×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نجات سه زندگی با هر بار اهدای خون

۱۴ ژوئن (۲۴ خردادماه) مصادف با روز جهانی اهدای خون است؛ روزی برای افزایش آگاهی عموم نسبت به نیاز به اهدای خون و فرآورده‌های خونی ایمن. همه ما می‌توانیم با اهدای خون، زندگی یک انسان را از مرگ نجات دهیم یا کیفیت زندگی هم‌نوع‌مان را افزایش دهیم.

تأمین خون کافی و سالم تنها از طریق اهداکنندگان مستمر تأمین می‌شود و به همین دلیل روز جهانی اهدای خون به منظور ترویج این اقدام نوع‌دوستانه تعیین شده است.

دکتر علی فیضی مدیرکل انتقال خون خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی خوزستان در بهترین وضعیت است و در ۱۰ سال گذشته این وضعیت را نداشته‌ایم اما با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است، امیدواریم مردم نوع‌دوست به صورت مستمر به بیماران نیازمند کمک کنند.

وی با اشاره به شرایط اهدای خون افزود: ۱۸ تا ۶۵ ساله‌ها، افراد با وزن ۵۰ کیلوگرم و بالاتر و افرادی که دیابت وابسته به انسولین ندارند می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان بیان کرد: بیماران صعب‌العلاج و افراد دارای بیماری‌های واگیردار مانند HIV نمی‌توانند خون اهدا کنند. افرادی مانند کسانی که حجامت کرده‌اند نیز تا شش ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند بنابراین این افراد به صورت موقت از اهدای خون معاف هستند.

فیضی با بیان اینکه ۵۰ درصد اهداکنندگان خون در خوزستان جزو اهداکنندگان مستمر هستند، افزود: مردان هر سه ماه یک بار و زنان هر چهار ماه یک بار می‌توانند خون اهدا کنند؛ هر اهدای خون می‌تواند زندگی سه نفر را نجات بدهد.

وی عنوان کرد: متاسفانه میزان اهدای خون زنان خوزستانی بسیار پایین است و در این خصوص جزو استان‌های ضعیف هستیم به گونه‌ای که تنها حدود ۳ درصد اهداکنندگان خون خوزستانی زن هستند.

مدیرکل انتقال خون خوزستان افزود: هر چند به دلیل شرایط فیزیولوژی زنان انتظار نداریم میزان اهدای خون زنان مانند مردان باشد اما می‌توان این رقم را به ۱۰ درصد رساند بنابراین باید با اطلاع‌رسانی صحیح و استفاده از ظرفیت بسیج، امور بانوان و خانواده و موارد دیگر برای افزایش مشارکت زنان در اهدای خون اقدام کرد.

فیضی با اشاره به تاثیر اهدای خون در درمان بیماری‌ها و سلامت انسان‌ها بیان کرد: اهدای خون، غلظت خون را کاهش می‌دهد بنابراین احتمال سکته‌های قلبی و مغزی نیز کاهش می‌یابد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.