×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
کشاورزانی که الگوی کشت متناسب با کم آبی را رعایت کنند حمایت می‌شوند

خدا رحم امیری زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه در اناق خبر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود:تابستان امسال غیر از حوضه رودخانه کرخه در غرب خوزستان که به لحاظ آورد آب وضعیت بسیار نامناسب و بحرانی دارد در سه حوضه کارون ، مارون و دز الگوی کشت متناسب با کم آبی و خشکسالی تدوین و به کشاورزان ارایه شده و اقناع سازی نیز صورت گرفته است.

وی گفت: کشاورزانی که الگوی کشت محصولات کم آب بَر همچون ماش ، کنجد و سورگم را رعایت کنند حق بیمه آنان تا ۷۰درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود ضمن آنکه با هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) محصول آنان به صورت تضمینی خریداری شده و نهاده های لازم از جمله بذر ، کود و سوخت در اختیار آنان قرار می گیرد.

امیری زاده افزود: قیمت خرید تضمینی هرکیلوگرم ماش ۳۰۰هزار ریال و کنجد ۴۰۰هزار ریال خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه سازمان متبوع در کشت محصولات کم آب بَر و کشت نکردن محصولات پرآب همچون برنج اجباری عمل نمی‌کند ادامه داد: جهادکشاورزی به کشاورزان الگوی کشت معرفی می‌کند و مشوق های لازم را در اختیار کشاورز قرار می دهد و این کشاورز است که با توجه به محدودیت آب مختار است چه محصولی را کشت کند.

وی گفت: کشاورزانی که در سه حوضه آبی کارون ، دز و مارون اقدام به کشت محصولات آب بَر کنند هیچ گونه خدمات دولتی و حمایتی نظیر بیمه و نهاده‌های کشاورزی دریافت نخواهند کرد ضمن آنکه هیچ کس مسوولیتی در قبال تامین آب آنان ندارد.

امیری زاده با اشاره به اینکه در حوضه رودخانه کرخه در غرب خوزستان ممنوعیت هر نوع کشت محصولات تابستانه به خاطر نبود آب اعمال خواهد شد افزود: در حال پیگیری برای پرداخت خسارت کشت نشدن به کشاورزان غرب خوزستان هستیم چون بیشتر ساکنان این مناطق غیر از کشاورزی هیچ منبع درآمدی ندارند.

 

احداث ۱۰۷ استخر برای گاومیش داران غرب خوزستان

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه برای عبور از خشکسالی ،  کمبود آب و حمایت لازم از دامداران به ویژه گاومیش داران غرب خوزستان برنامه های متفاوت طراحی و وارد مرحله اجرایی شده است افزود: در نخستین گام ۱۰۷استخر آب برای گاومیش های منطقه که شمار آنان به ۳۳هزار راس می رسد ساخته شده تا در شرایطی که جریان آب کرخه به صفر برسد گاومیش های منطقه وارد استخرهای آب شوند.

وی گفت: برنامه بعدی راه اندازی ۲۰۶ جایگاه مه پاش برای گاومیش داران غرب استان برای دامدارانی که بیش از ۵۰ راس گاومیش دارند که این برنامه اجرایی شده و مرحله بعدی احداث مه پاش در جایگاه های دام برای دامدارانی که کمتر از ۵۰ راس گاومیش دارند که با هماهنگی بسیج سازندگی سپاه این برنامه با امضای تفاهمنامه اجرایی می‌شود.

امیری زاده در ادامه بیمه رایگان ۳۰۰هزار راس دام سبک و سنگین غرب خوزستان را از دیگر برنامه های حمایتی دولت برای دامداران حوضه کرخه بیان کرد و افزود: در صورتی که شرایط بحرانی شود و برنامه های اجرایی کارساز نشود کوج گاومیش های منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت ولی امیدواریم این مساله پیش نیاید و با همین برنامه ها بتوانیم از تابستان امسال به سلامت عبور کنیم و وارد فصل بارندگی ها شویم.

 

مخالف ساخت سد مارون ۲ هستیم

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به برنامه ساخت سد مارون ۲ گفت: ما مخالف ساخت این سد هستیم چون نظام بهره برداری از آب مارون را به هم می‌زند.

امیری زاده با اشاره به اینکه هم اکنون وضعیت آب سد مارون در بهبهان مناسب نیست افزود:وقتی آب رودخانه مارون به نخیلات شادگان و رامشیر نمی رسد چگونه می خواهیم سد دیگری در بالا دست بزنیم و وضعیت آب کشاورزی را از چیزی که الان هست بدتر کنیم.

وی گفت: ساخت سد مارون ۲ کشاورزی شرق و جنوب شرق خوزستان را در وضعیت نامناسب و شکننده ای قرار می دهد.

آتش زدن کاه و کلش ، توسعه کشت گلخانه ای ، برنامه جامع توسعه نخیلات ، توسعه آبیاری زیرفشار به منظور کاهش مصرف آب ، کشت قراردادی محصولات کشاورزی ، توسعه باغات ، پیگیری اجرای گام دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری ، تروج و آموزش کشاورزی ، اقناع سازی کشاورزان برای رعایت الگوی کشت در شرایط خشکسالی و کم آبی با همیاری رسانه ها و عبور از کشاورزی سنتی به مکانیزه و لزوم مشارکت شرکت های دانش بنیان برای بخش کشاورزی از جمله مباحت ، سوال های و دغدغه های اصحاب رسانه ها در این نشست بود.

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.