×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 16 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر
معضل حد تعیین سلامتی نیازمند اقدام تحقیقاتی است

محمد سبزه واری عصر چهارشنبه در آیین افتتاح سه طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود: نظرات زیادی در خصوص تغییر اقلیم وجود دارد ولی ما در منطقه ای با اقلیم خشک هستیم و برنامه ریزی ما نیز باید در این راستا باشد که متاسفانه این امر در کشور ما و کشورهای همسایه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه نمودار تغییرات بارش در منطقه سینوسی است و گاهی کم بارش و گاهی کم بارش هستیم  گفت: طبق سناریوهای اقلیمی، در منطقه کرخه و کارون در ۱۰۰ سال آینده با خشکسالی یا کمبود بارش و در منطقه جراحی با شرایط نرمال روبرو هستیم پس برنامه ما باید مطابق با این میزان بارندگی ها باشد.

سبزه واری گفت: سال گذشته در اردیبهشت ماه، میزان آب کل سدهای خوزستان  پنج میلیارد مترمکعب بود که از این میزان ۶۷۰ میلیون متر مکعب به  بخش صنعت و شرب و ۸۰ میلیون متر مکعب برای تالاب‌ها و بقیه به کشاورزی اختصاص یافت، این در حالی است که نباید در شرایط خشکسالی این میزان آب به کشاورزی اختصاص یابد.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان اظهارداشت:  همه با گرد وخاک مواجه هستیم به طوریکه در یک ماه گذشته هر دو روز یکبار گرد وخاک داشتیم، این یعنی خاک منطقه رطوبت خود را از دست داده و با کمترین باد ممکن گردوخاک ایجاد می کند که علت آن کاهش بارندگی، سدسازی های ترکیه و جلوگیری از سیلاب های طبیعی که کل منطقه را پوشش می داده است در واقع ما سهم طبیعت را گرفتیم.

وی با بیان اینکه در ارتفاعات، یخچال طبیعی داشتیم که به علت گرمایش جهانی از بین رفته است، گفت: وزیر عراق گفته به اندازه کشاورزی آب داریم ولی سهم طبیعت را در نظر نگرفته، در واقع تغییرات اقلیمی منطقه دست ساز عملکرد انسان هستند و ناشی از طبیعت نیستند.

سبزه واری اظهارداشت: بیشتر مراکز تحقیقاتی صرف مقالاتی می شود که اثر چندانی ندارند و ارزش علمی ندارد، باید با مراکز تحقیقاتی به دنبال حرکت به سمت برطرف کردن مشکلات باشیم.

مدیرکل هواشناسی استان خوزستان بیان داشت: باید راه های مقابله با طوفان های گرد وخاک را در مراکز تحقیقاتی بررسی کنیم.

وی گفت: در هواشناسی و دستگاه های اجرایی استان خوزستان با معضل حدتعیین سلامتی مردم برای تعیین تعطیلی مواجه هستیم، استاندارد جهانی سلامت هوا  ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است که این موضوع برای کشورهای اروپایی است و باید این موضوع در مراکز تحقیقاتی پرداخته شود.

وی افزود: باید مشخص شود مثلا کودک دبستانی با چه حد آلاینده ای باید تعطیل شود این موضوع درخصوص دانش آموزان دبیرستانی چگونه است؟ اینها مهم هستند و بحث روز ما در دستگاه های اجرایی هستند.

سبزه واری افزود: این استانداردها باید در مراکز تحقیقاتی بررسی شوند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.