×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 10 خبر
پیش‌بینی دانشمندان درباره ورود به سیاه چال جمعیتی

دکتر سید محمد علوی در همایش هفته ملی جمعیت که در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بدون شک مهم ترین مشکل و دغدغه در مورد مسائل مربوط به سلامتی و بهداشتی، جمعیت است.

وی با اشاره به دلایل اعلام خطر در مورد وضعیت جمعیت ایران، افزود: در سال ۱۳۰۰ جمعیت ایران ۱۰ میلیون نفر بود و در سال ۱۴۰۰ به حدود ۸۵ میلیون نفر رسیده است، یعنی هشت و نیم برابر شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۵ جمعیت ایران حدود ۴ درصد رشد داشته است که برخی علما از ترس انفجار جمعیت، برنامه های کنترل جمعیت را اجرا کردند و این کار منجر به این شد که در سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵ نرخ رشد جمعیت به ۱.۶ درصد کاهش پیدا کرد و این وضعیت در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ ادامه یافت و به ۱.۲ رسید. در سال ۹۹ نیز نرخ رشد جمعیت به ۰.۶ رسیده که فوق العاده ترسناک و خطرناک است زیرا دورنما روشن نخواهد بود.

علوی در مورد آینده جمعیت ایران بیان کرد: متخصصان جمعیت شناسی، سه سناریو در این زمینه مطرح کردند؛ اگر نرخ جایگزین (هر زن متاهل در سن باروری چه تعداد فرزند به دنیا می آورد) این گونه ادامه یابد و به یک و نیم نفر کاهش یابد، جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۵ با کاهش ۲۰ میلیونی مواجه می شود و جمعیت به ۷۸ میلیون نفر می رسد که در این شرایط سالمندان ۲۲ درصد و کودکان و نوجوانان ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می دهند یعنی جامعه به شدت پیر می شود و هیچ آینده ای برای آن متصور نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در سناریوی دوم اگر نرخ جایگزین ۲.۱ نفر باشد تا سال ۱۴۳۵ جمعیت ایران به ۱۰۴ میلیون نفر می رسد اما رشد آهسته است. ۱۹ درصد افراد زیر ۱۵ و ۱۹ درصد بالای ۶۵ سال خواهند بود. در این شرایط باز هم جمعیت پیری خواهیم داشت.

وی بیان کرد: اگر نرخ جایگزین دو و نیم باشد در سال ۱۴۳۵ جمعیت ایران ۱۱۰ میلیون نفر می شود. هرم جمعیت نیز به گونه ای خواهد بود که ۲۱.۵ درصد جمعیت را کودکان، ۱۶.۵ درصد سالخوردگان، و ۵۲ درصد را افراد ۱۵ تا ۶۴ سال تشکیل می دهند که این شرایط مطلوب است بنابراین قانون تعالی سلامت خانوده و جوانی جمعیت تدوین و ابلاغ شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: در سال ۱۳۸۵ وارد دریچه جمعیتی که موهبت جمعیتی نام دارد شدیم که این فرصت طلایی را از دست دادیم؛ در این بازه زمانی ۱۵ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال، کمتر از ۱۵ درصد بالای ۶۵ سال و ۷۰ درصد ۱۵ تا ۶۴ سال سن داشتند. این فرصت تا سال ۱۴۲۵ ادامه خواهد داشت اما در طول این سال ها اتفاقی در این زمینه نیفتاده و سال های زیادی از دست رفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: دانشمندان علم جمعیت شناسی پیش بینی می کنند به زودی وارد سیاه چال جمعیتی می شویم که در صورت ورود به این شرایط هیچ کشوری نمی تواند از آن خارج شود. اکنون برای پیشگیری از ورود به این شرایط زمان کوتاهی باقی مانده و به همین دلیل قانون جوانی جمعیت مصوب شد.

علوی بیان کرد: بخشی از برنامه در این قانون مربوط به ناباروری است که بسیاری از جمعیت دچار این مساله هستند، بنابراین وزارت بهداشت متعهد شده در شهرهای درجه دو مراکز ناباروری سطح ۲ و در مراکز استان ها که دانشگاه های مادر وجود دارد مراکز ناباروری سطح ۳ فعال شوند. بیمه ها نیز باید این زوجین را تحت پوشش قرار دهند.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ با وجودی که تولدها کاهش داشتند اما در خوزستان ۵ هزار تولد بیش از سال گذشته داشتیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: میزان نرخ رشد جمعیت همه جا به جزء خراسان جنوبی، خوزستان و سیستان و بلوچستان رو به کاهش است که اگر برنامه خوب اجرا نشود این استان هم به به وضعیت دیگر استان ها دچار می شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه نباید این برنامه روی کاغذ بماند، تصریح کرد: امیدوارم با اجرای خوب این قانون به نرخ جایگزین خوب شود و هرم جمعیت جوان و بالنده باشد تا به دورنمای رفاه آسایش، توسعه و امنیت ایران امیدوار باشیم.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.