×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
افزایش موارد ابتلا به اسهال ویروسی / نیازی به مصرف آنتی بیوتیک نیست

دکتر شایسته شمی‌پور، اظهار کرد: یکی از ویروس‌هایی که اکنون با علائم اسهال ویروسی شایع شده، نورو ویروس است؛ ابتلا به نورو ویروس با علائم ضعف، بی حالی، بدن درد و تب بروز پیدا می‌کند به گونه‌ای که گاه فکر می‌کنیم بیمار به کووید – ۱۹ مبتلا شده است اما زمانی که بروز اسهال و استفراغ نشان دهنده این بیماری ویروسی است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل گرما فضای مناسب تکثیر ویروس وجود دارد، هر سال با التور یا سایر بیماری‌های ویروسی مانند نورو ویروس که امسال شایع شده، مواجه می‌شویم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه اسهال ویروسی می‌تواند همه سنین را مبتلا کند گفت: با توجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم و شرایط نگهداری موارد غذایی تغییر کرده و با کاهش موارد ابتلا به کرونا رعایت نکات بهداشتی نیز کمتر شده است، این عوامل موجب شده موارد ابتلا به اسهال ویروسی در اهواز افزایش داشته باشد اما طغیانی از موارد این بیماری نداریم.

شمی‌پور با اشاره به راه‌های پیشگیری از ابتلا به اسهال ویروسی بیان کرد: در این شرایط، رعایت بهداشت، شست‌وشوی دست‌ها به ویژه قبل از مصرف غذا، شست‌وشو و ضدعفونی کردن صحیح میوه و سبزیجات، دست ندادن و پرهیز از مصرف غذای بیرون از منزل از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: عمدتا ابتلا به این ویروس از طریق مصرف غذاهای بیرون از منزل بروز پیدا می‌کند زیرا ممکن است این غذاها در دمای مناسب نگهداری نشوند یا در فاصله خرید تا مصرف، دما مناسب نباشد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: اسهال‌های ویروسی نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و باید از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری شود.

وی افزود: برای درمان اسهال ویروسی علامت درمانی انجام می‌شود به طور مثال تهوع درمان می‌شود تا بیمار بتواند مایعات مصرف کند. بهترین درمان اسهال ویروسی استراحت کافی و مصرف مایعات است.

شمی‌پور ادامه داد: مشاهده می‌شود زمانی که تهوع بیمار را درمان می‌کنیم بیمار به محض اینکه بهتر می‌شود غذا مصرف می‌کند در حالی که باید رژیم غذایی به مدت ۲۴ ساعت رعایت شود. برای درمان اسهال ویروسی مصرف کته با ماست، داروی ORS، دوغ‌های خانگی نه گازدار، میوه و نبات داغ مصرف شود؛ مصرف غذاهای دیگر موجب می‌شود محیط برای ماندگاری و تحریک تکثیر ویروس در بدن فراهم شود.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: توصیه می‌شود مردم از مصرف داروهای متوقف کننده اسهال مانند دیفنوکسیلات پرهیز کنند؛ هر چند این داروها حرکات روده را کاهش می‌دهند و در حالت اورژانسی اسهال را کنترل می‌کنند اما با قطع دارو، مجددا اسهال برمی‌گردد زیرا مصرف دارو به دلیل کاهش حرکات روده اسهال را کاهش می‌دهد نه به دلیل از بین بردن عامل بیماری. داروهای کُند کننده حرکات دستگاه گوارش تنها برای مسافران تجویز می‌شود و این بیماران پس از برگشت به محل زندگی خود باید مصرف این داروها را قطع کنند و ۲۴ ساعت کنترل رژیم غذایی، استراحت و مصرف مایعات را انجام دهند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.