×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
اعلام جزئیات حادثه متروپل در شورای شهر تهران

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری در ابتدای جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از کمیته حادثه متروپل که به ریاست او تشکیل شده بود اظهار کرد: ۲۴ ساعت بعد از حادثه متروپل هیات رئیسه شورا دستور ایجاد کمیته‌ای برای بررسی ابعاد این حادثه را صادر کرد که ما نیز در فراخوانی از ۳۰۰ نفر از نخبگان دعوت کردیم که در جلسات مطالعاتی و کارشناسی شرکت کنند که جمع‌بندی این گزارش امروز ارائه خواهد شد.

وی پیش از قرائت گزارش‌اش ضمن تقدیر از تلاش آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی در محل مشغول به کار بودند و اگر آنها در محل نبودند پیشرفت کار کندتر می‌شد؛ لذا از هیات رئیسه انتظار داریم که تقدیر شایسته‌ای از آتش‌نشانان داشته باشند.

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اصرار مالک برای ایجاد تغییرات پی در پی در طرح ساختمان اظهار کرد: جالب است که بنابر اعلام نماینده شرکتی که در ابتدا اجرای طرح را برعهده داشت، این ساختمان در آغاز با اسکلت فلزی و در شش طبقه طراحی شده بود که با اصرار مالک سازه به بتنی تغییر می‌کند و همین مسائل باعث انصراف شرکت اولیه از ادامه پروژه می‌شود.

 

وی با اشاره به این‌که ایمنی، عدم صلاحیت طراحان طرح و عدم استاندارد سازه‌ها از جمله عواملی بوده که طرح را مسدود کرده، گفت: مهندسان ناظر دیگری برای این طرح پیش‌بینی شده بود که به دلایل حقوق و مزایا، ناظران انصراف دادند تا این‌که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ مجوز افزایش طبقات از سوی شهرداری آبادان صادر می‌شود و مجوز افزایش طبقات تا ۱۲ طبقه صادر می‌شود اما با توجه به این‌که سه طبقه بدون نقشه مقاوم‌سازی، اضافه شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و به گونه‌ای که اعلام می‌شود ساختمان در معرض خطر اساسی قرار داشت و بعد از آن کمتر از یک ماه پس از این هشدار، متروپل فرو ریخت.

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که هدف ما از برگزاری این جلسات کارشناسی واکاوی حادثه است تا عبرتی شود که از ساخت چنین ساختمان‌هایی در کشور جلوگیری کنیم، ادامه داد: ضعف دانش کارفرمایان و در اولویت بودن منافع مالی برای آنها یکی از دلایل بروز این حادثه است، به گونه‌ای که وقتی برای طراحی سازه ۴۵ روز زمان نیاز است نباید این مهم به یک یا دو هفته کاهش پیدا کند و همچنین زمان کنترل مضاعف کاهش یابد تا پروانه سریع‌تر صادر شود که این روند در متروپل اتفاق افتاده است.

 

وی با اشاره به ضعف در کنترل کیفی مصالح اعلام کرد که عدم بکارگیری مجری ذیصلاح نیز یکی دیگر از چالش‌های متروپل است که متاسفانه در تهران نیز شاهد آن هستیم در حالی که ناظران طرح باید حرفه‌ای و خبره‌ای باشند؛ اما متاسفانه به دلیل این‌که مالک به دنبال اعمال نظر بود از ناظرینی استفاده شد که اثرپذیری داشته باشند.

 

آقامیری، عدم استمرار نظارت بر ساختمان چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره‌برداری را یکی دیگر از عوامل حادثه متروپل دانست و گفت: فسادپذیربودن نظارت نیز از دیگر چالش‌های این پروژه بود.

 

وی با بیان این‌که هنوز آمار ایمنی سازه‌ها اعمال نشده است، گفت: در ۲۰ سال گذشته چهار مرتبه طراحی سازه با محوریت مقاوم‌سازی تغییر کرده است؛ لذا باید ساختمان‌های قدیمی بالای ۵۰ سال بررسی شوند تا ببینیم که آیا در برابر حوادثی همچون زلزله مقاوم هستند یا نه؟ که البته پاسخ من این است که مقاوم نیستند.

 

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که زمانی باید پروانه ساختمان‌ها صادر شود که هر پنج ناظر ساختمان تاییدیه بدهند بیان کرد: ما هرچقدر بررسی کردیم متوجه نشدیم که اقدامات و نظارت آزمایشگاهی در این طرح انجام شده یا نه و معتقدیم که ساختمان‌ها در صورتی می‌توانند پروانه دریافت کنند که تاییدیه هر پنج ناظر را داشته باشند درغیر این صورت نباید انشعابات به ساختمان ارائه شود و این می‌تواند گلوگاهی برای جلوگیری از فساد باشد.

 

وی با بیان این‌که ایجاد شفافیت در اطلاعات فنی ساختمان‌ها، ممنوعیت واقعی ارائه اضافه‌ بنا پیش از دریافت و تصویب طرح مقاوم‌سازی می‌تواند در کاهش حوادث این‌چنینی موثر باشد، ادامه داد: بررسی وضعیت رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها، زمینه‌سازی شورا برای ارتقاء کنترل کیفی توسط بیمه‌ها و مطالبه جدی قوانین شهرداری برای ایمن‌سازی سازه‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش اینگونه حوادث داشته باشد.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.