توجه به اینکه مأموریت سال توسط مقام معظم رهبری به همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شد امیدواریم بتوانیم که در این مسیر گام‌های خوبی برداریم و اگر درایت، برنامه‌ریزی و همراهی جمعی بین مدیران صنایع و دانشگاه‌ها صورت گیرد، زمینه تحقق شعار سال فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت حل مشکلات از طریق حوزه دانش بنیان گفت: شاه‌کلید مشکلات ما چیزی جز تولید با تکیه بر دانش‌بنیان نیست. واقعیت این است که آینده از آن تولید دانش‌بنیان است. علی‌رغم همه مشکلات و فشارهای موجود کشور سرپا نگه داشته شده است که به دلیل توفیقات دانش‌بنیان در حوزه‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو و… بوده که با تکیه بر جوانان و دانش و همراهی و هم‌افزایی مدیران فراهم شده است؛ ما جوانان بسیار مستعد و خوبی داریم.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان یادآور شد: مجموعه پارک علم و فناوری به عنوان یکی از متولیان اصلی علم و فناوری در دانشگاه‌های استان از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، آزاد، نفت، پیام نور، علمی کاربردی و … و صنایعی از جمله فولاد، مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت ملی‌ حفاری، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع، حامیان همایش چالش‌ها و فرصت‌های خوزستان هستند.

وی گفت: تعداد زیادی مقاله داشتیم که موضوعات اصلی آن‌ها اجتماعی و فرهنگی بود اما محور آن در همایش تعریف نشده بود لذا نتوانستیم از این مقالات بهره‌ای ببریم. اگر موافقت شود می‌توان در آینده به شکل تخصصی هر کدام از این محورها از جمله انرژی و کشاورزی را به صورت تخصصی برگزار کنیم. بعد از این همایش، کار اصلی آغاز می‌شود.

راضی‌جلالی ادامه داد: ما در این سال‌ها فرصت‌های زیادی از دست دادیم؛ همواره تأکید بر این بوده که تحقق شعار سال تنها در حد بنر نباشد. پیوست دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از پیوست‌هایی هستند که به تولید اضافه شدند زیرا بحث تولید بدون این دو چندان موفقیت‌آمیز نیست. این موضوع که در استان ما شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دیده نمی‌شوند در کل کشور نیز وجود دارد. واقعیت غیرقابل انکار این است که برخی مدیران چندان نسبت به بحث فناوری و نوآوری اشراف کامل را ندارند. برخی حتی تعریفی از پارک علم و فناوری هم ندارند. هفته گذشته در جلسه‌ای با استاندار پیشنهاد دادیم که تور فناوری برای مدیران برگزار کنیم؛ این باعث می‌شود که دید مدیران بازتر شود. ظرفیت نیروی کارآمد استان خوزستان بی‌نظیر است اما بستر فیزیکی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بستر محدودی است.

دبیر علمی همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ افزود: بسیاری از صنایع گله‌مند هستند که دانش فنی فراگرفته شده توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از آنچه که در واقعیت صنعت وجود دارد، فاصله دارد و این باعث می‌شود که کیفیت نیروها از نظر صنعت افت داشته باشند و نیاز به برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش‌های تکمیلی برای جذب نیرو وجود داشته باشد.

رئیس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه دانشگاه‌ها هم انتظاراتی از صنایع دارند، گفت: دانشگاه‌ها انتظار دارند که صنعت، چالش‌های خود را با آن‌ها در میان بگذارد زیرا دانشگاه‌ها به عنوان متولیان مسائل تخصصی راه‌های اثرگذارتر و با راندمان بهتر را شناسایی می‌کنند و در اختیار صنایع قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به چگونگی رصد شرکت‌های تعطیل و نیمه تعطیل شهرک‌های صنعتی گفت: در هر استان تعداد شرکت مستقر در شهرک‌های صنعتی با ظرفیت‌های موجود تناسب دارد اما تعداد شرکت‌های خوزستان کمتر از آن چیزی است که باید باشد. باید ظرفیت در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود و تعداد شرکت‌ها افزایش یابد و سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی توسعه کمی و کیفی است.

راضی جلالی عنوان کرد: بحث دیگر عملکرد این شرکت‌ها است. پارک علم و فناوری، شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی را رصد کرد و مشخص شد به دلایل مختلف دچار چالش‌هایی هستند. بسیاری از آن‌ها توانمندی‌های خوبی دارند و محصول‌محور هستند اما حمایت‌های لازم از آن‌ها صورت نمی‌گیرد. از آن‌ها دعوت کردیم که به عضویت پارک علم و فناوری درآیند. برخی از آن‌ها عضو پارک علم و فناوری استان شدند. یکی از مزایای عضویت در پارک، معافیت مالیاتی است. بسیاری از این شرکت‌ها ظرفیت دانش‌بنیان شدن را دارند. اگر توسعه کمی و کیفی شرکت‌ها صورت گیرد، ظرفیت اشتغال بسیار خوبی برای جوانان ایجاد خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.