×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
در اهواز ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای داریم که مجوزهای ایمنی را ندارند

سیاوش محمودی در پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر اهواز با تسلیت جان باختن شماری از شهروندان خوزستان در حادثه متروپل اظهار کرد: حادثه پلاسکو ۲۱ کشته و ۲۷۰ مصدوم داشت؛ بارها رهبر انقلاب اسلامی در پی وقوع چنین حوادثی پیام‌ها و دستوراتی داشتند و در پی این حادثه نیز پیامی صادر شد که چند نکته دارد؛ سرعت عمل و استفاده از همه ظرفیت‌ها برای کاهش تلفات نکته اول پیام ایشان بود که خوشبختانه کار به سرعت در حال انجام است.

وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری فرمودند پیگیری مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آن‌ها انجام شود که این مساله مطالبه همه مردم ایران است. رهبری فرمودند تلاش گسترده در سراسر کشور برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی انجام شود که این تذکر، خطاب به همه مسئولان است.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به صدور دستور رئیس جمهور در پی پیام مقام معظم رهبری گفت: یکی از دستورهای رئیس جمهور این بود که به ساختمانی که بدون اصول و استانداردهای مهندسی ساخته شده، اجازه ادامه فعالیت داده نشود و از ساخت و ساز ساختمان‌هایی با سازه نا ایمن جلوگیری شود. به وزارت کشور، شهرداری‌ها و نظام مهندسی نیز ماموریت داده شد که ساختمان‌های احداث شده نا ایمن در معرض آسیب را شناسایی و معرفی کنند تا اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب آن‌ها توسط صاحبان ساختمان‌ها انجام شود.

محمودی گفت: حسب دستور رئیس جمهور، از نظام مهندسی خوزستان و شهردار اهواز می‌خواهیم در ضرب‌الاجل معینی، ساختمان‌های نا ایمن در معرض آسیب یا فاقد مجوزهای ایمنی که برای شهر مخاطره‌آمیز هستند را سریعا شناسایی و اقدامات لازم برای مقاوم‌سازی، تخلیه یا تخریب را اجرا کنند.

وی تصریح کرد: هر دستگاهی که در این خصوص اهمال‌کاری یا از این کار استنکاف کند نیز باید به مردم یا مراجع ذی‌صلاح معرفی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: هر چند اظهار نظرهایی در مورد تعداد ساختمان‌های نا ایمن در اهواز شده است اما نمی‌خواهم به این موضوع ورود کنم؛ به عنوان مطالبه از متولیان امر می‌خواهیم این ساختمان‌ها را معرفی کنند.

محمودی افزود: بر اساس قانون، شهرداری موظف است از احداث ساختمان نا ایمن یا منافی با موارد بهداشتی جلوگیری کند که این موضوع را به عنوان تکلیف قانونی شهرداری مطالبه می‌کنیم.

وی با اشاره به تخلفات پروژه متروپل بیان کرد: در مسیر صدور پروانه، اصلاحیه‌های بعدی، طراحی و نظارت، تخلف و فساد شده است و متاسفانه این مساله در کشور و اهواز نیز وجود دارد؛ عده‌ای به عنوان سازنده برای رسیدن به منافع و سود بیشتر در مسیر قانون‌گریزی حرکت می‌کنند و جان انسان‌ها بازیچه منافع و طمع آن‌ها می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: متاسفانه عده‌ای در درون دستگاه‌های مجری و ناظر نیز با این افراد همراهی و همدستی می‌کنند و این اتفاقات رخ می‌دهد. مجوز ساختمان متروپل در سال ۹۶ صادر شد اما حادثه پنج سال بعد رخ داد بنابراین باید نسبت به مراحل صدور پروانه و نظارت‌ها مراقبت شود.

محمودی با بیان اینکه باید در روند فرآیندها اصلاحاتی ایجاد شود، افزود: دستگاه‌های مختلف باید به نحوی عمل کنند که مانع از تخلفات و قانون‌گریزی شوند. جرایم تخلفات نیز باید به نحوی باشد که مانع وقوع چنین حوادثی شود.

وی با تاکید بر لزوم اعلام ساختمان‌های نا ایمن اهواز عنوان کرد: در اهواز ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای داریم که مجوزهای ایمنی لازم را اخذ نکرده‌اند؛ عدم توجه به مسائل ایمنی به ویژه در ساختمان‌های ۲۰ و حتی ۲۳ طبقه قطعا می‌تواند منجر به وقوع حوادث و فجیع و ناگوارتری نسبت بآه بادان شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه یک ساختمان ۲۳ طبقه حداقل ۶۹ متر ارتفاع دارد، گفت: پس از وقوع حادثه پلاسکو، در اهواز نیز مساله نردبان ۲۲ متری آتش‌نشانی این کلانشهر با عمر ۳۰ ساله و فرسوده مطرح شد؛ آیا در زمان وقوع حوادث در چنین ساختمان‌هایی این نردبان می‌تواند به مردم کمک کند؟ این مساله مطالبه جدی است.

محمودی افزود: مسئولان عالی رتبه کشور بدانند که اگر اتفاقی در اهواز رخ دهد، در چنین حوادثی پناهی برای مردم وجود ندارد بنابراین از وزیر کشور و استاندار خوزستان می‌خواهیم سریعا نسبت به تامین نردبان بلند مرتبه آتش‌نشانی برای شهر اهواز اقدام عاجلی کنند.

محمودی تصریح کرد: نباید تنها در زمان وقوع حوادث به این موارد نگاه مقطعی و احساسی داشته باشیم؛ امر پیشگیری، مداوم و مستمر است.

وی افزود: مجموعه شهرداری و دستگاه‌های مرتبط با ایمنی و نظارت باید نظارت‌های مستمر، منظم و دوره‌ای در این خصوص داشته باشند و دستورالعمل تعیین کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.