×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری را چگونه تشخیص دهیم؟

علی ممبینی با اشاره به وضعیت دانش‌آموزان دارای اختلالات یادگیری، اظهار کرد: گروهی از دانش‌آموزان، کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری هستند که البته بهره هوشی عادی دارند اما در یک فرآیند به عنوان مثال در خواندن، تمرکز کردن، استدلال کردن، نوشتن و یا حساب کردن دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان به تنهایی نمی‌توانند در کلاس درس مشکلات خود را رفع کنند و نیاز به توجه دارند در نتیجه مراکز درمان اختلالات یادگیری یا مراکز دانش‌آموزان دچار مشکلات ویژه یادگیری راه‌اندازی شده‌اند که به صورت تخصصی به این کودکان آموزش می‌دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پاسخ به اینکه آیا والدین می‌توانند تشخیص دهند که فرزند آن‌ها دچار اختلالات یادگیری است؟ بیان کرد: حدود ۱۰ درصد دانش‌آموزان در هر جامعه‌ای دچار این مشکلات هستند. با توجه به اینکه مشکلات اختلال یادگیری در روند آموزش و از سن مدرسه آغاز می‌شود، بنابراین عمده مشکلات بچه‌ها نیز در همان سن مشخص می‌شود یعنی دانش‌آموز حتما باید سر کلاس درس برود و اینجا معلم است که می‌تواند اختلال یادگیری کودک را تشخص دهد.

وی یادآور شد: والدین نیز با دیدن علائمی مانند کاهش تمرکز، ناتوانی در حساب کردن و نوشتن و… می‌توانند تشخیص اولیه اختلال یادگیری را در کودک را انجام دهند و البته باید این موضوع را با معلم در میان بگذارند.

ممبینی گفت: در حال حاضر ۳۶ مرکز دولتی و ۱۱ مرکز غیردولتی درمان اختلالات یادگیری در استان خوزستان فعال هستند و البته باز هم نیاز داریم که در برخی مناطق که فاقد این مراکز هستند، مرکز جدیدی راه‌اندازی کنیم؛ در این خصوص مقرر شده است که امسال در الوار گرمسیری یک مرکز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به نحوه فعالیت مراکز درمان اختلالات یادگیری عنوان کرد: در دوران کرونا با وجود تعطیلی مراکز آموزشی، به حدود ۳ هزار دانش‌آموز دارای مشکل ویژه در استان خوزستان خدمات داده شد. امسال نیز به ۳ هزار دانش‌آموز خدمات‌رسانی شده است. این دانش‌آموزان در ابتدای ورود به این مراکز تحت نظارت قرار می‌گیرند و از آن‌ها آزمون گرفته می‌شود تا مشکل به صورت دقیق مشخص شود و بر اساس آن، برنامه‌ای برای دانش‌آموز در نظر گرفته شود.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.