×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 11 خبر
۵۰ درصد پساب شرکت الکل‌سازی رازی مدیریت می‌شود

محمدجواد اشرفی در مراسم افتتاح بزرگترین طرح تغلیظ ویناس کشور که در شرکت خمیر مایه و الکل رازی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این کارخانه پیش از این ۵۰ تا ۶۰ هزار مترمکعب پساب را در محیط اطراف کارخانه تخلیه می‌کرد در حالی که استاندارد تخلیه پساب در اراضی کشاورزی ۲۰۰ مترمکعب است یعنی این شرکت چندین هزار برابر حد مجاز، پساب را در محیط اطراف تخلیه می‌کرد.

وی افزود: این پساب علاوه بر ایجاد مشکلات برای آب‌های زیرزمینی و سرایت آن به آب‌های جاری، در ایام شرجی موجب ایجاد بوی نامطبوع در محیط اطراف و حتی اهواز می‌شد و منجر به نارضایتی زیادی شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بنابراین از سالیان گذشته برای رفع مشکل این پساب اقدام شد و کار به مراجع قضایی و حتی صدور حکم بازداشت مدیرعامل وقت این مجموعه رسید؛ در نهایت کار به نتیجه رسید و در حال حاضر پساب مدیریت شده است.

اشرفی افزود: مدیریت پساب واحدهای الکل‌سازی و خمیرمایه پیچیده است بنابراین در فاز نخست برای مدیریت ۵۰ درصد پساب واحد برنامه‌ریزی شده و این مجموعه در حال راه‌اندازی برای مدیریت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مترمکعب پساب در شبانه‌روز است.

وی بیان کرد: بنابراین با این اقدام از دپوی پساب در حوضچه‌ها و ایجاد بوی نامطبوع جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۱۰ درصد از این ۵۰ درصد پساب مدیریت‌شده قابلیت استفاده در کارخانه‌های خوراک دام را دارد و مابقی که معادل ۱۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز است قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارد یعنی در این شرکت روزانه ۱۰۰۰ مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود. بعد از مشخص شدن عملکرد خوب این طرح پایلوت، امیدواریم فاز دوم این پروژه نیز اجرایی شود.

اشرفی افزود: امیدواریم بحث آتش زدن مزارع نیشکر که یکی از مشکلات اخیر ساکنان اطراف است نیز حل شود.

عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در این مراسم اظهارکرد: شرکت توسعه نیشکر به عنوان یک شرکت دانش بنیان بزرگ مقیاس مطرح است که تمام فعالیت‌های آن بر اساس پایه‌های علمی و فنی پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: تولید و توسعه نیشکر در جنوب اهواز که یک منطقه خاص است، فعالیت دانش بنیان بزرگ مقیاسی بوده که انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: تولید شکر، دو پسماند ویناس و باگاس دارد که باگاس برای تولید کاغذ، ام دی اف، خوراک دام و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

ناصری با بیان اینکه در این شرکت خمیر مایه، الکل و گاز جامد CO۲ نیز تولید می‌شود، افزود: پسماند ویناس نیز ماده سیاه رنگی است که به آن شکل که مطرح می‌کنند بو ندارد اما برای تکمیل زنجیره ارزش، این پسماند را تغلیظ می‌کنیم و به یک ماده غلیظ برای استفاده در کودها و خورک دام تبدیل می‌شود. در این فرآیند آب خوبی حاصل می‌شود که به فرآیند تولید برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: امیدواریم آب مصرفی از رودخانه کارون را به اندازه ۱۲۰۰ مترمکعب در روز کاهش دهیم که این کار به منظور استفاده بهینه از آب است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: نیشکر به خاک حساس است؛ خاک موجب می‌شود کنه بر نیشکر بنشیند بنابراین هر ساله جاده‌های خاکی اطراف مزارع نیشکر با ویناس، محلول‌پاشی و تثبیت می‌شوند که انجام این کار در کانون‌های گرد و غبار نیز قابل استفاده است. این کار موجب می‌شود حداقل یک سال خاک از این محل برخاسته نشود.

ناصری در خصوص مالچ‌پاشی نیز گفت: مالچ‌ ویناس پایه گیاهی دارد که برای خاک ضرری ندارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.