×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر
برخورد قاطع قضایی با آتش افروزان مزارع در خوزستان ضروری است

رحیم الوندی با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش مزارع باعث آلودگی هوا و آسیب به خاک می‌شود، افزود: با توجه به فصل تخم‌گذاری پرندگان، این آتش سوزی‌ها باعث از بین رفتن تخم‌ها و جوجه‌های نابالغ می‌شود و خزندگان و جانورانی که نمی‌توانند به موقع از آتش سوزی فرار کنند نیز آسیب می‌بینند.

به گفته وی، پرنده‌های بالغ و پستانداران بزرگ معمولا می‌توانند در زمان آتش سوزی از محل بگریزند و کمتر آسیب می‌بینند.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات عدم برخورد مناسب با کشاورزانی است که مزارع خود را در زمان برداشت آتش می‌زنند چرا که روند رسیدگی قضایی بسیار طولانی است یا به دلیل نبود مستندات کافی این افراد تخلف خود را انکار می‌کنند و تبرئه می‌شوند.

الوندی ادامه داد: پارسال در دزفول در بیش از ۱۰ پرونده، متهمان به همین دلیل منع تعقیب شدند، که این مساله باعث ادامه تخلف و تکرار آتش سوزی‌ها می‌شود.

وی برخورد قاطع مراجع قضایی با متخلفانی که کاه و کلش مزارع را آتش می‌زنند و باعث سرایت حریق به جنگل‌ها می‌شوند، را ضروری دانست.

الوندی گفت: دستگاه‌های اجرایی مثل شهرداری‌ها و آتش نشانی نیز باید در زمینه اطفای حریق همکاری بیشتری داشته باشند، در برخی شهرستان‌ها همچون شوش این همکاری خوب است اما در برخی شهرستان‌ها انتظار بیشتری داریم.

وی افزود: جهاد کشاورزی نیز باید برای آموزش کشاورزان و اخذ تعهد از آنها در زمینه پیشگیری از آتش سوزی مزارع اقدام کند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین گفت: با توجه به اینکه شدت خشکسالی امسال شدیدتر از سال‌های قبل است، پوشش گیاهی علفی و یک ساله در مناطق حفاظت شده کمتر شده و خطر آتش سوزی نیز کاهش دارد اما در مناطقی که نزدیک مزارع کشاورزی قرار دارند، خطر سرایت آتش از طریق سوزاندن کاه و کلش توسط کشاورزان همچنان وجود دارد.

وی افزود: مناطق حفاظت شده کرخه و دز که اراضی کشاورزی مرز مشخصی با جنگل ندارند، در فصل برداشت در معرض آتش سوزی قرار دارند،  به ویژه منطقه حفاظت شده کرخه که در میان زمین‌های کشاورزی محاصره شده است، به طوری که تا هفته گذشته حدود ۱۳ مورد آتش سوزی در این منطقه رخ داده که ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها بخاطر سرایت از مزارع کشاورزی بوده است.

الوندی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون در برخی مناطق از جمله شیمبار آتش سوزی عمده نداشتیم چرا که پوشش گیاهی علفی در این مناطق نیز فقیر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال کمیته بحران برای مناطق حفاظت شده زودتر از سال‌های گذشته تشکیل و تیم‌های واکنش سریع اطفای حریق نیز شکل گرفت، تجهیزات آتش نشانی و خودروها و پمپ‌های آب نیز آماده بکار هستند، همچنین هماهنگی‌هایی با شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها برای همکاری در مواقع لزوم انجام شده است.

الوندی اظهار داشت: برای پیشگیری از حریق به جز اطلاع رسانی و آموزش کاری نمی‌توان انجام داد که این اقدام از سوی واحد آموزش و محیط بان‌ها انجام شده است.

بر اساس این گزارش، طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌شود. وزارت جهادکشاورزی مکلف است مفاد این ماده را به اطلاع بهره‌برداران بخش کشاورزی، عشایری و منابع طبیعی برساند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.